אכפתיות היא תכונה מבורכת, המניעה שינוי חיובי בעולם והופכת אותו לטוב יותר. היא עוזרת לאנשים להתחבר לאחרים, ויכולה לשפר משמעותית מערכות יחסים וקשרים חברתיים. כדי להפוך להיות אדם אכפתי, חשוב להבין שזה תהליך רגשי שדורש תרגול והתמדה. אדם אכפתי מגלה באופן פעיל אמפתיה ואהדה לאנשים אחרים. 

מחקר ענק גילה: אלה ההרגלים שיוסיפו 20 שנה ויותר לחיים שלכם
עלול להיות קטלני: טרנד השיזוף בבירה שכבש את הטיקטוק

איך הופכים להיות אדם אכפתי יותר?

יש דרכים רבות ושונות שבהן אתם יכולים להראות לאחרים שאכפת לכם מהם, החל ממילים קטנות ומחזקות ועד למחוות גדולות ורציניות. וכדי שתצליחו לעשות את זה, ריכזתי עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם להפגין יותר אכפתיות:

1. הראו שאכפת לכם במעשים, ולא רק במילים - מעשים חזקים יותר ממילים. תזכרו את זה, והקפידו לעמוד מאחורי המילים שלכם, ולקיים את ההבטחות שלכם.

2. שאלו שאלות - רוב האנשים מעריכים כשמתעניינים בהם ושואלים שאלות על תחומי העניין שלהם, ההעדפות שלהם ואפילו פרטים אישיים כמו יום ההולדת שלהם. חשוב להם לדעת שהקדשתם את הזמן כדי להתעמק בהם, שאלתם שאלות והקשבתם למה שהם סיפרו לכם. 

3. הקשיבו - הקשיבו בכבוד ובעניין לאנשים שסביבכם. להקשבה יש תפקיד חשוב ביותר בתקשורת בינאישית, והיא מאופיינת ברצון אמיתי להבין את נקודת המבט של הצד השני בלי שיפוטיות, אלא ממקום של פתיחות ואכפתיות.

4. כשאתם שואלים אנשים מה שלומם, הראו עניין אמיתי בתשובות שלהם - כשאתם שואלים מישהו לשלומו, הקדישו זמן, הסתכלו לו בעיניים, והקשיבו למה שהוא עונה. אם זה מתאים, אתם יכולים להשתמש גם במגע פיזי קל, ולגעת בכתף או ללחוץ את היד, זה ייתן את הרושם שבאמת אכפת לכם מה שלומו.

5. שימו לב לפרטים הקטנים (ותזכרו אותם) - כאשר אתם זוכרים את הפרטים הקטנים שאנשים חולקים איתכם, אתם מראים שאכפת לכם מהם עד כדי כך שאתם נותנים תשומת לב מיוחדת למה שהם מספרים לכם. הפעולה הקטנה הזאת תחזק את הקשר ביניכם, ותראה להם שאתם מעריכים אותם.

6. הקפידו לעזור ולתמוך (ואל תרגישו שזה נטל עבורכם) - אדם אכפתי באמת מוכן לעזור לאחרים מבלי להרגיש שזה מהווה נטל עבורו. הוא מבין שהתמיכה שהוא נותן חשובה, ויודע שלפעולות שלו יכולה להיות השפעה חיובית על חייהם של אחרים.

7. התנצלו (גם אם לא טעיתם) - כולנו עושים טעויות, אבל העניין הוא שהאינסטינקט הראשוני של רוב האנשים הוא להתגונן, ובמצב כזה הצד השני עלול להיפגע יותר. כדי להראות שאכפת לכם ממישהו שנפגע מכם, אני מציעה שקודם כל תתנצלו. 

ומה אם באמת לא טעיתם? אז התנצלו על איך שגרמתם לו להרגיש. לפעמים אנחנו פוגעים במישהו בלי להיות מודעים לכך, ההתנצלות על איך שגרמתם לו להרגיש תראה לו שאכפת לכם ממנו.

8. קבלו את האחרים כמו שהם - אדם אכפתי הוא אדם שמקבל את האנשים האחרים כפי שהם: עם החוזקות, החולשות והפגמים שלהם. זה דורש ראש פתוח ונכונות לראות מעבר להבדלים הקיימים בין אנשים. אם אתם רוצים להיות אנשים אכפתיים באמת, חשוב שתזכרו שכל אדם הוא ייחודי וראוי שיתייחסו אליו בכבוד.

9. היו נגישים - אתם מכירים את ההרגשה שאנשים מהססים לפנות אליכם או לדבר איתכם? כנראה שהם חוששים בגלל המעמד החברתי או המקצוע שלכם. אם זה המקרה, נסו להיות יותר ידידותיים כלפי אנשים אחרים: התחילו לפתח שיחות, חייכו ואמרו את שמו של האדם שאיתו אתם משוחחים.

10. פתחו תכונות של אנשים אכפתיים - אנשים אכפתיים הם מנומסים, מתחשבים, נדיבים, מלאי חיבה, סבלניים, מבינים, אוהבים וסלחנים. הם יוצאים מגדרם כדי לגרום לאחרים להרגיש מיוחדים, לשמח אותם או להרגיש בטוחים יותר בעצמם. הם רגישים לרגשות של אחרים, ואכפת להם מה יש לאחרים להגיד. הם ממהרים לסלוח, ועוזרים לאחרים גם כשאין להם הרבה זמן.

זכרו - לא קשה להפוך להיות אנשים אכפתיים, אבל זה דורש מאמץ מודע ורצון להשתנות. אז קדימה, עשו למישהו את היום. עשו היום משהו טוב בשביל מישהו שאכפת לכם ממנו. זה הצעד הראשון להיות אדם אכפתי יותר. 

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)