לאחר שבמשך עשרות שנים התמקדה הגסטרונומיה בעיצוב המזון, צורתו ותפוקתה של המנה עצמה, מבלי לחשוב כיצד המזון נכנס לפיו של הצרכן, המדע החל לספק הוכחות ליתרונות של אכילה עם הידיים במקום עם סכו"ם. זאת, כחלק מניסיונותיהם של החוקרים להבין "כיצד תחושת המזון שלנו משתנה כאשר אנו לוקחים אותו בביס ומכניסים אותו לפה שלנו מבלי ששום דבר אחר יפריע לנו".

רגע לפני החורף: האם אוקראינה בדרך לשתק את רוסיה?
"שיחזיר את הכסף": האקסית בת ה-83 ממשיכה "לפתוח" על בן ה-37

סקירה פורצת דרך שפורסמה בכתב העת "International Journal of Gastronomy and Food Science" בסוף 2022 על אינטראקציה עם אוכל באמצעות טעימות ידניות, מצאה כי מספר שפים החלו "להתמקד באינטראקציה של אורחיהם עם האוכל שהם מגישים, בהתאם לעניין הגובר לאכול אותו עם הידיים".

על פי העיתון הבריטי "דיילי מייל", סקר גילה כי "רבע מהאנשים בבריטניה רוצים להיפטר מסכין, מזלג וכפית. מתוך 2,500 האנשים שהשתתפו במחקר, 19% אמרו שהם מרגישים יותר בנוח לאכול עם הידיים, בעוד אחד מכל 10 אמר שאכילה עם הידיים גורמת לארוחה להיות טעימה יותר. 

לאחר שבסוף המאה ה-19 עמד מספרם הכולל של כלי השולחן לבני המעמדות העליונים במערב על כ-100 יחידות, ומאכלים שהורשו לגעת בהם באצבעות הוגבלו ללחם, ביסקוויטים, זיתים, אספרגוס וסלרי בלבד, הרי שבעשורים האחרונים החלה דעיכתו של סגנון האכילה המערבי באמצעות סכין, מזלג וכפית, ומזונות כמו המבורגרים, נקניקיות, צ'יפס, פיצה, כנפי עוף, גלידה ורוב המזון המהיר נאכלים בידיים בצורה נורמלית ומקובלת בציבור.

לפני כמה שנים השף הספרדי בעל שני כוכבי המישלן, אנדוני אדוריס, "העלים" לתקופה את רוב הסכו"ם במסעדה שלו בחבל הבסקים והכניס את רוב המנות שלו לתפריט טעימות ידני.

המבורגר וצ'יפס. אותם תמיד אוכלים עם הידיים (צילום: אינג'אימג')
המבורגר וצ'יפס. אותם תמיד אוכלים עם הידיים (צילום: אינג'אימג')

בנוסף, שפים רבים בלונדון מעודדים את אורחיהם "לנסות לפחות כמה מנות עם הידיים", כי לטענתם כאשר אנשים משתמשים בידיהם ולא בסכו"ם כדי לאכול, "זה עשוי להכניס אותם לחוויית אוכל מודעת יותר, שלא לדבר על אינטימיות".

ג'וליה סולדאטי, שפית שידועה בכך שהיא מעודדת אנשים לחקור את האוכל שהיא מגישה עם הידיים, אומרת שאכילה ללא סכו"ם זו "חוויה אינטראקטיבית חושית".

פרופ' צ'ארלס ספנס מאוניברסיטת אוקספורד אמר: "ויתור על סכו"ם הוא הסוד ליהנות מאוכל. הוא גורם לנו להיות מודעים יותר למה שאנחנו אוכלים, והמזלג מפריד בינינו לבין החושים שלנו. להכניס אוכל לפה עם הידיים זו חוויה מאוד מהנה שמעודדת אותי לחשוב על כל ביס, מהטעמים והמרקמים שאני מעדיף ועד לכמות שאני יכול לאכול. אכילת מזון ישירות ביד משפיעה על תחושות הטעם ומספקת מידע מדויק יותר ממה שזמין לעין כדי להעריך את טריותו, רכותו או הטמפרטורה שלו".

הוא מתאר הנאה אמיתית מ"המגע החם של לחם שיצא מהתנור, עגבנייה שנוגסים בה כמו תפוח או ביצה קשה טבולה במלח שאוכלים ביד".

השפית האמריקאית אליס ווטרס נהנתה לאכול סלט עם ידיה, ותיארה את החוויה כ"חושנית, מעשית ומעוררת מחשבה". לדבריה, "כשאתם אוכלים עם הידיים, אתם מפעילים את החושים שלכם ללמוד על האוכל".

היתרונות הבריאותיים של אכילה בידיים

פרופ' ספנס אמר כי "הוכח מדעית שאכילה עם הידיים מביאה הרבה יתרונות בריאותיים. אכילה ביד היא יותר מסתם מסורת הקשורה לתרבויות עתיקות".

על פי האתר "NDTV" אכילה בידיים משפרת את העיכול באמצעות ייצור של אנזימי עיכול ומיצים בפה ובקיבה, מה שהופך את עיכול המזון ליעיל יותר, ומפחית קלקול קיבה, נפיחות וגזים.

בנוסף אכילה בידיים מונעת אכילת יתר, שכן היא גורמת לנו להיות מודעים יותר למרקם, לטעם ולריח של המזון, מה שעשוי להגביר את שביעות הרצון ואת רמות השובע, להפחית אכילת יתר ולסייע בשמירה על משקל תקין.

אכילה עם הידיים יכולה להאט את קצב האכילה ולגרום ללעיסה איטית יותר, ולהוריד את רמת הסוכר בדם ולמנוע רמות סוכר גבוהות אצל אנשים עם סוכרת.