לכולם ברור שאורח חיים בריא ושמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית תורמים להארכת תוחלת החיים, אבל מחקר שפורסם לאחרונה מצא כי הרגלים מסוימים יכולים להוסיף 20 שנים לחיים שלכם, ואפילו יותר.

"מגיע להם לזכות!": הריקוד של גיה וחיים ל"יוניקורן" שורף את הרשת 
עלול להיות קטלני: טרנד השיזוף בבירה שכבש את הטיקטוק

המחקר, שהוצג בחודש שעבר בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לתזונה, מצא כי תרגול שמונה הרגלים בריאים בגיל 40 מעניק 24 שנות חיים נוספות לגברים. לעומת זאת, נשים שאימצו את ההרגלים הוסיפו 21 שנים לחייהן.

"הופתענו מאוד לגלות כמה ניתן להרוויח עם אימוץ של אחד, שניים, שלושה או כל שמונת גורמי אורח החיים", אמר שואן-מאי נגוין, החוקר שהוביל את המחקר ומומחה למדעי הבריאות במחלקה לענייני חיילים משוחררים, בהודעה לעיתונות. "כמה שיותר מוקדם יותר טוב, אבל גם אם אתה עושה רק שינוי קטן בשנות ה-40, ה-50 או ה-60 שלך, זה עדיין מועיל".

על פי המחקר, אפילו הוספת אחד מההרגלים לשגרה סיפקה 4.5 או 3.5 שנות חיים נוספות לגברים ולנשים, בהתאמה. רק שתיים מההתנהגויות הוסיפו שבע שנות חיים נוספות לגברים ושמונה שנים נוספות לנשים.

המחקר התצפיתי בדק את אורח החיים של יותר מ-700,000 יוצאי צבא ארצות הברית בגילי 40 עד 99, שכולם משתתפים במחקר ארוך שנים שנקרא "תוכנית מיליון חיילים משוחררים".

מהמחקר עלה, כי היעדר פעילות גופנית, שימוש באופיואידים ועישון הם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על תוחלת החיים עם סיכון מוגבר של 30% עד 45% למוות.

עישון סיגריה, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
עישון סיגריה, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

"מתח, שתיית אלכוהול מוגזמת, תזונה לקויה ושינה לקויה נקשרו כל אחד לעלייה של 20% בסיכון למוות, והיעדר קשרים חברתיים חיוביים נקשר לעלייה של 5% בסיכון למוות".

המחקר הדגים עלייה בתוחלת החיים גם כאשר המשתתפים הוסיפו את ההרגלים הבריאים בשנות ה-50 וה-60 לחייהם. נגוין: "אף פעם לא מאוחר מדי לאמץ אורח חיים בריא".

ואלו שמונת ההרגלים, המפורטים לפי סדר השפעתם על תוחלת החיים:

לבצע פעילות גופנית

לא להתמכר למשככי כאבים

להימנע מעישון

להפחית לחץ ומתח

להקפיד על תזונה בריאה

להימנע משתיית אלכוהול מופרזת

להקפיד על שינה טובה

לטפח קשרים חברתיים חיוביים