אם יש בכם משהו שאתם לא אוהבים, כמעט בלתי אפשרי לשכנע אתכם שעצם הדבר הזה יכול להפוך לטובתכם. זה יכול להיות משהו במראה שלכם, האישיות או ההתנהגות שלכם, אבל מדובר במשהו אישי, שקשור רק אליכם, ושאינו פוגע באחרים. והעניין הוא שאתם רואים את המשהו הזה כחסרון.

סקר מיוחד של גולשי מעריב קבע: היועמש"ית צריכה להעיד בוועדת פגסוס
קול קורא לנדוד: אלפי עיטי חורש חולפים מעל ישראל

ואני שואלת – אם יש בנו משהו שאנחנו לא אוהבים, האם הוא באמת חיסרון? אולי אפשר ללמוד להביט עליו ולהצליח לראות משהו אחר? האם באמת קיימת דרך שבה אפשר להסתכל על עצמנו ולראות משהו אחר ממה שאנחנו רגילים לחשוב? בואו נבדוק.

המסר הראשון שחשוב להבין הוא - שמדובר באתגר רציני, מאחר וחסרונות הם חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו, וזה ממש לא פשוט ללמוד לאהוב אותם.

המסר השני שחשוב עוד יותר להבין הוא - שכל אחד יכול לשנות את הדרך שבה הוא מסתכל על עצמו ועל העולם.

לכל החסרונות יש היבט פרדוקסלי אחד: אם אתם מקבלים את החיסרון – לאט לאט הוא יהפוך לאיכות אישית בעלת ערך.

אבל אם לא תקבלו את החיסרון ותלחמו נגדו – הוא יהפוך לפגם שממש יפריע לכם.

העניין הוא שכך בדיוק אחרים יתפסו את זה: או כתכונה יקרת ערך, או כפגם. כי במקום שיש קבלה בתוככם, תופיע הרמוניה שתוקרן החוצה. וההיפך הוא גם נכון, כל שלילה שתרגישו תעלה את חוסר ההרמוניה בתוככם, וזה יבוא לידי ביטוי בכל דבר שתעשו. 

איך אפשר להפסיק להילחם בחסרונות?

הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור לכם להפסיק להילחם בחסרונות ולקבל אותם כחלק מהזהות שלכם:

קבלת עצמית – הכי חשוב שתבינו שאין לכם שליטה מוחלטת על כל חסרון או חולשה שקיימים בכם. חלק מהדרך היא להצליח לקבל אותם, ולהבין שהם חלק בלתי נפרד מכם.

הבנת הערך שבחסרונות – השלב הבא הוא ההבנה שחסרון הוא לאו דווקא משהו שמזיק או מפריע. הוא יכול להיות גם מקור ליצירתיות והתפתחות. 

פיתוח נקודות חוזק - לכל אחד יש מיומנויות ויכולות מיוחדות. עליכם להתמקד בפיתוח ושיפור הצדדים החיוביים שלכם, ולהשקיע בהם זמן ומאמץ.

למידה והתניה – לכל אחד יש את היכולת ללמוד ולהתפתח, לכן חשוב שתלמדו ותבינו איך לשפר את עצמכם, אם זה מה שנדרש.

שיתוף פעולה – מצאו אנשים שיתמכו בכם ויעזרו לכם להתמודד עם החסרונות, ובד בבד יחזקו את הנקודות החיוביות שלכם.

דיוק מחשבתי מוחלט – תבינו שהחסרונות שלכם לא מגדירים אתכם כאנשים, ואתם מסוגלים להתמודד ולהצליח בכל תחום שתבחרו.

אי אפשר להתעלם מהעוצמה של מישהו שמרגיש בנוח עם עצמו, ומקבל את עצמו על סך כל חלקיו. אז אתם לא צריכים להיות הכי יפים, הכי טובים או הכי מגניבים. פשוט תפתחו את התכונות החיוביות שלכם, ותפסיקו להילחם בחסרונות שלכם. מיקוד תשומת הלב בחסרונות שלכם רק מחמיר אותם. לכן, אני מציעה לכם להסתכל עליהם טוב טוב, לפני שאתם ממהרים להיפטר מהם. אתם תראו בעצמכם מה קורה. אולי בסוף תאהבו את עצמכם, בדיוק כמו שאתם.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)