בעלי ואני עצמאים משנת 2001, ועוסקים בתחום עיצוב השיער. העסק שלנו פועל מחנות שאותה אנחנו שוכרים תמורת 5,200 שקלים בחודש. מחוסר ברירה אנחנו נאלצים לפנות את החנות ולעבור לאחרת. כעת ניצבת בפנינו ההתלבטות האם לשכור חנות אחרת או לצאת לדרך חדשה, לקחת הלוואות, להיעזר בהורים ולקנות מקום שיהיה בבעלותנו.

מצאנו מקום קטן עם חדר פנימי שאותו נוכל להשכיר למישהו, אבל אני רואה מה קורה, והמצב בשוק מפחיד אותי. יש הרבה מאוד חנויות להשכרה, ונראה שערך הנדל"ן במגמת ירידה. אנחנו מעוניינים לקנות נכס בשביל שתהיה לנו הבטחה לפנסיה העתידית שלנו, אבל הערך של החנויות יורד בכל יום בגלל האינטרנט ששבר את השוק. ההתחייבות על הנכס היא ל־25 שנה, וזה מלחיץ. מה דעתך? 

"אני חייב להודות בכנות שאני לא רואה שום סיכון בצעד הזה. נכון להיום אתם כבר משלמים 5,200 שקלים בכל חודש, ובל נשכח שאתם יכולים להגדיל את ההכנסה אם תשכירו את החדרון, כלומר מה שלא יהיה, אתם תשלמו פחות. חוץ מזה, אני מניח שב־25 השנים הקרובות אתם תרצו להמשיך לעבוד במקצוע שלכם.

אם חלילה תיאלצו להפסיק לעבוד, תוכלו תמיד למכור או להשכיר את הנכס. זה נכון שכרגע לא יודעים לאן הולך הנדל"ן הפרטי, אבל נדל"ן מסחרי בדרך כלל שומר על ערכו לאורך השנים. אני מציע לך לשים את נושא ירידת הערך של הנכס בצד, זו לא השאלה. אם כך או אחרת תוציאו אלפי שקלים בכל חודש ב־25 השנים הקרובות, כדאי שתשלמו אותם עבור עצמכם. לתפיסתי, זו הדרך הנכונה להסתכל על העניין".
אני נהגת מונית מאזור הצפון, ולפני כשנה הקמתי שירות מוניות לנשים בלבד, מתוך צורך להעניק לנשים מרחב בטוח. לצערי הרב, אין מספיק נהגות מונית בארץ, ואני תוהה איך לדעתך עלי להרחיב את השירות לרחבי הארץ. 

“הקונספט שלך מעניין מאוד. לדעתי, אם תפני לגופי תקשורת ולתוכניות בוקר למיניהן, תוכלי בקלות למצוא מה שיתאים לך ולקרוא לנהגות מונית ברחבי הארץ להצטרף. בד בבד, כדאי מאוד שתשקיעי בנראות שלך.



את יכולה, לדוגמה, להוסיף למונית פס ורוד שיבדל אתכן על הכביש, להדפיס חולצות מיוחדות ולהוסיף דגלון ורוד למונית. תוכלי גם לפנות לארגוני נשים ולמובילות דעה ברשתות החברתיות ולבקש מהן שישתפו את האתר שלך. לדעתי את תגלי שהרבה נשים חזקות, חברות כנסת, זמרות ושחקניות ישמחו לתת יד ולשתף את המיזם המיוחד שאת מובילה. בהצלחה”. 
בעלי ואני זוג צעיר עם שני ילדים קטנים. יש לנו חוב מצטבר של 300 אלף שקלים. לצערי הרב, אני עובדת בחצי משרה בגלל בעיה רפואית ואילו בעלי עובד במשרה מלאה, ויחד אנחנו מרוויחים 12 אלף שקלים. יש לנו חובות לבנק ולכרטיסי האשראי ואנחנו מרגישים חנוקים. בכל חודש אנחנו מחזירים 4,000 שקלים ומשלמים עוד שכירות בשווי 4,000 שקלים, כך שבפועל נשארים לנו בסך הכל 4,000 שקלים להתנהל איתם בכל חודש. מה אפשר לעשות כדי לצאת מהמעגל המסוכן הזה? 
"אתם חייבים להרוויח בחזרה את 4,000 השקלים שאתם מוציאים על החזרי ההלוואות. לשם כך, חשוב מאוד שתמצאו מקור הכנסה נוסף כדי לחסל את ראש הנחש. בהיעדר יכולת להגדיל את ההכנסות מעבודה, יכול להיות שכדאי לכם לפנות לפתרון המשכנתה ההפוכה. כיצד זה עובד? נניח שלהורים של בעלך יש סכום של 1.5 מיליון שקלים שאותו הם מתכננים להוריש לו ולשני אחיו -  הרי שבאמצעות משכנתה הפוכה אפשר לקבל כסף על חשבון ביתם ואותה ירושה עתידית.

גם את הריבית אפשר לשלם בסוף התקופה, כך שכולם יוצאים מורווחים. ההורים שלו לא יצטרכו להחזיר כסף, ואתם תשלמו רק את הריבית לכל היותר. מה שכן - תצטרכו לצרף מכתב מעורך דין, שבו נאמר שביום לכתם של ההורים אתם תצטרכו להחזיר את כל הסכום עד השקל האחרון, והוא יתקזז מהחלק שלכם בירושה. כשזה יקרה, תצטרכו להחזיר מיד את כל החובות ולא להיכנס לחוב חדש".