"גריט" (Grit) הוא אחד המאפיינים שכולנו רוצים בו. זהו מונח שפירושו "נחישות, התמדה, כוח סבל ועצבי ברזל", אותו פיתחה פרופ' אנג'לה דאקוורת, מחברת הספר "גְּרִיט: להט + התמדה + נחישות = הצלחה", שהגיע בן לילה לרשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס".

בדקו את רמת האייקיו שלכם: איזה מבין 12 המיכלים יתמלא קודם?
זוגיות חדשה בביצה? רביד פלוטניק נצפה עם דוגמנית שכולכם מכירים

פרופ' דאקוורת היא פסיכולוגית קלינית באוניברסיטת פנסילבניה וזוכת פרס מקארתור לשנת 2013, והמחקר שלה מתמקד בתכונה אישיותית שהיא מכנה "גריט".

היא חקרה את הנושא לעומק והמסקנה העיקרית שלה, שתקפה לכל מי ששואף להצליח בחיים הייתה, שההישגים שאנו מגיעים אליהם תלויים בסופו של דבר בלהט ובהתמדה שלנו, יותר מאשר בכישרונות שאנו ניחנים בהם מראש. כלומר, הסוד להגיע להישגים יוצאי דופן אינו הכישרון שיש לנו, אלא שילוב מיוחד של להט והתמדה שאותו היא מכנה "גריט".

מה זה "גריט"?

הלוואי שיהיה לכולנו, וכמה שיותר. "גריט" כולל בתוכו מגוון כישורים אישיים הכוללים: אומץ, התמדה, נחישות, תשוקה, כוח סבל ועוד. זהו מעין שילוב של מגוון יכולות, הגורמות לאנשים להסתער על המטרות שלהם ולא להרים ידיים ולוותר. מדובר ביכולת להמשיך ולפעול למען מטרה עליונה לפרק זמן ארוך, ולעבוד קשה מאוד בשביל להפוך את מטרה הזאת למציאות, תוך התמודדות יעילה עם אתגרים וכישלונות.  

המאפיין שמנבא הצלחה בכל דבר בחיים

"גריט" לא תלוי באינטליגנציה חברתית, לא במראה, לא בבריאות וגם לא במנת משכל, אלא בנחישות. "גריט" זה להט ותשוקה למימוש מטרות ארוכות טווח בכל תחום בחיים, זה משהו שעושים אותו לטווח ארוך, כל יום, כדי לגרום למטרות מכל סוג להפוך למציאות. דאקוורת מציינת חמש תכונות מרכזיות המאפיינות אנשים עם "גריט": אומץ, מצפוניות, התמדה, חוסן נפשי, ותשוקה.

איך עושים את זה?

כדי שנוכל לחיות את המציאות שאנחנו רוצים, אנחנו חייבים לדמיין תמונה ברורה בראש של אותם הדברים שאנחנו רוצים ומשתוקקים להם. ברגע שתהיה לנו תמונה ברורה, נדע לאן מועדות פנינו – וכך יש סיכוי הרבה יותר גדול שנגיע לשם. כדי שנגיע לשם, ולא משנה היכן "שם" נמצא, חשוב לנסח את המטרות והיעדים בצורה ברורה, חיובית וניתנת למדידה.

שלב 1 - קובעים מטרה לטווח ארוך. זו צריכה להיות מטרה קונקרטית, ברורה, חיובית ותחומה בלוח זמנים. כמו כן חשוב שהמטרה תהיה מאתגרת.

שלב 2 – מפרקים את המטרה הגדולה למטרות קטנות. בשלב הזה מפרקים את המטרה ארוכת הטווח, ומחלקים אותה לחלקים קטנים ונוחים. המטרות הקטנות נגזרות מהמטרה לטווח ארוך.

בשלב הזה יש כמה שאלות שחשוב שתשאלו את עצמכם:
מה אני צריך לעשות מחר, כדי להשיג את המטרות שהצבתי לעצמי?
מה אני צריך לעשות במהלך השבוע הקרוב?
במהלך החודש הקרוב?

שלב 3 – בונים תכנית פעולה. מה שיהפוך מטרות משמעותיות ורלוונטיות משאיפה למטרה, זו תכנית הפעולה. כאן אנחנו מפרקים את המטרות לטווח קצר, ויוצרים פעולות קטנות עם דד ליין קרוב לזמן הנוכחי. בתכנית הפעולה חשוב לשבץ ביומן את כל הפעולות שאנחנו מתכננים לעשות מחר, בשבוע הקרוב ובחודש הקרוב. "גריט" זו המסירות שלכם לתרגול יומיומי, והיכולת שלכם לעמוד בלוח זמנים. חשוב לזכור ש"גריט" עוסק בבניית הרגלים יומיומיים, המאפשרים לעמוד בלוח זמנים ולהתגבר על אתגרים והסחות דעת.

שלב 4 – "גריט" - התחייבות לעצמכם. זה החלק החשוב ביותר. "גריט" הוא כמו שריר וחשוב לפתח אותו. הוא מסתכם בהרגלים שלכם, ובנחישות לעשות את הדברים שאתם יודעים שאתם אמורים לעשות, על בסיס עקבי יותר. כאן אתם מתחייבים לעצמכם לעשות את הפעולות הקטנות. לא משנה מה יקרה בדרך. ככל שתתמידו בהתחייבות שלכם, ותבצעו את הדברים שהתחייבתם לעצמכם, תגלו שאתם מצליחים להגשים את החלומות והשאיפות שלכם.

"גריט" הוא המנוע שמניע אנשים לעבר המטרות שלהם. לכן היו מוכנים להתאמץ ולעמוד מול מכשולים, בידיעה שככל שתתגברו על עוד ועוד מכשולים, תפתחו דרך חשיבה עוצמתית.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)