נכדתי בת ה־4 החלה להתלונן על אוזן סתומה. בבדיקת רופא אף־אוזן־גרון נמצא כי יש לה שעווה באוזן שמונעת ממנה שמיעה תקינה. הילדה עברה טיפול לריכוך השעווה וגם שטיפה של האוזן, אבל כלום לא עזר. בבדיקה שעברה מצאו שיש לה ירידה חדה בשמיעה, והדבר הוביל לטיפול בסטרואידים. הילדה נבדקה על ידי טובי הרופאים בארץ ועברה בדיקות דם, MRI ועוד, וכולן תקינות. הירידה בשמיעה היא מוחלטת ובכל הטונים. לרפואה הקונבנציונלית אין תשובה לגורם החירשות, וההמלצה היחידה היא להמתין, ואם המצב לא ישתפר אז להשתיל לה שבלול. האם זהו הפתרון האולטימטיבי, ומה בדבר טיפול אלטרנטיבי?
"איבוד שמיעה פתאומי קיים אצל מבוגרים וילדים כאחד, אבל אצל ילדים הוא הרבה יותר נדיר. ככל הנראה, בכלל לא קיים קשר בין הירידה בשמיעה לבין השעווה שנמצאה לה באוזן. אם היית אומרת לי שבזמן חפיפת השיער נכנסו לילדה מים לאוזניים, אולי היה קשר, אבל זה לא הסיפור. לצערי אנחנו לא תמיד יודעים מה הגורם לחירשות פתאומית, לפעמים זה אפילו משהו ויראלי.

לתפיסתי, הטיפול הנכון במקרים כאלה הוא מתן סטרואידים, כפי שהילדה אכן קיבלה, ואם עברו כמה חודשים והשמיעה לא התאוששה, אזי הפתרון היחיד עבורה הוא השתלת שבלול. בהמשך לשאלתך, לצערי אין הרבה מידע בספרות על טיפול בחירשות פתאומית על ידי שיטות אלטרנטיביות. אני מאמין שמטפלים אלטרנטיביים יגידו שאפשר לנסות לטפל בדרך שלהם, אבל יודע שסיכויי ההצלחה שואפים לאפס. עד לקביעת ניתוח השבלול, שהוא הטיפול הנכון במצב כזה, עליכם לנסות לגרות את עצב השמיעה של הילדה. שימו לה אוזניות באוזן עם מוזיקה שהיא אוהבת לשמוע, ותראו אם יחול שיפור. אם מדובר בירידת שמיעה עצבית - רק שתל יכול לעזור. אין לי המון ניסיון בטיפול בילדים עם שתל שבלול. אני רק יודע שכשמדובר בילדים בגיל צעיר הטיפול מצליח מיד, והמוח מתרגל לשמוע עם השתל". 
 
האם אפשר ליטול ויטמין B12 ללא מרשם אם מרגישים חולשה, ואם כן, כמה כדאי לקחת?
"אפשר לקחת את הוויטמין, אבל עליך לקחת בחשבון שאולי זה בכלל לא מה שחסר לך. חולשה יכולה לנבוע גם מחוסר בחלבון, מאנמיה, מלחץ דם נמוך ומסיבות רבות אחרות. אם מרגישים חולשה יש לפנות לרופא ולעבור בדיקות כלליות. חשוב לבדוק שלא חסר ברזל. במקרה שבו באמת חסר ויטמין B12, צריך ליטול אותו והוא יכול לעזור".
 
לאחרונה התגלתה אצל בני בן ה־27 מחלת הסוכרת. אני משער שמרוב לחץ בעבודה, רמת הסוכר בגוף שלו הייתה גבוהה מאוד והתפרצה אצלו המחלה. לאחר בדיקה אמרו לו שיש לו סוכרת מסוג 1 המכונה "סוכרת נעורים". איך אפשר לטפל בבעיה, והאם היא באמת נגרמת כתוצאה מלחץ?
“מחלת הסוכרת מחולקת לשני סוגים - סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. סוכרת מסוג 1 זו מחלה אוטואימונית שבה מערכת החיסון תוקפת את הלבלב, ורמת האינסולין בדם יורדת. לעומת זאת, סוכרת מסוג 2 זו מחלה שבה התאים מגיבים פחות לאינסולין. אנחנו לא יודעים בוודאות ממה נגרמת סוכרת נעורים.

רבים טוענים שזה קשור למתח, אבל לא רק. בשלבים הראשונים של סוכרת מסוג 1 יש תקופה שנקראת 'ירח דבש'. זאת תקופה שבה הלבלב עדיין עובד, אבל המחלה מתחילה. התקופה הזאת יכולה להימשך גם חצי שנה. אני מציע שתהיו עם האצבע על הדופק ותקפידו על מעקב אצל רופא, כי סוכרת זה לא צחוק. חשוב לי להדגיש שהמחלה הזו לא חולפת. סוכרת זו מחלה כרונית המחייבת טיפול באמצעות דיאטה קפדנית וזריקות אינסולין. אם החולה שומר על עצמו, הוא יכול לחיות טוב ובאיכות חיים יציבה".
 
אני סובלת מקשיי נשימה כבר שלושה ימים ואין לי רקע אסמטי. האם מדובר בבעיה רגשית?
“כשאנחנו מנסים לאבחן בעיה פיזיולוגית, האפשרות שמדובר בבעיה על בסיס רגשי תמיד מגיעה אחרונה. לפני שאת הולכת לכיוון הרגשי, חשוב שתפני לרופא ותבררי האם יש סיבה פיזית, גם אם היית לאחרונה בתקופה לחוצה. מה גם שיכול מאוד להיות שיש לך דלקת ריאות ויראלית. במידה שאת מבינה שמדובר בעניין רגשי, עלייך לדעת שלעתים קרובות חלק מכדורי ההרגעה עלולים לשבש מעט את הנשימה, ולא בטוח שזה הדבר הנכון עבורך. חשוב שתפני לרופא שיעניק לך מענה בנושא”.