במדינת ישראל כמיליון וחצי אנשים מוגדרים כבני משפחה מטפלים שנדרשים, מעבר למשימות חייהם השוטפות, לדאוג גם לבריאות ולהתנהלות תקינה של בני משפחתם הנחשבים לחולים מורכבים או בעלי מוגבלות פיזית או נפשית. המטפלים העיקריים הם אלו שדואגים ללוגיסטיקה, לבירוקרטיה ולאיכות החיים של בני משפחתם. תפקיד המטפל העיקרי מלווה במנעד רגשות החל מתחושת סיפוק, משמעות, וכלה בעייפות, אשמה, לחץ ומתח. העובדת הסוציאלית אלונית טל, ע. עו"ס ראשית ועו"ס נטלי שפיר, רכזת תחום גריאטריה בשירות סוציאלי בקופת חולים "מאוחדת", ממליצות כיצד ניתן להעביר את תקופת החגים בדרך הנכונה ביותר. 

על הגובה: מדוע אנחנו מתקצרים עם השנים והאם ניתן להימנע מכך
״היה משבר ממנו לא קמנו״: אברי גלעד חושף לראשונה מדוע עבר מרשת לקשת

תקופת החגים עשויה להציף אתגרים משמעותיים בהתנהלות של המטפלים העיקריים. לצד הרצון לא להשאיר את ההורים לבדם בימי החג ולמנוע תחושות בדידות המאפיינת לעתים את גיל הזקנה, קיים לעתים הקושי בלוגיסטיקה ובדילמות הכרוכות בהתנהלות בתקופה זו. למשל, כאשר הורה או בן או בת זוג במצב תפקודי וקוגניטיבי ירוד עולה השאלה האם נכון לארח אותם בבית אחר בארוחת החג ולהוציא אותם מסדר היום הקבוע, מה יקרה אם במהלך הארוחה הם לא יחושו בטוב וירצו לחזור לביתם או למסגרת הטיפולית? כשמדובר בדור הסנדוויץ', הדואג גם להורים המבוגרים וגם לילדים ולנכדים - הנטל משמעותי יותר ורמת הלחץ עולה.

מה ניתן לעשות על מנת להקל במעט על תחושת הלחץ ואיך נכון להתארגן בצורה נכונה בתקופת החגים?

ההמלצה הראשונה, היא לחשוב בראש ובראשונה על רצונותיו ורגשותיו של בן המשפחה המבוגר או החולה. מומלץ לשאול אותו מה הוא היה רוצה וביחד לקבל את ההחלטה הנכונה עבורו. במידה ועל רקע ירידה קוגניטיבית אין אפשרות להבין את רצונו, נסו לחשוב מה הוא היה מעדיף, בהסתמך על ניסיון העבר. חשוב לזכור שבגיל הזקנה הכוחות הפיזיים והנפשיים מצומצמים יותר והמאמץ הנדרש לאירוע חברתי ומשפחתי רב יותר מהעבר. אל תנסו לשכנע אלא לבדוק ביחד כיצד ובמה ניתן לסייע. בדיוק כפי שגיל הזקנה דורש התאמה והסתגלות למצבים חדשים, גם אתם, בני המשפחה, נדרשים לגמישות ויצירתיות אשר תקל עליכם ועל כל בני המשפחה. 

המלצה שנייה: במידה ובן המשפחה מעוניין להיות שותף באירועים חברתיים במהלך החג, ניתן  לבדוק מבעוד מועד מי מבני המשפחה יוכל להחזירו הביתה בשעה מוקדמת יותר אם יהיה בכך צורך, ואולי אף להיעזר בשירותי הסעה פרטיים. ניתן להזמין מטפלת אישית שתוכל לדאוג לו במהלך הביקור או למצוא מקום נעים ונוח לזמן מנוחה. אם בשום אופן אין אפשרות לציין את ימי החג ביחד, תמיד אפשר להגיע למספר שעות לפני בפורום משפחתי מצומצם ולחגוג. גמישות ויצירתיות הן שם המשחק. 

ערבו בני משפחה נוספים בחשיבה, בתכנון ובביצוע בפועל, תשתפו ותגייסו כל סיוע אפשרי ותזכרו שהשירות הסוציאלי בקופות החולים יכול להוות כתובת מקצועית לתמיכה, הכוונה וייעוץ במצבים אלו. זכרו שלא תמיד הדברים מסתדרים כפי שהיינו רוצים, אך עם התארגנות נכונה זה לגמרי אפשרי. 

המלצה שלישית ואחרונה אך לא פחות חשובה - שמרו ודאגו גם לעצמכם במהלך תקופת החגים. לטפל באדם אחר דורש משאבים וכוחות פיזיים ונפשיים. נצלו את תקופת החגים והחופש כדי למלא את המצברים האישיים שלכם על מנת שתוכלו להמשיך ולדאוג ליקירכם.