ההחלטה לקעקע את הגוף היא החלטה שמקבלים בדרך כלל בגיל צעיר או לעתים ברגע ספונטני. אבל מה קורה מספר שנים אחר כך כשנמאס לנו מהקעקוע, או כשאנחנו כבר פחות מתחברים אליו, או אולי כששינינו תדמית? במצבים מעין אלו, פונים למכון להסרת קעקועים

חנות של אפל הפכה לזירת קרב בהשקת אייפון 15 | צפו בתיעוד
המקצוע העתיק בעולם: קבר של אשת ליווי לפני 2,300 שנה התגלה בירושלים

אביגדור גרינשפן, הבעלים והמנהל של 'אביגדור הסרת קעקועים', מטפל מוסמך בלייזר להסרת קעקועים מזה 19 שנה ב-"אסתטיקה ד"ר לוינגר", ולשעבר מקעקע, מסביר כי "בעת הקעקוע המקעקע למעשה פוצע את העור ומחדיר לתוכו פיגמנט. המערכת החיסונית, מכשיר אדיר בתוך הגוף, מתעוררת ומנסה להיפטר מהפולש הזר. היא מנסה לדחות אותו החוצה, לפרק אותו, ולא מצליחה, הגוף נלחם. כאמצעי הגנה אחרון, הגוף שולח לאזור תאים לבנים, שמגיעים ונכנסים לתרדמת במטרה לקבע את הגוף הזר (הפיגמנט) ושלא ייכנס למחזור הדם, ולכן כל כך קשה להוריד ולהיפטר מהפיגמנט". 

כיום ישנן שיטות מתקדמות להסרת קעקועים: "הטכנולוגיה הכי מתקדמת שיש כיום היא בפולסים של לייזר שעובדים בטכנולוגיית ננו, ולמעשה יכולים להסיר יחסית בקלות 95% עד 97% מהקעקוע, ללא שינוי של מרקם העור", מסביר גרינשפן, "אנו משנעים עוצמה לפרקי זמן קצרים וגורמים נזק רק לפיגמנט. אצלנו הטיפול מתבצע לצד מכשיר קירור ייעודי לאלחוש CRYO6. המכשיר מזרים אוויר קר מאד לאזור הקעקוע המאלחש את העור ומפחית את תחושת הכאב". 

על מה כדאי לשים דגש כשמחפשים מכון להסרת קעקועים? הסרת קעקועים בלייזר היא פעולה רפואית לכל דבר. "חשוב לוודא שהטיפול נעשה על ידי מטפל מוסמך, שעבר הכשרה ייעודית לעסוק בהסרה בלייזר ולוודא שהמכון מוסמך בעל תקן של משרד הבריאות ובעל מכשור מתקדם העומד בתקני ה-FDA", מסביר גרינשפן.

הסרת קעקוע בגב (צילום:  ''אביגדור הסרת קעקועים'')
הסרת קעקוע בגב (צילום: ''אביגדור הסרת קעקועים'')

השוק רווי "מסירים" וצריך לבדוק היטב לפני שמתחילים את הטיפול. "50% מהמטופלים שלנו כיום עברו הסרה קודמת. מטופלים שהגיעו אלינו אחרי שכבר שילמו על עסקאות מלאות, שהובטחו להם טיפולים ללא הגבלה או שהובטחו 100% הסרה בטיפול מהיר, טיפולים שנתקעו, קעקועים שהצבע שלהם התקבע, ואף מטופלים עם נזקים וצלקות ולצערנו בשלבים האלה לא לכולם אפשר לעזור".

לדבריו, "חשוב לעשות סקר שוק, להתקשר לכמה מקומות, לברר ולשאול שאלות ואף ללכת פיזית למקום ולהתרשם על רצינות המקום והמקצועיות. כמו כן, כדאי ללכת לפגישה ראשונית רפואית ללא עלות וללא התחייבות, לבקש לראות הסרות, לא להסתפק בתוכן שיווקי, לבקש לראות תמונות של הסרות מוצלחות שדומות לקעקוע שלכם".

גרינשפן מוסיף כי יש לשים לב לעלויות נמוכות מדיי. "העלויות אצל מסיר מקצועי שעומד בכל התקנים ודואג לפיקוח רפואי ולתקינות המכשור יהיו בהתאם. בנוסף, כדאי לא להתחייב לעסקה שלמה, אלא להתעקש לשלם פר טיפול". נורה אדומה נוספת, לדבריו, היא מקום שמבטיח טיפולים ללא הגבלה עד להסרה. "מגיעים אלינו מטופלים אחרי 15-10 טיפולים שהובטח להם טיפול ללא הגבלה, ששילמו על עסקה מראש שקשרה אותם בכיס, אבל הקעקוע פשוט לא יורד. ככל שהקעקוע עובר יותר טיפולים - כך גדלים הסיכויים לנזק ולקיבוע הקעקוע, וכן לפגיעה במרקם העור ואפילו צלקות".

