המלחמה טרפה אצל כולנו את כל הקלפים. חוסר הוודאות והלחץ שנכונים לגבי מרבית האוכלוסייה מתעצמים שבעתיים אצל זוגות גרושים. לאור הפניות והשאלות הרבות בנושא, נעשה קצת סדר.

איתי מורנו, אחיינו של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, נפל במלחמה בדרום
"מראה מזעזע": אביתר דוד נחטף, הוריו גילו על כך בטלגרם של החמאס

מה קורה עם זמני השהות?
מאחר ולרוב הסכמי הגירושין ופסקי הדין אינם מתייחסים למצב של מלחמה, כל עוד אין הנחיה אחרת המורה על הישארות במרחבים מוגנים ניתן לקיים את זמני השהות כסדרם. עם זאת, אם אחד מכם מתגורר באזור מסוכן יותר ממשנהו, כדאי לשקול להשאיר את הילד ביישוב שהוא בטוח יותר תוך סטייה מזמני השהות השוטפים, ובמיוחד כאשר לא מתקיימים לימודים במוסדות החינוך. זה הזמן לפעול בשיתוף פעולה למען שלומו וביטחונו של הילד ולא להעמיד אותו בסכנה. אם אתם לא מצליחים להגיע להסכמות ניתן לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה מתאימה.
 
מי לוקח את הילד ומי מחזיר אותו?
המשיכו בדיוק באותו אופן בו התנהלתם לפני המלחמה.
 
האם ניתן להתנות את החזרת הילד או את העברתו לבית ההורה האחר בקיומו של ממ"ד?
לא. אל תמציאו תנאים ותכתיבים על מנת למנוע את קיומם של זמני השהות. עם זאת, גלו אחריות ועל תתעקשו שהילד יישאר איתכם אם אין לכם ממ"ד או אפשרות לשהות איתו במקום מוגן יותר. טובת הילד, שלומו וביטחונו קודמים לכל דבר אחר ומחייבים כי הוא ישהה במקום בטוח.
 
מה קורה עם תשלום המזונות?
המזונות אמורים להמשיך ולהיות משולמים כסדרם גם במקרה שהאב יצא לשירות מילואים בדיוק כפי שבימים כתיקונם איש אינו יכול לעשות דין לעצמו ולהפסיק לשלם את דמי המזונות באופן חד צדדי. עם זאת, זה הזמן לגלות רגישות ואורך רוח באם האב נקרא לשירות מילואים בכל הנוגע לתשלום המזונות, כי בסופו של דבר הכי חשוב שישוב בריא ושלם.

האם מגיעים לי מזונות גבוהים יותר אם האב נמצא במילואים והילד נמצא אצלי?
זה לא הזמן להתקטנן ולהתחשבן גם אם הילד נמצא אצלך במשך כל תקופת המילואים של האב. אנחנו לא נמצאים במצב רגיל, וזה לא הזמן לערוך התחשבנויות. 

מה קורה אם הילד מסרב לעזוב את אחד ההורים?
אנחנו נמצאים במלחמה. אם הילד חושש לעבור מבית לבית, אפשרו לו בתקופה קיצונית כמו שעוברת עלינו לבחור ולהישאר היכן שהוא מעדיף. אפשר כמובן להזמין את ההורה השני לבקר את הילד במקום בו הוא נמצא. זה לא הזמן למלחמות ביניכם.

אין ספק שהמלחמה תעורר עוד המון שאלות שנלמד להתמודד איתן תוך כדי תנועה, אבל ברור, שגמישות ואורך רוח הן מילות המפתח שיאפשרו לנו לצלוח את הימים האלה ולייצר לילדים תחושת יציבות וביטחון ככל שניתן.