באמצע 2020 פורסם מחקר של יוניברסיטי קולג' בלונדון שבדק מדוע רוב האנשים מצפים לחופשת החג, ומצא כי "המתנה למשהו בשקיקה ובתשוקה - כפרס או חופשה - היא אחד הגורמים החשובים ביותר לאושר. "פרס הוא אטרקטיבי יותר כאשר הוא מחכה", אמרו החוקרים.

פתחה הכל: בת ה-83 שהתחתנה עם בן 37 חשפה את האמת עליו - "נצלן ואנוכי"
אחרי שלושה חודשי זוגיות: עדן פינס ומתיאס נורמן מאורסים

 מדענים הסבירו את השמחה דמוית החלום בהקיץ שאנו מרגישים ברגע שהחג מתקרב, ואפילו לפני שהוא מתחיל, בהורמון קסום קטן שנקרא "דופמין" ויושב במרכז המוח שלנו. דופמין עוזר להרגיש עונג והנאה, הוא מניע את מערכת התגמול של המוח ומשפיע על המוטיבציה. הוא מספק תחושה עזה של תגמול ומגביר את הציפיה להנאה. דופמין התפתח כדי לעודד אותנו לפעול למען קידום המטרות שלנו, ולתגמל אותנו על מאמצינו. הוא מניע אותנו ליהנות מההמתנה, כך שאנחנו מוצאים את עצמנו מאושרים רק מלחכות לחגים. כאשר אנו יודעים שהחג מגיע, זה מגביר את שחרור הדופמין במוח שלנו, ונותן לנו תחושה מרגשת של ציפייה.

עדיין לא נרשמתם? לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מחקר שפורסם בשנת 2021 מצא כי אנשים מרגישים תחושת התאוששות ושיפור ביצירתיות שלהם רק שבועיים לאחר סיום החופשה.

המדע מראה כי רמות הלחץ הגבוהות שאנו חווים במהלך העבודה לאורך כל השנה יכולות לגרום לירידה בכמות הדופמין המשתחרר, מה שעלול לגרום להתנהגויות דיכאוניות. חופשה נטולת מתח מסייעת להחזיר את האיזון למערכת הדופמין.

מחקר משנת 2016 מצא כי חופשה מהעבודה משחררת עובדים מלחץ ומספקת קרקע פוריה לשלוש הצלעות של משולש היצירתיות: הפגת מתחים, הגברת רגשות חיוביים וגיוון חוויות.

בדו"ח שלו לשנת 2017, איגוד הנסיעות האמריקאי ציין כי "שניים מתוך שלושה מנהלים בארצות הברית מאמינים שחופשות מובילות ליצירתיות מוגברת".

זה ערער את האמונה הרווחת ש"ככל שאדם מתמיד לעבוד ללא מנוחה, כך הוא הופך למצליח יותר", ומפריך את הרעיון ש"אנשים שלא יוצאים לחופשה מתקדמים".

עורכי מחקר שפורסם בשנת 2021 דיווחו כי שתי סקירות שיטתיות אישרו את ההשפעה החיובית של חופשה על בריאות העובדים ורווחתם, והדבר ניכר באינדיקטורים כגון ירידה בתלונות על עייפות ושינה לקויה ושביעות רצון מוגברת מהחיים.

מחקרים קשרו הימנעות מחופשות ארוכות לסיכון גבוה יותר להתקף לב, מחלות לב וכלי דם ואפילו מוות מוקדם.

מחקר של איגוד הנסיעות האמריקאי מצא כי לעובדים אמריקאים היו 768 מיליון ימי חופשה לא מנוצלים בשנת 2018.

הפסיכולוגית האמריקאית קתרין אשם אמרה כי אנשים בארצות הברית עובדים שעות ארוכות יותר ולוקחים פחות חופשות, מה שגורם להם לאתגרים בריאותיים נפשיים ופיזיים רבים. "חופשה קצרה, מלחיצה או מתוכננת בצורה גרועה אינה משפרת את רמות האנרגיה או מפחיתה מתח. תכנון מבעוד מועד גרם לכך ש-94% מהחופשות השיגו תוצאות טובות במונחים של חידוש אנרגיה לאחר החזרה לעבודה. אנחנו צריכים לוודא שהחגים שלנו באמת יעילים, בכך שהם למעשה משחררים אותנו מהלחץ של העבודה על ידי הימנעות ממשימות, מענה לאי מיילים וכדומה".

לדבריה, בילוי זמן מחוץ לעבודה עשוי להעניק לנו יתרונות בריאותיים פיזיים ונפשיים, השקפה טובה יותר על החיים ומוטיבציה גדולה יותר להשיג מטרות.

מחקר שפורסם בשנת 2018 מצא כי ארבעה ימי חופש השפיעו באופן חיובי על רווחתם של המשתתפים, גרמו להם להתאושש והפחיתו את הלחץ. ההשפעות היו ניכרות גם 45 ימים לאחר מכן.

מחקר נוסף מצא כי לאחר שלושה ימי חופש ההרגשה הפיזית, איכות השינה ומצב הרוח של הנבדקים השתפרו בהשוואה לאיך שהם היו טרום החופשה ונשארו באותה רמה עד 35 יום לאחר מכן.