מה נדרש כדי להפוך למומחה או אמן בתחום מסוים? 10,000 שעות תרגול. זהו כלל אצבע נפוץ, שזכה לפופולריות רבה, הוזכר פעמים רבות בספרות המקצועית, והוביל לכתיבת ספרים ומאמרים רבים על הנושא.

איפה הם היום: זה מה שעושה היום כוכב "רמת אביב ג'", שלמה סדן
בזמן שנועה קירל המשיכה הלאה, תומר הכהן מתוודה: "יש לי לב שבור לאחות והרבה בלאגן בראש"

חוק 10,000 השעות

אחד הספרים שעוסק בכלל הזה בהרחבה הוא "מצוינים" של מלקולם גלדוול, אשר הפך לרב מכר עולמי. גלדוול טבע את "חוק 10,000 השעות" שאומר את הדבר הבא: כדי להיות מומחה בתחום כלשהו, נדרשות 10,000 שעות של תרגול אינטנסיבי.

חוק זה נשען על מחקר שנערך בשנת 1993, אשר בו פרסמו הפסיכולוג אנדרס אריקסון ועמיתיו, מאמר פורץ דרך שהפך לאחד המשפיעים ביותר בספרות הפסיכולוגית. אריקסון ועמיתיו ערכו מחקר, ובחנו נגני כינור מקצועיים. הם חילקו אותם לשלוש קבוצות: המצוינים, הטובים, והפחות טובים. אריקסון ועמיתיו רצו לבדוק האם מאמץ מכוון משימה, הוא באמת מפתח להצלחה.

הנגנים מילאו שאלונים על הרגלי האימון שלהם, והתבקשו לדווח כמה שעות התאמנו כל שבוע מאז החלו לנגן. החוקרים מצאו התאמה חזקה בין משך האימונים שבו כל נגן התאמן, לרמת הנגינה שלו. לטענתם, משך האימון הוא המשתנה העיקרי והחשוב ביותר, בקביעת רמת הנגינה.
10,000 שעות או עשר שנים בממוצע, זהו בעצם הזמן הדרוש לחובבן להפוך למומחה בתחומו.

נגן כינור, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
נגן כינור, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

פרט חשוב שגולדוול מדבר עליו הוא, שלא מספיק רק לתרגל 10,000 שעות בתחום מסוים, אלא לתרגל 10,000 שעות בדרך של "אימון מכוון משימה", כלומר המשימה צריכה להיות משמעותית מאוד עבור המתאמן, ולעורר תגובה רגשית חיובית.

איך לתכנן מאמץ מכוון משימה?

מאמץ מכוון משימה, לא אומר שאתם יכולים להשיג כל דבר. לבני אדם יש יכולת יוצאת דופן לפתח את כישוריהם, אבל תמיד צריך לזכור שיש גבול לכמה רחוק אדם יכול להגיע. הגנים שלכם מציבים, במידה מסוימת, גבול סביב מה שאפשר. יחד עם זאת, בעוד שגנטיקה משפיעה על הביצועים, היא לא קובעת את הביצועים. אל תבלבלו בין גורל להזדמנות. גנים מספקים הזדמנות, אבל הם לא קובעים את גורלנו. זה דומה למשחק קלפים שבו יש לכם הזדמנות טובה יותר אם תקבלו יד טובה יותר, אבל אתם גם צריכים להכיר את חוקי המשחק ולשחק ממש טוב, כדי לנצח.

מאמץ מכוון משימה מתייחס לסוג מיוחד של תרגול שהוא תכליתי ושיטתי. בעוד שתרגול קבוע של מיומנות מסוימת, עשוי לכלול חזרות חסרות תכלית, מאמץ מכוון משימה דורש תשומת לב ממוקדת, ומתבצע במטרה ספציפית, כדי לשפר את הביצועים. הוא יכול לעזור לכם למקסם את הפוטנציאל שלכם, ולא משנה אילו קלפים חולקו לכם. זה הופך את הפוטנציאל למציאות.

הנה כמה כללים איך לתכנון מאמץ מכוון משימה יעיל:

1. מטרה ברורה – המטרה שלכם חייבת להיות ברורה מאוד וניתנת למדידה.

2.  פוקוס – כאשר אתם מתרגלים משהו מסוים, חשוב שיהיה לכם פוקוס חד על המטרה, ללא הסחות דעת.

3. חלקים קטנים – חלקו את המטרה לחלקים קטנים.

4. בדיקת אסטרטגיות - בדקו אסטרטגיות חדשות עבור כל חלק.

5. משוב – מצאו דרך לקבלת משוב על הביצועים שלכם. דרך מקובלת לקבלת משוב היא למדוד את הדברים שאתם משפרים. זה נכון לגבי מספר הדפים שאתם קוראים, מספר שכיבות הסמיכה שאתם עושים, או מספר שיחות המכירה שאתם מבצעים. רק באמצעות מדידה יש ​​לכם הוכחה אם אתם משתפרים או לא.
 
תזכרו שהמסר של גלדוול הוא - אנשים לא נולדים גאונים, הם מגיעים לשם באמצעות מאמץ. לכן, אם אתם רוצים להיות מומחים, כדאי שתהיו מוכנים להתחיל להשקיע 10,000 תרגול בתחום שלכם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)