אני בן 67. בעקבות פרפור פרוזדורים שעברתי, קיבלתי מהרופא את כדור אליקוויס. במקביל, בשל קשיים בתנועה, המליץ לי רופא כירורג ליטול אספירין. בבדיקות תקופתיות אצל הקרדיולוג, הוא שמע שאני נוטל את שני הכדורים ואמר לי שזה מאוד מסוכן. מה עלי לעשות?

"אליקוויס ואספירין פועלים במנגנונים שונים. אליקוויס מונע קרישה ואילו אספירין מונע הצטברות טרומבוציטים. במקרים מסוימים נותנים את שני הכדורים יחד, כך שזה לא שהרופא טעה, אולם בכל זאת הייתי שומע בקול הקרדיולוג. אומנם יש סיכון גדול יותר לדימום כשלוקחים גם אליקוויס וגם אספירין, אבל רפואה היא לא מדע מדויק. יכול להיות שלמרות השילוב תרגיש טוב. לעומת זאת, יכול להיות שאם חלילה תהיה לך טרומבוזה ברגל, הרופא יגיד לך שזה בגלל שהפסקת עם האספירין, ואם תדמם, רופא אחר ישאל אותך מי אמר לך לשלב בין התרופות - כך שאף אחד לא יכול להתנבא מה יקרה. לי אישית השילוב נראה קצת יותר מדי, מה גם שמבחינת הקושי שאתה חש ברגליים, הרי שהאליקוויס עושה את התפקיד של האספירין. אם רופא שמכיר אותך הציע לך לקחת את שתי התרופות – קטונתי, ובכל זאת אני מציע לך לפנות לרופא המטולוג ולשמוע מה הוא יגיד". 

אני בן 69. בכל שנתיים הייתי עושה בדיקות תקופתיות. לאחרונה כשניגשתי לרופא הוא אמר לי שאסור לי יותר לעשות את הבדיקות האלה. הוא טען שכל הפרטים שלי רשומים בתיק הרפואי שלי, ושיודעים עלי הכל. האם זה הגיוני? 
"אני חייב לומר שזאת הפעם הראשונה שאני שומע שאסור לעשות בדיקות. עובדתית, זה בפירוש לא נכון. יכול להיות שלא הבנת אותו נכון. אין הרי שום סיבה שלא תעבור את הבדיקות האלה אם אתה רוצה. מותר לך ואפילו רצוי לעבור בדיקות תקופתיות בהן בודקים בפעם אחת את העיניים, השמיעה, לחץ הדם, הבטן ועוד. מסיימים את כל הבדיקות בכמה שעות במקום לרוץ מרופא לרופא וממקום למקום. מדובר על חיסכון בזמן שמשלמים עבורו כסף. אני מניח שהרופא אמר שאם אתה רוצה לעבור בדיקות באמצעות רפואה פרטית - עליך לגשת לבד לבית חולים, לשלם את המחיר ולעבור אותן שם על חשבונך. ושהוא, מבחינתו, יעשה לך פעם בשנה א.ק.ג וצילום חזה ואת שאר הבדיקות שימצא לנכון. יודגש כי לרופא משפחה אסור להפנות מיוזמתו מטופל לבדיקות שנעשות בבתי חולים ומכונים למיניהם - כי יש את הבדיקות האלה בקופת חולים. אם אתה בפנסיה ויש לך את הזמן והסבלנות לכך, אתה יכול לעשות הכל דרך קופת החולים. באחריות שלי, למרות שאני לא הרופא שלך, מותר לך לעבור בדיקות כאלו".

אבי בן ה־75 אובחן כחולה בטרשת עורקים. האם זה תורשתי? 
"טרשת עורקים תהיה לכולנו בלי יוצא מהכלל. זו מחלה תלוית גיל וככל שמתבגרים יותר, לרוב האנשים יש טרשת עורקים. בוודאי בגיל של אביך. במלחמת קוריאה, כשנהרגו חיילים אמריקאים, עשו להם ניתוחים שלאחר המוות ומצאו שאצל חיילים בני 18 התחילו סימנים של טרשת עורקים. אם כן, זו מחלה שמתחילה בגיל מאוד צעיר ורק הולכת ומתקדמת. אם אתה רוצה בדיקה שנותנת קריטריון לטרשת העורקים, אתה יכול לעשות בדיקת סי.טי. ולבחון בה בין השאר את רמות הסידן והמשקעים בכלי הדם שבגופך. בכל מקרה, כל דבר בחיינו הוא תורשתי, לרבות סוכרת, לחץ דם, שומנים גדולים בדם ועודף משקל. לאנשים שלהם יש גורמי סיכון לטרשת עורקים – שהיא כאמור תורשתית - יש סיכוי לחלות בה, אבל גם אנשים בלי כל אותם סימנים יחלו ככל הנראה בעתיד במחלה". 
אני בת 63, סובלת מפסוריאזיס וגם מכאבי ראש. בכל יום אני נוטלת 10 מ"ג מכדור בשם "דרלין" בשביל למנוע את המיגרנות. קראתי כי שימוש בכדור עלול להגביר את התפרצות הפסוריאזיס – שלרוב מתפרץ כשאני לחוצה. עשיתי לא מעט טיפולים, נטלתי כל מיני כדורים ומרחתי סוגי משחות למניעת הפסוריאזיס, אבל כלום לא עזר. כעת אני מתלבטת אם להמשיך ליטול את הדרלין. מה דעתך?
"דרלין אכן עלול להחמיר את מצב הפסוריאזיס אבל לא אצל כולם. במקרה שלך, הרי ש־10 מ"ג ליום הם כמות מאוד קטנה שלא יכולה להרע את מצב העור, כך שאין טעם שתפסיקי ליטול את הכדור הזה במינון הזה. כך או כך, דרלין הוא לא הטיפול היחיד במיגרנות. במגירות הרוקחים יש גם נורמופרסן וגאבאפנטין. גשי לנוירולוג ובקשי ממנו טיפול מונע לכאבי הראש".