גרינשפן מסביר כי "רוב ההסרות ממוקמות באזורים שכל הזמן רואים - אצבעות, ידיים, פרק כף היד, כתף, צוואר. כמו כן, לאורך השנים הקווים בקעקוע מתרחבים וצורתו מטשטשת ומתכהה, ומה שמתאים לכם היום אולי מחר יתאים פחות. תתקעקעו במקום שאתם יכולים לראות אבל לא במקום שהוא כל הזמן מול העיניים, שבמידה ולא תרצו תוכלו לכסות. כמו כן, עדיף להתקעקע בצבע שחור מהסיבה שקעקועים צבעוניים הרבה יותר קשים ומורכבים להסרה, הם משמעותית יקרים יותר ומצריכים יותר טיפולים". 

"כחוק אצבע, קעקוע שחור יורד אחרי 6-4 טיפולים, עם חודשיים בין טיפול לטיפול, בעוד שקעקוע צבעוני יכול גם לקחת 15-10 טיפולים, ושם יותר קשה ומורכב להסיר צבע. הגוונים שהכי קשה להסיר הם טורקיז, ירוק, לבן וצהוב", הוסיף.

כמו כן, ההסרה תלויה בהרבה מרכיבים וברובה מתבססת על מערכת החיסון - שהיא המסירה האמיתית בתהליך, אבל בשורה התחתונה זה תלוי בהרכב הפיגמנטי של הצבע שהשתמשו בו. "חשוב לערוך לפני תהליך הטיפול בדיקת התאמה, ועל פי תוצאות הבדיקה, התגובה של הפיגמנט, אפשר להעריך את המידע אודות אחוזי הסרה שהמטופל יכול לצפות להם והערכה למספר טיפולים, לפני ההתחלה של תהליך ההסרה".

בהנחה שהטיפול נעשה על ידי מפעיל מיומן ובעל ניסיון במכשור מתאים, נשמרים מרווחים של מינימום חודשיים בין הטיפולים והמטופל מקפיד על הנחיות הטיפול - התוצאות הן מצוינות. השאיפה היא להחזיר את העור בחזרה לקדמותו. בממוצע, קעקוע שחור סטנדרטי מצריך 5-4 טיפולים ואם לוקחים בחשבון תקופה של מינימום חודשיים בין טיפול לטיפול מגיעים לסדר גודל של שנה לתהליך הסרה. 

המניעה היחידה לאחר טיפול ולאורך כל תהליך הטיפול היא שהייה ממושכת בשמש. במידה והולכים לים יש לשים פלסטר על המקום, אך מעבר לזה אין מניעה ללכת עם גופייה ברחוב ושהקעקוע יראה שמש, כמו גם להתחיל הסרת קעקוע בקיץ. בכל מקרה, יש להימנע משהייה בים או בבריכה שבוע אחרי הטיפול, אך אין מניעה להתחיל את הטיפול בקיץ. 

הסרת קעקוע ברגל (צילום:  ''אביגדור הסרת קעקועים'')
הסרת קעקוע ברגל (צילום: ''אביגדור הסרת קעקועים'')

חשוב לזכור כי לא ניתן לעבור טיפולי הסרת קעקוע בתקופת ההריון ולאורך כל זמן ההנקה. כמו כן, לא ניתן להסיר קעקוע חדש, צריך לחכות לפחות חודשיים ולתת לקעקוע להחלים לא רק בחלק העליון אלא בעומק העור. יש אשליה שקעקוע "טרי" ירד יותר בקלות. זה ממש לא מדויק, להפך. ברוב המקרים קעקוע ישן ודהוי ירד יותר בקלות מקעקוע חדש. 

כחוק אצבע הסרת קעקוע כואבת בכ-20% יותר מהעשייה של הקעקוע, כך שאם לא כאב לכם לעשות אותו, סביר כי לא יכאב לכם להסיר אותו. ככל שהמקום יותר רגיש בגוף, כמו עורף, גב תחתון וצלעות - כך ההסרה תהיה יותר כואבת. יחד עם זאת יש לזכור כי נדיר מאוד שמטופל מפסיק טיפול כי כואב לו, ואורך הטיפול עצמו מהיר מאוד ובדרך כלל לא אורך יותר מכמה דקות. 

"מניסיוננו, ככל שהזיכרון שמקשר ומשייך המטופל לקעקוע שלו קשה או כואב יותר מבחינת המשקל שהוא נותן לקעקוע - כך ההסרה תהיה קשה לו ואפילו כואבת יותר. זה לגמרי חיבור נפש גוף, המטופלים הרבה פעמים באים להשתחרר מהרבה יותר מקעקוע, להיפטר ממטען שמכביד עליהם, מזיכרונות מתקופות לא טובות, התנסויות לא טובות. תהליך ההסרה הוא הרבה פעמים לקיחת אחריות ושחרור מטעויות העבר וחלק מתהליך בניית דימוי עצמי חדש", סיכם גרינשפן.