הקיץ כבר פה ואיתו גם הבילויים המסורתיים בבריכה ובים. רבים מאיתנו סובלים מצלקות במקומות שונים בגוף. עבור חלק מהאנשים, הצלקת מהווה חסם אסתטי של ממש, והם מונעים מעצמם בילויים שונים בקיץ, בשל חוסר ביטחון ודימוי גוף שלילי, לעתים בגלל צלקות שנוצרו כבר מילדותם. אז איך בכלל נגרמת צלקת? כיצד היא משפיעה על דימוי הגוף והאם בכלל ניתן לטפל בה?. פרופ' יוסף חייק, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית והמרכז הארצי לטיפול נמרץ כוויות, עונה על השאלות הבוערות.

אסון בבקעת הירדן: אב המשפחה שאחריה נערכו חיפושים אותר ללא רוח חיים
מהי רמת מנת המשכל שלכם? הזיזו רק גפרור אחד כדי לפתור את התרגיל

ראשית, מהי צלקת?

צלקת הינה תהליך דלקתי שאינו זיהומי, המשמש לריפוי חתך או פציעה בעור, וניסיון של הגוף להחזיר את שלמות רקמת העור וחוזקה המקורי. בנסיבות רגילות, עד שרקמת הצלקת מקבלת כ-80% מעוצמת העור המלאה יחלפו כשישה שבועות, וכשנה עד שנתיים שהצלקת משלימה את הליך ריפויה.

ככלל, קיימות צלקות שנגרמות באופן יזום על ידי ניתוחים או פעולות כירורגיות כאלו ואחרות, וישנן צלקות שקשורות לתאונות, טראומות, כוויות, ואפילו עקיצות יתוש שלעתים גורמות לזיהום מקומי. כל אלו פוגעים בשלמות העור, ומובילים ליצירת הצלקת.

דימוי גוף שלילי וחוסר ביטחון - למה גורמת הצלקת?

מלבד הכאב הפיזי שלעתים מורגש בהליך הריפוי של החתך או הפציעה, נשארת מזכרת בדמוי צלקת במקומות אלו. הצלקת הזו, שלעתים מופיעה במקומות בולטים כמו בפנים, בידיים וכדומה, עלולה להוביל לירידה בביטון העצמי, לקשיים חברתיים ולדימוי גוף שלילי.

עניין דימוי הגוף צובר תאוצה בשנים האחרונות, ובפרט בקיץ, בתקופה שבה רובנו מתכננים לבלות בחופי הים ובבריכות, בלבוש חשוף יותר- רבים חוששים מחשיפת הגוף כיוון שסובלים מצלקות שמפריעות להן. חשוב לקחת בחשבון כי לאחר טראומה או חתך ולאחר ניתוחים אלקטיביים יש להימנע מחשיפה לשמש כשנה ולהגן על האזור המצולק על ידי אמצעי הגנה כגון ביגוד נוגד קרינה או קרם הגנה בדרגת 30 SPF ומעלה בכדי שלא להגביר את הדלקתיות של הצלקת ולא להגביר את ההבדל בין הצלקת לעור התקין, בייחוד בעור כהה. 

בנוסף, כל צלקת ופגיעה בעור לרוב יגרמו לשינוי מרקמו וצבעו, ולכן רצוי להימנע מחשיפה לשמש כשנה לאחר השלמת הריפוי וההחלמה, זאת מהסיבה שהשמש וקרינתה יגבירו דווקא את השוני בין העור החדש שהחלים בתהליך דלקתי צלקתי לעומת העור הקיים.

צלקת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
צלקת, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

על אף שקיומן של הצלקות שכיחות בכל חלקי הגוף, רוב הפניות לטיפול בהן, בין אם בטשטושן ובין אם בניסיון להעלים אותן, יגיעו דווקא מאנשים שמיקום הצלקת שלהם הוא באזורים חשופים יותר, כמו פנים או מקומות שקשה להסתיר על ידי לבוש או איפור. מעבר לעניין האסתטי שנפגע, צלקת במיקום חשוף משפיעה לא אחת על מצבו הנפשי ורמת הביטחון העצמי של המטופל, ומכאן נובע הרצון לתקן את הצלקת, או לטשטש אותה עד כמה שניתן. רובנו נושאים איתנו צלקת כלשהי, אך ישנם אנשים שעבורם זה עניין קריטי ומשמעותי יותר.

