כולנו מכירים אותם, את האנשים הרעילים האלה שגורמים לנו להרגיש רע. מדובר באנשים שהתנהגותם וגישתם פוגעות בבריאות הרגשית והנפשית של אנשים אחרים, וניתן למצוא אותם במשפחה, בקרב החברים או בחוגים מקצועיים. אנשים אלה אינם בהכרח סובלים מהפרעות נפשיות מיוחדות, והתנהגותם קשורה לעתים קרובות לתכונת אישיות מסוימת. ההתמודדות עם אנשים כאלה יכולה להיות קשה ומתישה, בלשון המעטה. למעשה, זה יכול לאתגר את כל מה שאתם יודעים על עצמכם.

"אוכלת עם הקליפה": מאיה רוזמן חושפת כל מה שלא ידעתם על המנגו
מהי רמת מנת המשכל שלכם? הזיזו רק גפרור אחד כדי לפתור את התרגיל

בכתבה זו נבין מהם הסימנים לזהות אנשים רעילים ומה ניתן לעשות.

איך ניתן לזהות אדם רעיל?

בג'ונגל החברתי לא נדיר להיתקל באנשים רעילים, שהתנהגותם המזיקה עלולה לערער את האיזון הרגשי שלנו. דרך טובה להתמודד עם אנשים כאלה היא להיות מסוגלים לזהות אותם קודם. הנה כמה תכונות שכדאי לכם להכיר:

1. אנשים רעילים הם מניפולטיביים - אופן הפעולה שלהם הוא לגרום לאנשים לעשות מה שהם רוצים, והם משתמשים באנשים אחרים כדי להשיג את המטרה שלהם.

2. הם מרוכזים בעצמם - הצרכים של אנשים רעילים עדיפים, בעיניהם, על פני אלה של אחרים. עבורם, שום דבר אינו בחינם, ואם הם מציעים את עזרתם, הם תמיד ירצו משהו בחזרה.

3. הם שיפוטיים – הם נוטים לבקר, לזלזל או ליצור קונפליקט.

4. הם לא לוקחים אחריות - אנשים רעילים מתקשים לעתים קרובות לקבל את הטעויות שלהם ולפקפק בעצמם. הם מעדיפים להאשים אחרים במקום לקחת אחריות, לכן הם נוטים להגן בתוקף על נקודת המבט שלהם.

5. הם לא מתנצלים - הם לא רואים סיבה לכך, כי בעיניהם, הדברים הם תמיד אשמתו של מישהו אחר. במקרים רבים, הם גם מנסים להשיג אהדה ותשומת לב על ידי סחיטה רגשית או קורבנות מוגזמת.

6. הם לא עקביים - הם יכולים לשנות את נקודת המבט, הגישה וההתנהגות שלהם על סמך מה שהם חושבים שהם צריכים להשיג, והם יודעים איך להיות נחמדים כשהם רוצים מכם משהו.

7. הם גורמים לכם להוכיח את עצמכם בפניהם - אנשים רעילים מבקשים מכם לבחור בחירות קשות, רק כדי שתוכיחו את עצמכם.

8. הם משנים את מצב הרוח שלהם - שינויים חוזרים במצב הרוח יכולים להעיד על אישיות רעילה.

9. הם לא תומכים ולא אכפת להם ממה שחשוב לכם - למעשה, הדברים הטובים שקורים לכם מסיטים את דעתם מלהתמקד במטרות שלהם.

10. הם חסרי רגישות – אנשים רעילים עשויים להיות חסרי רגישות לכם וצרכים שלכם.

11. הם נוקשים – אנשים רעילים מתקשים לקחת בחשבון את הדעות או הצרכים של האחר. הם פועלים וחושבים כפי שהחליטו, ויש להם צורך מרכזי לשלוט בכל דבר.

איך מרגישים ליד אדם רעיל?

התחושות עשויות להיות שונות בהתאם לאדם, אך באופן כללי ניתן להגיד כי ליד אנשים רעילים מרגישים את התחושות הבאות:

• חוסר אונים.
• עייפות נפשית.
• התנצלות על ההתנהגות שלנו.
• הבעת אמפתיה מוגזמת כלפי האדם הרעיל.
• חוסר וודאות.
• תחושת אשמה על כך שהתנהגנו לא בסדר.
• לחץ.
• תקווה בלתי פוסקת על כך שהאדם יכול להשתנות.
• אידיאליזציה - הסתכלות רק על הזמנים הטובים או רק על הצדדים הטובים.

איך מתמודדים עם אנשים רעילים?

באופן כלי ניתן לומר כי אנשים שיש להם מיקוד שליטה פנימי חזק, יצליחו להתמודד טוב יותר עם אנשים רעילים. מדובר באנשים בטוחים בעצמם, פחות מושפעים מדעות של אחרים, בעלי תחושת מסוגלות גבוהה אשר מונעים על פי הערכים והאמונות שלהם.

כדי לפתח מיקוד שליטה פנימי, אתם צריכים לחזק את עצמכם מבפנים, להיות בטוחים בעצמכם, להאמין שאתם שולטים בחייכם ולכן האחריות לחייכם היא שלכם בלבד.

איך מתנתקים מאדם רעיל?

למרבה המזל, זה אפשרי לחלוטין להתעמת או להתנתק מאדם רעיל, לכן חשוב שתעשו את הדברים הבאים:

• היו מודעים - כדי להתנתק מאדם רעיל, צריך לדעת לזהות אותו ולהיות מודע לבעיה. המודעות תלויה בגבולות של מה שאתם מוכנים לשאת.
• אל תלקו את עצמכם - הכי חשוב שלא תרגישו אשמה על זה שלא הבנתם שהאדם השני רעיל. במיוחד אם מדובר באדם פיקח אשר יודע כיצד לפעול כדי להשיג את מטרותיו.
• למדו את עצמכם לומר "לא" - למדו לומר "לא" מבלי לפחד מההשלכות, תוך שכנוע עצמי שאתם מסוגלים להתמודד עם הפחדים שלכם.
• התרחקו - הפתרון הטוב ביותר מול אדם רעיל, יהיה להתרחק ולנתק את הקשר מהר ככל האפשר, אבל במציאות, זה לא כל כך פשוט. לכן, לפני שתתרחקו במובן הפיזי של המילה, תעשו זאת מבחינה נפשית ובהדרגה. מערכת יחסים רעילה מסתיימת כאשר אחד משני האנשים כבר לא מתאים למשחק של השני ולא משאיר מקום למניפולציות.
 
התמודדות עם אנשים רעילים עשויה להיות לא קלה עד שתלמדו מאינטראקציות קודמות. אם אתם מרגישים רע בגלל מערכת יחסים עם אדם אחר, זה הזמן לשבת ולהעריך את הבעיה. שקלו את היתרונות (אם יש) ואת החסרונות, החליטו אם להגביל את הזמן שלכם עם האדם הזה או לסיים את הקשר, ואל תסתכלו לאחור.

זכרו, השפיות שלכם יקרה, ויש לכם את הזכות להגן על עצמכם מפני השפעות מזיקות.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)