פסח מתקרב ועמו מתחיל מרתון ניקיונות הבית. הדס קהלני, מנהלת שירותי הפיזיותרפיה של שירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה, ממליצה על שורת כללי ניקיון בטיחותיים לקראת החג.

מחשובי הסופרים והיוצרים: הסופר סמי מיכאל הלך לעולמו בגיל 97
"לא מוכן להיות שותף לקונספציה": סמוטריץ' מתנגד לאשר רכישת מטוסי קרב

קהלני ממליצה לנעול נעלי ספורט. במידה ואין נעלי ספורט, יש לנעול נעליים סגורות. בכל מקרה, לא מומלץ לנעול כפכפים בזמן מאמץ, הליכה או עמידה ממושכים.

"יש לדאוג שהרצפה בבית תהיה יבשה בזמן הפעילות", היא מציינת – "יש להימנע מטיפוס על כיסא על מנת להגיע לגובה (וילון, חלונות או כוננית ספרים). במידה ויש צורך להגיע לגובה, מומלץ להשתמש בסולם ולעשות זאת בהשגחת אדם נוסף".

להקלה על עבודות הבית היא ממליצה לתכנן מראש את המשימות עבור כל יום כדי לא להגיע לחג עייפים.

חשוב לשמור על הגב ישר בזמן ביצוע עבודות הבית. לצורך כך מומלץ להתאים את גובה מקל המגב או היעה לגובה הכתפיים ולהניח את דלי המים על כיסא ולא על הרצפה. לדבריה, פעולות אלו ימנעו כיפופי גב מרובים בעת שטיפת הרצפה ועשויים למנוע את כאבי הגב שיתפתחו כתוצאה מכך.

בעמידה ממושכת כדאי להיעזר בשרפרף. לעמוד בעמידה פסיעה ולהניח כל פעם רגל אחרת על השרפרף וכך להפחית את הלחץ מהגב התחתון. 

עוד היא ממליצה, כי במידה ורוצים להזיז רהיט, עדיף לדחוף אותו אך לא למשוך אותו.

ניקיון, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
ניקיון, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

"בזמן הרמת חפצים יש לעמוד מול החפץ, להתכופף עם הברכיים ולא עם הגב ולקרב את החפץ אל הגוף. במידה והחפץ כבד מדי מומלץ להיעזר באדם נוסף", היא מסבירה – "יש לקחת הפסקות קצרות של שתיים-שלוש דקות בכל חצי שעה של עבודה. לנצל את דקות אלו לעשות מתיחות".

קהלני מסבירה כי לרוב הכאבים שמופיעים לאחר עבודות הבית נובעים מעייפות שרירים. "ההפסקה והמתיחות יתנו לשרירים זמן להתאושש ויאפשרו להמשיך בעבודה ביתר קלות. אם מרגישים שחייבים לשכב, מומלץ לשכב ולהרים רגליים למעלה על שרפרף או כיסא".

עוד היא ממליצה, לא לוותר על התעמלות והליכות בתקופת ההכנות לחג. הליכה של חצי שעה בתחילת היום יכולה דווקא לעזור. בהליכה השרירים מתחממים וזרימת הדם מוגברת. דבר זה מאפשר לתפקד טוב יותר במהלך היום ולהתעייף פחות. פעילות גופנית היא לא בזבוז זמן אלא להפך, היא הופכת אותנו ליעילים יותר.