תקווה היא רגש אנושי עוצמתי ומהותי הממלא תפקיד משמעותי בעיצוב התפיסות, ההתנהגויות והרווחה הכללית. זוהי תחושה של אמונה בעתיד טוב יותר, גם כאשר המצב קשה או בלתי אפשרי, והיא יכולה להוות מקור כוח ועוצמה בזמנים של קושי, ולסייע להתמודד עם אתגרים שיש לכולם במהלך החיים.

נתניהו משיב לביידן: "82% מהאמריקאים תומכים בישראל - כוח להמשיך לניצחון מוחלט"
"לא אמרתי שואה": נשיא ברזיל ממשיך בסערה נגד ישראל, ומאשים את נתניהו

תקווה נחשבת לאחד הגורמים החשובים ביותר להתמודדות עם מצבי משבר, והיא קשורה למגוון גורמים חיוביים בחיים, כמו: שביעות רצון, הצלחה אישית ומקצועית, ויכולת התמודדות עם מצבי לחץ. בנוסף, היא מאפשרת לחשוב בצורה חיובית יותר על המצב הקיים, כי כאשר מקווים לעתיד טוב יותר, נוטים לראות את הדברים בפרספקטיבה חיובית יותר, לחפש מידע וידע, לפתח מיומנויות חדשות, ולהתמקד באפשרויות ובפתרונות.

למה חשובה התקווה?

לתקווה יש חשיבות רבה הן ברמה האישית והן ברמה החברתית.

ברמה האישית – התקווה קשורה לבריאות נפשית טובה יותר. אנשים בעלי תקווה גבוהה יותר נוטים להיות פחות מדוכאים, חרדים או מתוסכלים. הם גם נוטים להרגיש פחות בדידות וניתוק חברתי. תקווה נותנת כוח להתגבר על מכשולים, להמשיך הלאה גם כשקשה, ולשאוף לעתיד טוב יותר.

ברמה החברתית – תקווה תורמת ליצירת חברה חזקה ומלוכדת. היא נותנת לאנשים תחושה של שייכות ומשמעות, ומעודדת אותם לפעול יחד למען עתיד טוב יותר.

תיאוריית התקווה

צ'רלס שניידר, מחלוצי הפסיכולוגיה החיובית, פיתח במחקריו את תיאוריית התקווה, ונתן למושג חשיבות תיאורטית מבוססת מחקר, ובסיס לטיפולים בתחום בריאות הנפש. התיאוריה מתארת את התקווה כתכונה המורכבת משלושה מרכיבים עיקריים:

1. מטרות משמעותיות - התקווה מתחילה מהאמונה בחשיבותה של מטרה כלשהי, כגון: יצירת משפחה, הצלחה בקריירה או תרומה לחברה. מטרות משמעותיות הן אלו שמעניקות לחיים מטרה וכיוון, ומספקות מוטיבציה לפעול.

2. אמונה ביכולת להשיג את המטרות - המרכיב השני של תקווה, הוא האמונה ביכולת שלכם להשיג את המטרות, גם כאשר הן מאתגרות. האמונה הזו נובעת מתחושת מסוגלות עצמית, מביטחון ביכולות שלכם, ומאמונה שאתם יכולים להתמודד עם אתגרים.

3. תכנית פעולה – כדי להגשים את המטרות שלכם, עליכם להפוך אותן לתוכנית עבודה מעשית, הכוללת צעדים ברורים ולוחות זמנים. תכנון נכון וממוקד יאפשר לכם ניהול יעיל של זמן ומשאבים, ויגביר את הסיכוי להצלחה.

גישתו פורצת הדרך של שניידר פותחת צוהר לעולם של אפשרויות חדשות. תיאוריית התקווה נותנת כלים מעשיים לחיזוק הכוח הפנימי, ומסייעת לאנשים להתמודד עם קשיים, להגשים את חלומותיהם, ולחיות חיים משמעותיים ומספקים.

הנה כמה דוגמאות לאופן שבו תיאוריית התקווה יכולה לעזור:

סטודנט שמתקשה בלימודים

• יציב מטרות ריאליות, כמו שיפור ציונים בקורס ספציפי.

• יחזק את האמונה ביכולתו להצליח, תוך שימוש בטכניקות כמו דמיון מודרך.

• יצור תכנית לימודים מסודרת הכוללת זמן ייעודי לכל מקצוע.

אדם המתמודד עם מחלה קשה 

• יחפש מטרות משמעותיות, כמו העלאת המודעות למחלה או גיוס כספים למחקר.

• יחזק את תחושת המסוגלות והאמונה שלו.

• יצור תכנית טיפולים ואורח חיים המותאמים בדיוק בשבילו, וכוללים מטרות בריאותיות ואישיות.
איך ניתן לחזק את התקווה?

ישנן דרכים רבות לחזק את התקווה. הנה כמה דברים שאפשר לעשות:

• התמקדות בדברים חיוביים - חשוב להתמקד בדברים הטובים שקורים בחייכם, גם אם הם קטנים.

• הצבת מטרות – הציבו מטרות ריאליות וניתנות להשגה, זה ייתן לכם תחושה של שליטה וסיפוק.

• עזרה לאחרים - עזרה לאחרים נותנת תחושה של משמעות ותורמת ליצירת חברה טובה יותר.

• טיפוח אופטימיות - שמרו על גישה חיובית, גם כאשר המציאות קשה.

• אמונה בעצמכם - אמונה ביכולות שלכם, תיתן לכם כוח להתגבר על קשיים.

• תמיכה - חפשו תמיכה מאנשים שאתם סומכים עליהם, כגון חברים, בני משפחה או מטפלים. תמיכה חברתית יכולה לעזור לכם להרגיש פחות לבד, ולהאמין בעצמכם יותר.

זכרו שתקווה היא תכונה חשובה בעלת השפעה משמעותית על החיים שלכם. היא יכולה לעזור לכם להיות בריאים יותר, ולהצליח להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ. אם אתם רוצים לפתח תקווה, הקדישו זמן להגדרת מטרות משמעותיות, לחיזוק את האמונה ביכולות שלכם וליצירת חיים מלאי משמעות וסיפוק.

מירב דיין היא מאמנת אישית ועסקית, ומומחית להעלאת ביטחון עצמי ושינוי דפוסי חשיבה. לפרטים נוספים

מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)
מירב דיין (צילום: שלומי יוסף)