עיקרון פארטו, הידוע גם בתור "חוק 80/20", אומר את הדבר הבא: 20% מהפעולות שאנחנו עושים, אחראיים ל-80% מהתוצאות שמתקבלות, בעוד שעבור 20% הנותרים של התוצאות, אנחנו צריכים להשקיע 80% מהאנרגיה שלנו. לכן, כדי להיות יעילים ואפקטיביים, כדאי להסתכל על החיים שלנו בעיניים אובייקטיביות, לבדוק האם אנחנו מתרכזים בדברים הנכונים, ולזהות אילו דברים באמת מקדמים אותנו לעבר המטרות שלנו.

המדענים מבולבלים: צפו במשפחה שהולכת על ארבע ואף אחד לא יודע למה
לקראת ראש השנה: היתרונות הבריאותיים המופלאים של הרימון

הדפוס שבבסיס עיקרון 80/20, התגלה בשנת 1897 על-ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו (1923-1848), שניסח אותו בהקשר של אי השוויון הכלכלי באיטליה, וציין כי 80% מהקרקעות באיטליה היו בבעלות 20% מהאוכלוסייה. 

עיקרון זה יכול להיות מיושם בתחומי חיים שונים כגון: עסקים, ניהול זמן ועוד. 

בואו נסתכל על כמה דוגמאות מעשיות:

הרבה יותר קל ללטש מצגת מכירה, מאשר לבצע 20 שיחות מכירה.

הרבה יותר קל לעשות סיעור מוחות, לקיים פגישות או להתווכח על טקטיקות שונות, מאשר לבחור אחת מהאפשרויות ולבצע אותה בצורה מושלמת.

הרבה יותר קל ללכת על שיפורים שוליים במוצר, מאשר לחפש חידוש חדש, שיכול לתת לחברה יתרון תחרותי.

הרבה יותר קל לענות על הודעות דואר אלקטרוני, לשוחח עם עמיתים ולהיכנע להסחות דעת, מאשר לעשות את העבודה העמוקה ולספק את מה שאתם אמורים באמת לעשות.

במילים פשוטות, כל כך קשה לתעדף משימות, מאחר והמשימות החשובות ביותר, הן גם הקשות ביותר לביצוע. לצד זה, הרבה פעמים אנחנו אפילו לא מודעים לתיעדוף הרע שאנחנו עושים, ולאופן שבו משימות בעלות השפעה נמוכה גומרות לנו את היום, ונותנות הרגשה מזויפת של התקדמות.

בואו נבין טוב יותר את עיקרון פארטו

זה לא נדיר לראות אנשים שנראים עסוקים כל היום בכל מיני דברים, אבל בפועל, משיגים מעט מאוד. בדרך כלל זה נובע מהעובדה שהם עסוקים בעבודה על משימות בעלות ערך נמוך, בזמן שהם מתמהמהים ולא מגיעים למשימות החשובות והמשמעותיות, אשר יכולות לקדם אותם באמת. 

כאן עיקרון פארטו יכול לעזור במגוון רחב של תחומים והקשרים כגון: כלכלה, ניהול זמן, עסקים ועוד. הרעיון המרכזי שחשוב שתזכרו הוא, שחלק קטן של גורמים או מאמצים, תורמים לרוב התוצאות. או במילים אחרות, תתחילו לשים לב באילו דברים אתם מתמקדים. לדוגמה: 

עסקים

80% מהכנסות החברה, מגיעות מ-20% מלקוחותיה. 
80% מהבעיות בחברה, נובעות מ-20% מהסיבות.
20% מהמוצרים מכניסים 80% מהרווחים.
20% מהפעולות בעסק, מניבות 80% מהתוצאות המקדמות את העסק. 
עיקרון זה מדגיש את החשיבות של זיהוי הגורמים המעטים הקריטיים, שיש להם את ההשפעה המשמעותית ביותר על העסק. הוא עוזר לבעלי עסקים למקד את מאמציהם בלקוחות ובמוצרים החשובים ביותר, כדי למקסם את הרווחים שלהם.

ניהול זמן 

80% מהתוצאות מגיעות מהתמקדות ב-20% מהמשימות החשובות ביותר. 
זיהוי 20% מהמשימות בעלות ההשפעה הגבוהה ביותר, יגרמו ל-80% מההשפעה שתוכלו לייצר באותו יום.
על פי עיקרון פארטו, אתם יכולים להגדיל את הפרודוקטיביות והאפקטיביות שלכם, על ידי מתן עדיפות למשימות החשובות ביותר, אשר תוביל ליעילות ואפקטיביות רבה יותר.

מערכות יחסים

20% מהדברים שאתם עושים עבור הצד השני במערכות היחסים שלכם, גורמים לו ב-80% מהזמן להיות שמח ושבע רצון.
80% מהבעיות בין בני זוג, ככל הנראה נגרמות מ-20% מההתנהגויות שלהם.

הרגלים 

אנשים לובשים 20% מהבגדים שלהם, ב-80% מהזמן.

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
אילו 20% מהמשימות שלכם, באמת יעזרו לכם להתקדם?
אילו 20% מהמשימות, באמת יעזרו לעסק שלכם לצמוח?
מהן 20% מההתנהגויות שלכם, שבהן אתם הורסים 80% מהסיכויים להצלחה?
מהן 20% מההתנהגויות שלכם, שאחראיות לבזבוז 80% מהזמן שלכם?
נסו לנתח מהן הפעולות שבהן אתם מבזבזים זמן כי קל לעשות אותן, ואילו פעילויות צריכות להיות בראש סדר העדיפויות שלכם בזמן הפנוי.

לסיכום, למרות שהאחוזים לא תמיד יהיו בדיוק 80/20, העיקרון מדגיש את הרעיון שחלק קטן מהגורמים או המאמצים שאנחנו משקיעים, מובילים לרוב התוצאות. יש לזהות את הדברים הבודדים שעובדים היטב, לפתח אותם, לטפח אותם ולהכפיל אותם. הבנה ויישום של חוק פארטו, יכולים לעזור לכם לקבל החלטות טובות יותר, לייעל משאבים ולהשיג הצלחה גדולה יותר.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)