הקליטה וההסתגלות של ילדים בכיתות א' היא תמיד מאתגרת, וכדי שהקליטה תצליח נחוצה הרבה סבלנות ואורך רוח מצד בית הספר ומצד ההורים, אך כשמדובר בילדים עם מוגבלויות מדובר באתגר מורכב אף יותר.

"אולי נבנה גן עדן פרטי משלנו": בן ה-79 שמחפש את אהבת נעוריו
"חושבים שהוא הבן שלי": בת 47 יוצאת עם גבר צעיר ממנה בעשרות שנים

מדובר בילדים שהקושי שלהם להסתגל למסגרת חדשה גדול יותר, והם זקוקים ליציבות וביטחון. הנה כמה המלצות לקראת החזרה לספסל הלימודים והעליה לכיתה א' שיסייעו להפוך את הקליטה לקלה יותר:

שיח מקדים - חשוב לאפשר לילדים להציף את החששות שהם חשים ולנהל איתם שיח פורה בנושא. ההורים צריכים לדבר עם הילדים בצורה בהירה וברורה על בית הספר שאליו ילכו. צריך לדבר איתם על ההתרגשות, על החששות ועל השינוי שהם עומדים לעבור כדי שיגיעו מוכנים אליו. ילדים עם מוגבלות צריכים לקבל את התמונה מהוריהם. מומלץ לעשות זאת באמצעות סיפור חברתי שילווה בתמונות על העלייה לכיתה א'.

ביקור מקדים בבית הספר - חשוב לקחת ילדים עם מוגבלויות לבית הספר בו ילמדו על מנת שיפגשו את המחנכת (ואם אפשר אז גם את שאר אנשי הצוות והילדים שיהיו איתם בכיתה). כדאי לחזור על הפעולה הזו מספר פעמים, ולא להסתפק בפעם אחת. ילדים בעלי מוגבלות צריכים לקבל ביטחון על ידי חזרה על אותה פעולה שוב ושוב עד שיחושו שהם יכולים ללכת אליו ללא חשש. 

חשוב לתת מידע לפני הביקור הראשון - עוד לפני המפגש עם בית הספר, חשוב לחשוף בפני הילדים תמונות של בית הספר, אבל לא רק של המקום, אלא גם של המחנכת ושל שאר אנשי הצוות. כך הם יכולים לדעת איך נראה הצוות, מי יטפל בהם, מי תקבל אותם ביום הראשון ובזה שאחריו. הוודאות מבחינתם של ילדים עם מוגבלויות היא קריטית לשם קליטתם התקינה בבית הספר. 

המורה, הסייעת וההורים כמשולש חשוב בהצלחת הילד - כשמדובר בילדים בכיתה משולבת ההצלחה תלויה בשלושה גורמים מרכזיים: מורה שיודעת להתמודד עם ילד עם מגבלה, הסייעת שמלווה את הילד בכיתה, והורים שצמודים לתוכנית השילוב. לכן חשוב ששלושת הגורמים ישתפו פעולה ביניהם. 

מעבר לזה, ילדים עם מוגבלות שמשולבים בכיתה רגילה חשופים יותר לרעש, להסחת דעת, לימודים שאינם מותאמים, וקיים חשש שיגיבו על קשיי הקליטה במגוון דרכים: שתיקה, בכי ממושך, התנהגות לא הולמת. כדי שזה לא יקרה כל הגורמים המעורבים בשילוב הילד צריכים להיות עם היד על הדופק. 

גם כשמדובר בכיתות חינוך מיוחד הכניסה צריכה להיות מדורגת וחכמה - כשמדובר בילדים שלומדים בכיתת חינוך מיוחד, מדובר לכאורה בכיתה שמותאמת לצרכי הילד עם מורה שהתמחתה בנושא, ומספר ילדים מצומצם. אבל גם כאן הכניסה לכיתה א' צריכה להיות מדורגת וחכמה. הילד צריך להרגיש שהוא יכול לבטוח בצוות. במידה ומדובר בילד שאינו מדבר, ההורים והצוות צריכים להכילו ולתווך בינו לבין הסביבה.  

תיווך של החזרה לבית הספר לילדים בכיתה ב' ומעלה באמצעות טבלה - כשמדובר בילדים בכיתה ב' ומעלה, הבעיה הרבה יותר קטנה. הם כבר מכירים את המסגרת וזוכרים אותה. אך יחד עם זאת, מומלץ שההורים ייצרו טבלה שתראה לילדים את מספר הימים שנותרו עד החזרה לבית הספר, על מנת לתווך להם את העובדה שעוד רגע הם כבר לא יהיו בבית וישובו לכיתה שבה למדו עד לא מזמן.

ההורים והצוות צריכים להפגין ביטחון וחוסן מול הילד ולחזקו - הדבר החשוב ביותר בימים הראשונים בבית הספר היא להפוך את הקליטה שלו בבית הספר לקלה ופשוטה ככל האפשר. צריך להתייחס למשימה הזו כאל הדבר החשוב ביותר, והפועל היוצא שלה היא שעל ההורים לצמצם דרישות אחרות מהילד ככל האפשר ולא להקשות עליו עד שהקליטה תושלם.

יותר חוויה ופחות למידה בימים הראשונים - מומלץ בימים הראשונים של תחילת שנת הלימודים להסביר לילדים עם המוגבלויות את הכללים בכיתה, ולשלב משחקים וחוויות מהנות הקשורות בלימודים. הלימודים העיוניים יכולים לחכות לתקופה שלאחר החגים כשהקליטה כבר נשלמה. 

לסיכום, תקופת הקליטה וההסתגלות היא תקופה מאתגרת העלולה להקשות על התנהגויות על ילדים עם מוגבלויות. יש להיאזר בסבלנות, לקחת נשימה ארוכה, להיות לצידם, לחזק אותם ולסייע לילדים לעבור בהצלחה את התקופה זו.

הכותבת היא מדריכת הורים ומנתחת התנהגות ביחידה לאבחנה כפולה בבית איזי שפירא