אני בן 30 ובזמן האחרון סובל מכאבי ראש חוזרים ונשנים. מה יכול להיות הגורם לכך, והאם זה קשור לעובדה שבמשך תקופה ארוכה כמעט ולא שתיתי מים? 

"אתה בחור צעיר, וגם אם היה יכול להיווצר איזשהו נזק בעקבות העובדה שלא שתית הוא היה זמני בלבד. אחת הבקרות הטובות למדוד האם אתה שותה מספיק מים במהלך היום היא לפי צבע השתן שלך - אם הוא בהיר זה מצוין, אבל אם הוא צהוב זה אומר שאתה לא שותה מספיק. מה שאתה יכול לעשות בינתיים זה להניח על השולחן שלך בקבוק של ליטר וחצי מלא במים ולדאוג לשתות אותו עד לשעות הצהריים. כאבי ראש יכולים לנבוע מעשרות סיבות אחרות - החל מתנוחה לא נוחה בה אתה יושב במהלך היום, דרך בעיה במיקוד ראייה, בעיות במערכת העיכול, ועד לכאבי שיניים ולסת. אחת הסיבות הנפוצות היא מתח נפשי, בעיקר בקרב גברים צעירים שלומדים ונמצאים בין עבודות או בסטרס כלכלי. אם יש סינוסיטיס או דלקת כרונית במערות האף, זה בהחלט עלול להשפיע גם על תכיפות כאבי הראש".
אני בן 77 ולאחרונה נשלחתי לבצע בדיקת אולטראסאונד בבטן התחתונה בשל תחושת דחיפות במתן שתן. בבדיקות התגלה כי יש לי ציסטות בכליה השמאלית, ושמתי לב שהכליות שלי הן לא באותו הגודל. האם יש סיבה לדאגה?

"פעמים רבות אני מבקש מהסטודנטים שלי שיצלמו את עצמם, יחתכו את התמונה באמצע ואז יחברו את שני חלקי ימין בתמונה, ושני חלקי שמאל ויקבלו פרצופים שונים לגמרי מאשר הפנים שלהם. א־סימטריה אפשר למצוא גם בקרב נשים - לא תמיד תוכל לראות את זה, אבל אף פעם שד אחד לא יהיה דומה לשני. אפשר לדאוג מציסטות בכליות, אבל לא צריך. הן בדרך כלל מעידות על ממצא שפיר, והרופאים יודעים להבחין האם יש סימן מחשיד בבדיקות שמצריך התבוננות מעמיקה יותר". 
אני בן 77 ונוטל פעמיים בשבוע כדור מסוג אספירין. לפני כמה ימים, בעת שביקרתי אצל רופא המשפחה שלי, התברר כי אני צריך להספיק ליטול כדור זה. מה דעתך? 
"לאחרונה יצא מחקר חדש שמוכיח כי שימוש בכדורי אספירין כלל לא עוזר. יש רופאים שעדיין מחכים לעוד מחקרים שיאשרו את התוצאות, ויש כאלה שכבר אומרים למטופלים שלהם להפסיק את השימוש בכדור. לדעתי חשוב להפסיק את השימוש באספירין באופן הדרגתי, במהלך שנות עבודתי הרבות ראיתי כמה וכמה מקרים שבהם מטופלים הפסיקו בבת אחת את השימוש בכדור וכמה חודשים אחר כך קיבלו אירוע לבבי או אירוע מוחי. יש לציין שלא מדובר במשהו מדעי, אין לי קבוצת מחקר או ביקורת. אני מציין את הנתונים הללו מתוך הניסיון שלי". 
נכדי בן ה־17 הוא תלמיד תיכון, שלא מצליח להתעורר בבוקר. הוא מאחר פעמים רבות לבית הספר וסופג עונשים. האם יש תרופה שיכולה לסייע לו להיות יותר ערני ולהתעורר בזמן? 
"זו בעיה אופיינית להרבה גברים צעירים בני 17 והרי ברור שאם יצטרך הנער להתעורר בארבע לפנות בוקר, למשל, בשביל לעלות על טיסה, הוא יזנק ממיטתו, יחטוף את המזוודה וירוץ לשדה התעופה. אי לכך, אל תביאו לו שום תרופה כי רק תפגעו לו בבריאות ובמוח. אין שום תרופה שתוכל לעזור לנער העייף, חוץ מאותם עונשים שהוא כבר מקבל ממוריו. רק טיפול התנהגותי בשיטת המקל והגזר יועיל במצב זה. אין חוכמות. בנוסף, כדאי לבדוק מתי הוא הולך לישון. הרי אם הוא משחק במחשב וצופה בטלוויזיה עד שלוש לפנות בוקר, ברור שיהיה לו קשה לקום". 

אני אם לילד בן 42, יש לו שני ילדים קטנים בבית, בקרוב הוא מתחיל פרויקט חדש בעבודה, ובשבועות האחרונים סובל מאיבוד זיכרון קל. הוא מטושטש, לא זוכר שמות, ואני תוהה האם מדובר בבעיה בזיכרון או בהפרעת קשב וריכוז?
"בגילו, הסיכוי הסביר הוא שמדובר בהפרעת קשב שנובעת מהתרגשות או ממתח נפשי. כדי לדעת להעריך טוב יותר צריך להבחין בין שכחה של שמות של אנשים שהוא רק פגש לבין שכחה של שמות ילדיו. כך או כך, ליתר ביטחון, יש לבצע בדיקות רפואיות. הכי מומלץ לפנות לנוירולוג שיבצע את הבדיקות הספציפיות שיוכלו לאבחן מה באמת הסיבה לבעיה. אל תשכחו".