חודשי הקיץ החמים הביאו איתם גם את היתושים, אליהם ממש לא התגעגענו, והם לא יוותרו על אף הזדמנות לעקוץ אותנו, לזמזם ליד אוזנינו או סתם להסתובב לנו מול הפנים. ברי המזל לא יסבלו מהם, אך יש גם כאלה שמרגישים ש"יתושים נדבקים רק אליהם". והם לא מדמיינים. חוקרים מצאו מספר סיבות שיכולות להסביר מדוע יש אנשים עם נטייה גדולה יותר להיעקץ מאחרים. מומחים מטעם חברת כצט מסבירים:

סוג דם - הגורם שנבדק הכי הרבה במחקרים הוא סוג הדם. על פי מחקר שפורסם ב-2004 אנשים בעלי סוג דם O הם בעלי סיכוי גדול פי שניים להיעקץ ביחס לאנשים בעלי סוג דם A.

זיעה – אחת הסיבות שמסבירות מדוע יש נטייה גדולה יותר להיעקץ בשיא הקיץ היא שהיתושים נמשכים לחומצה הלקטית, לחומצת השתן ולחומרים אחרים המופרשים מהגוף במהלך ההזעה.

מושכים אליכם יתושים? כנראה שזו הסיבה (צילום: אינג'אימג')
מושכים אליכם יתושים? כנראה שזו הסיבה (צילום: אינג'אימג')

פליטת פחמן דו חמצני - מחקר נוסף מצא כי יתושים נמשכים לריכוזים של פחמן דו חמצני. בהתאם לכך אנשים אשר פולטים יותר פחמן דו חמצני, למשל בזמן פעילות גופנית, עשויים למשוך יתושים בתדירות גבוהה יותר. קצב הנשיפה מהיר יותר ולכן יש יותר פליטה של פחמן דו חמצני. כך גם לגבי נשים בהריון אשר לרב יתעייפו מהר יותר ויתנשפו בכבדות מה שיגביר את פליטת הפחמן הדו חמצני מגופן.

תזונה – מזונות חריפים וצריכה של משקאות אלכוהוליים, עשויים להגביר את פליטת הפחמן הדו חמצני ובכך להגדיל את המשיכה של יתושים לאיזור. מזונות עתירים במלח אף הם יכולים להגביר את המשיכה של היתושים, בגלל שיגדילו את  ריכוז החומצה הלקטית בזיעה. 

גיל – אומנם לא נמצא כפקטור משמעותי בהשפעה על הסיכוי להעקץ אבל חשוב לזכור שלעקיצה אצל ילדים ופעוטות יש סיכוי גבוה יותר להסתבך. מכיוון שמערכת החיסון שלהם פחות מפותחת, יש להם יותר סיכון להתפתחות של אלרגיה או רגישות מקומית. בנוסף, סביר להניח שפעוטות וילדים יצליחו להפגין פחות איפוק בגירוד העקיצה מה שיגביר את הגירוי. 

ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)
ד''ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור ואסתטיקה (צילום: אלון שפרנסקי)

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור: "יש אנשים עם נטייה להיעקץ יותר מאחרים, בעיקר בקרב ילדים. כמן כן, לעיתים במקום העקיצה מתפתחת מעין תגובה אלרגית של העור- שבאה לידי ביטוי בגבשושית אדומה ונפוחה שלרוב מגרדת מאד. מומלץ  מאוד לא לגרד את העקיצות מכמה סיבות: הגרד פוצע את העור ועלול לגרום לזיהום משני של העקיצה על-ידי חיידק, גירוד של העקיצה יוביל לריפוי איטי יותר שלה, גרד ופציעה של העור יכולים להותיר צלקות בעור- ומהן לא ניתן לעיתים להיפטר, הגרד עצמו (על אף שנראה שמביא להקלה), בעצם מעורר הפרשת חומרים (ציטוקינים) שמעוררים עוד יותר את הגרד- כלומר מעין מעגל קסמים של גרד". 

כך תתגוננו מפני יתושים

ישנן מספר פעולות שניתן לעשות כדי למנוע עקיצות, או לכל הפחות להפחית את נוכחותם של היתושים בסביבתנו באופן טבעי וללא שימוש בכימיקלים:

1. ניתן להימנע מעקיצות כשאנו בבית או מחוצה לו על ידי שימוש בתכשירים מומלצים על-ידי רוקחים ורופאים, המיועדים למריחה על הגוף, להרתעת זני יתושים. 

2. מומלץ להתקין רשתות בכל חלונות הבית ופתחיו ולהשתמש במאווררים אשר יקשו על המעופפים לעקוץ.

3. חשוב לייבש מקורות מים עומדים שנמצאים בסמוך לבית (למשל: לאחר השקיית הדשא בחצר). אפילו כוס מים או תחתית של עציץ מלאה במים עומדים, עשויים לשמש קרקע פוריה להתרבות יתושים. 

מוצרים של ספירה להתגוננות מפני יתושים (צילום: יחצ)
מוצרים של ספירה להתגוננות מפני יתושים (צילום: יחצ)

4. מומלץ לשתול שיח ציטרונלה בחצר הבית או באדנית. הריח ההדרי האופייני לצמח זה ידוע כדוחה יתושים טבעי. ניתן אף להשתמש בשמן ארומטי המכיל ציטרונלה ולטפטף מספר טיפות בסביבת המיטה כמו על פינת הסדין, או באמצעות מפזר שמנים (דיפיוזר).

5. לאחר העקיצה השתדלו לא לגרד ונסו למרוח תכשיר להקלה מיידית בגירוד ובאדמומיות המסייע לשיקום והרגעת גרד ואדמומיות (בעיקר בשל רכיבים אנטיבקטריאלים וחומרים מרגיעים כמו אלוורה, פנטנול וגליצרין שיעזרו להרגיע את האזור).  

תכשירים לשיקום והקלה על גירויי עור ועקיצות יתושים (צילום: אסף לוי,מוטי פישביין,יעל האן)
תכשירים לשיקום והקלה על גירויי עור ועקיצות יתושים (צילום: אסף לוי,מוטי פישביין,יעל האן)

6. מומלץ לטפל בסימני העקיצות מהר לפני שיהפכו לצלקות בתכשיר ייעודי לכך, ובנוסף, להמנע מחשיפה לשמש, המאטה את הריפוי ועלולה להחמיר את הכתם שנוצר.

7. הרבה פעמים מה שמגרד זו התגובה האלרגית לעקיצה. אם אתם נוטים להיעקץ ולהגיב לעקיצה בגבשושית ונפיחות מלווה בגרד טורדני  מומלץ לפנות לרופא ולבקש תכשיר אנטיהיסטמין (הניתן במרשם בלבד) על מנת להפחית את הגרד אותו יש למרוח על העקיצה לפני שהיא מתפתחת. תמיד קל יותר לטפל בבעיה לפני שהפכה לבעיה גדולה יותר.

מוצרי בייבי באזז להתגוננות מעקיצות ולהקלה על הגרד לילדים ופעוטות (צילום: יחצ)
מוצרי בייבי באזז להתגוננות מעקיצות ולהקלה על הגרד לילדים ופעוטות (צילום: יחצ)