האם פעם שאלתם את עצמכם מה משמעות החיים? מה המטרה שלכם בעולם? אם כן, אתם לא לבד. השאלות האלה העסיקו את האנושות לאורך הדורות, והן עדיין רלוונטיות היום יותר מתמיד. מציאת משמעות בחיים היא תהליך אישי ומורכב, ולכן אין תשובה אחת נכונה, ולכל אחד יש את הדרך שלו למצוא את המשמעות שלו.

אסון כבד ברצועת עזה: 21 לוחמים נהרגו מפגיעה במבנים שקרסו ובטנק
בכל זאת מדינה פלסטינית? תכנית "היום שאחרי" בעזה נחשפת | דיווח

אבל מה קורה בזמן מלחמה?

אחד הקשיים הגדולים ביותר של אנשים בזמן מלחמה הוא תחושת חוסר משמעות. זוהי תחושה של ריקנות, של חוסר מטרה וחוסר סיפוק, והיא נפוצה במיוחד בזמן מלחמה. הסיבה לכך היא שהמלחמה מערערת את כללי המשחק הרגילים של החיים. היא משנה את הסדר החברתי, הכלכלי והתרבותי, וגורמת לאנשים להרגיש שהחיים שלהם איבדו את משמעותם. תחושת חוסר משמעות יכולה להוביל לבעיות רבות, כגון דיכאון, חרדה, שימוש בסמים, אלכוהול, או בעיות בריאותיות אחרות. היא יכולה גם להקשות על אנשים להתמודד עם המלחמה, ולפגוע ביכולתם לחזור לחיים נורמליים לאחריה.

איך ניתן להרגיש משמעות בזמן מלחמה?

ישנן מספר דרכים להתמודד עם תחושת חוסר משמעות בזמן מלחמה:

1. מצאו מטרה: הדרך הטובה ביותר להרגיש משמעות היא למצוא מטרה חדשה בחיים. זה יכול להיות אפילו משהו קטן, כמו לעזור למשפחה או לחברים.

2. התמקדו בדברים הטובים: קשה למצוא דברים טובים בזמן מלחמה, אבל חשוב לנסות למצוא אותם. התמקדו בדברים הטובים שיש לכם בחיים, כגון משפחה, חברים או רגעים של יופי ושלווה.

3. עזרו לאחרים: עזרה לאחרים היא דרך מצוינת למצוא משמעות בחיים. זה יכול להיות משהו פשוט, כמו לתרום מזון או בגדים, או משהו יותר מורכב, כמו להתנדב לפעילות ארוכת טווח.

4. התמקדו בעתיד: חשוב לזכור שמלחמות הן זמניות. כשהמלחמה תסתיים, החיים יחזרו לשגרה, לכן נסו להתמקד בעתיד, ובדברים שאתם רוצים להשיג כאשר המלחמה תסתיים.

5. התחברו לאנשים אחרים: חשוב להיות מוקפים באנשים שאכפת להם מכם. זה יכול לעזור לכם להרגיש מחוברים, ולהפחית את תחושת הבדידות והניתוק.

6. מצאו דרך להוציא את האנרגיה שלכם: פעילות גופנית היא דרך מצוינת להוציא את האנרגיה שלכם, ולהפחית מתח וחרדה. זה יכול גם לעזור לכם להרגיש טוב יותר פיזית ונפשית.

7. קחו זמן לעצמכם: חשוב לקחת זמן לעצמכם כדי לנוח ולהירגע. זה יכול להיות משהו פשוט, כמו לקרוא ספר, להקשיב למוזיקה או לצאת לטיול בטבע.

8. קבלו עזרה אם אתם צריכים: אם אתם מרגישים שאינכם יכולים להתמודד עם תחושת חוסר המשמעות בכוחות עצמכם, אל תתביישו לבקש עזרה. ישנם אנשי מקצוע רבים שיכולים לעזור לכם להתמודד עם התחושות שלכם, ולמצוא דרכים חדשות למצוא משמעות בחיים.

משמעות בזמן מלחמה

ישנם סיפורים רבים מרגשים על אנשים שמצאו משמעות בזמן מלחמה. אחד הסיפורים הללו הוא סיפורו של ניצול השואה, ויקטור פרנקל. פרנקל היה רופא נוירולוג ופסיכיאטר אוסטרי, שנכלא במחנות ריכוז. במהלך שהותו במחנות, פיתח פרנקל את הגישה הטיפולית "לוגותרפיה" (מהמילים היווניות "לוגוס" ו"תרפיה", שמשמעותן "משמעות" ו"טיפול", כלומר טיפול באמצעות משמעות), המבוססת על האמונה שלכל אדם יש משמעות ייחודית לחייו.

פרנקל מצא את המשמעות שלו בחיים בתוך המחנות, בכך שהוא סייע לאחרים. בספרו "האדם מחפש משמעות" שפורסם לראשונה ב־1946, תיעד פרנקל את חוויותיו כאסיר במחנה ריכוז, והציג את גישת הלוגותרפיה, לפיה מציאת משמעות לחיים היא שנותנת לאדם מוטיבציה להמשיך ולהילחם על חייו.

וזה בדיוק העניין - מציאת משמעות בזמן מלחמה היא תהליך קשה, אך הוא בהחלט אפשרי. חשוב שתזכרו שאתם לא לבד, וישנם אנשים רבים שיכולים לעזור לכם בתהליך זה.
 
בהצלחה!

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)