קבלת החלטות היא חלק בלתי נפרד מהחיים. אנשים נדרשים לקבל החלטות בכל יום, החל מהבחירות הקטנות כמו מה לאכול לארוחת בוקר, ועד להחלטות הגדולות ביותר, כמו איזו קריירה לבחור או עם מי להתחתן.

סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל לאחר המלחמה - אבל יש לה תנאי
"דוז פואה על הרצפה": עידן עמדי ייצג את ישראל באירוויזיון?

עבור אנשים רבים, קבלת החלטות יכולה להיות משימה קשה ומאתגרת. היא יכולה לגרום לתחושות של לחץ, חרדה, וחוסר ביטחון.
מה תוקע אנשים בחוסר החלטיות?

בדרך כלל פחד. אנשים פוחדים לקבל את ההחלטה ה"שגויה", כי הם דואגים שהיא תגרום להם להיראות רע, שישפטו אותם, או שזה לא ייתן להם את האישור שהם מבקשים מאחרים.

אבל העניין הוא, שחוסר ההחלטיות עולה להם ביוקר – הם מרגישים תקועים, הולכים הלוך ושוב, מפקפקים בהחלטות שלהם, נמנעים מלחשוב על ההחלטה, ובמקום זה שואלים אנשים אחרים לדעתם.

הקושי בקבלת החלטות יכול להיגרם ממספר גורמים, כגון:

חוסר מידע או ידע: כאשר אנשים נמצאים במצב שבו אין להם מספיק ידע על האפשרויות העומדות בפניהם, זה יכול להקשות עליהם לקבל החלטה.

חשש מטעויות: כאשר אנשים פוחדים לעשות את הבחירה הלא נכונה, זה יכול להוביל לתחושות של לחץ וחרדה.

חוסר ביטחון עצמי: אנשים עם ביטחון עצמי נמוך עשויים למצוא את עצמם מתקשים לקבל החלטות, כי הם לא בטוחים מה הם רוצים או מה הכי טוב עבורם.

הקושי בקבלת החלטות יכול להשפיע על כל תחומי החיים, החל מהקריירה, דרך מערכות היחסים, ועד לבריאות. אנשים שמתקשים לקבל החלטות עשויים למצוא את עצמם מתקשים להתקדם בחיים, לפתח מערכות יחסים בריאות, ולחיות חיים מאושרים.

איך נראית אמנות קבלת ההחלטות ללא פחד?

תארו לעצמכם שתוכלו לקבל החלטות ולנקוט פעולה בלי כל הפחד. אני לא אומרת שתהיו חופשיים לחלוטין מהפחד, אבל אני כן מבקשת מכם לדמיין איך ייראו החיים שלכם אם תקבלו החלטות בלי לחשוש לעשות משהו לא בסדר.

אז אם אתם מתקשים בקבלת החלטות, ישנם מספר דברים שאתם יכולים לעשות כדי להקל על עצמכם:

אספו את כל המידע הרלוונטי - לפני שאתם מקבלים החלטה, חשוב לאסוף את כל המידע הרלוונטי בנושא. זה יעזור לכם להבין את האפשרויות העומדות בפניכם בצורה טובה יותר.

הבינו מהם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות - לאחר שאספתם את המידע הרלוונטי, חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות. זה יעזור לכם להבין מה חשוב לכם בכל החלטה.

קחו פסק זמן - לפעמים, הדרך הטובה ביותר לקבל החלטה היא פשוט לקחת פסק זמן ולחשוב על הדברים. זה ייתן לכם הזדמנות להירגע ולהסתכל על הדברים בצורה צלולה יותר.

הקשיבו לאינטואיציה שלכם - אינטואיציה היא היכולת לדעת משהו ללא הוכחה או הסבר הגיוני. היא מן תחושה פנימית, שלא תמיד אפשר להסביר. כדי לפתח את האינטואיציה אתם יכולים לתרגל מדיטציה או יוגה. מדיטציה ויוֹגה תעזורנה לכם להתחבר לעצמכם ולתחושות שלכם, וככל שתהיו יותר מחוברים לעצמכם, כך תהיו יותר קשובים לאינטואיציה שלכם.

כדאי לזכור שקבלת החלטות ללא מאמץ יכולה להביא לשינוי משמעותי בחייכם. היא יכולה לעזור לכם לחיות חיים יותר יצירתיים, יותר מאושרים, ופחות מלחיצים. לא הייתי ממליצה להתחיל עם החלטות סופר קשות, אלא להתאמן עם הדברים היומיומיים הקלים, עד שתפתחו יותר אמון בעצמכם.

והכי חשוב שתזכרו שקבלת החלטות ללא מאמץ היא מיומנות שאפשר ללמוד ולפתח. ככל שתתרגלו יותר, כך תהיו טובים יותר בזה. שווה לנסות, לא?

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)