אז האם יש דרך לסייע?

אם בעבר צלקות לא היו מעוררות עניין גדול ונאלצנו להתרגל למראה שלהם, כיום כבר פותחו טיפולים שונים, וישנו היצע מגוון, המתאים לכל סוג צלקת. ניתן לחלק את הצלקות לארבעה סוגים: הראשונה היא הרקמה הצלקתית הנורמלית, שעברה ריפוי מיטבי והיא כמעט בלתי נראית על העור. השנייה, רקמה צלקתית אטרופית, שמופיעה בדרך-כלל כאשר סיבי הקולגן והשרירים באזור נפגעו. המראה שלה שקוע יותר, ורקמת העור דקה ועדינה. דוגמא לצלקות אלו הן סימני המתיחה לאחר הריון. הסוג השלישי נקרא צלקת היפרטרופית, שהיא צלקת גדולה, פחות אלסטית, מוגבהת, אדומה ורגישה או כואבת אך לרב "תתקרר ותרגע" לאחר כשנה. הסוג האחרון הוא הוא הצלקת הקלואידית, שצבעה סגול או חום כהה והיא קשה, רחבה יותר, ועם הזמן תתפרש ותתעבה הרבה מעבר לגבולות האזור הפגוע, מהסיבה שהעור ממשיך לייצר סיבי קולגן לאזור הצלקת. דוגמאות לכך הן פצעים עם זמן החלמה ארוך וטיפול שלא היה כירורגי כדוגמא לאחר כוויות. 

ריפוי הצלקת מבוסס על שילוב מספר טיפולים. הטיפול המיטבי בצלקת כמובן מתחיל בניסיון למנוע את התהוותה מיד לאחר הטראומה, הפציעה או הניתוח. במקרים רבים, טיפול ראשוני הוא שיקבע את סוג הצלקת ונראותה.

סוגי הטיפולים מתחלקים לטיפולים שאינם ניתוחיים וטיפולים ניתוחיים ואשר יעילותם הוכחה מדעית. 

ניכר כי בשנים האחרונות הטיפולים שאינם ניתוחיים ופחות חודרניים הם אלו ששכיחים יותר בקרב המטופלים. הטיפולים האלו כוללים טיפול בג'ל סיליקון, יריעות סיליקון וחבישות לחץ, שמשפרים את מראה הצלקת. ג'ל סיליקון רפואי הוכח במחקרים רפואיים כמרכך ומשטח את הצלקת, מפחית אודם ומקל את הגרד והכאב הנלווים לצלקת. קיימים גם טיפולים אחרים לרבות הזרקות סטרואידים, כימותרפיה וקרינה.

נזכיר, כי עדיין קיימות שיטות ניתוחיות או פעולות כמו שימוש בלייזר שלאחרונה נמצאים יותר ויותר בשימוש. טיפולי לייזר אינם מעלימים צלקות אך היום נמצאים בשימוש בצלקות טריות כמו גם בצלקות ישנות. בשימוש בלייזר ניתן לשפר אודם, גרד מאחר וזה גורם לצלקת להיות יותר רפויה עם פחות מרכיב דלקתי. הלייזר גורם לצלקת להתחדש במרקם ובמבנה כך שהצלקת פחות נראית לעין ופחות מציקה במרקמה לנושא אותה.

לייזר הוא טיפול פולשני זעיר, קיימים סוגים רבים של לייזר ורק רופא מומחה יכול לדעת לטפל מאחר וטיפול שאינו תואם את סוג מרקם, צבע וסוג הצלקת יכול להותיר נזק או להחמיר את הקיים. ניתן להסיר או למזער שטחי צלקות כמו גם לנסות לשנות גוון צלקות על ידי ניתוחים שכוללים טכניקות בסיסיות בכירורגיה פלסטית.

בנוסף, קיימים מותחני עור שבעזרתם ניתן לגדל עור תקין ולאחר הסרת הצלקת לצמצם אזורים של צלקות נרחבות ואף לנסות ולהסתיר את הצלקות הנותרות במקומות יותר נחבאים לעין. 

לסיכום, חשוב להבין כי צלקות אינן גזירת גורל, וצלקת בולטת ולא אסתטית איננה תוצאה שחייבים לחיות איתה - רק צריך לדעת איך לטפל ומתי, וכיום יש מגוון רחב של טיפולים שיכולים לטשטש את הצלקת, למזער אותה ולזרז את החלמתה.