האם יש יתרון בריאותי למוצרים ללא גלוטן?
“גלוטן הוא אחד החלבונים של החיטה שמהדביק את מרכיבי הבצק ומאפשר לו לתפוח. ברגע שמרכיבי הבצק נדבקים, האוויר שנוצר בתסיסת השמרים או בפירוק אבקת האפייה לא יכול להשתחרר וזה מרווח את המאפה ועושה אותו אוורירי יותר. למרות שיצא לו שם רע, גלוטן אינו משמין, הוא לא נדבק למעיים ולא גורם לשום נזק בריאותי, אלא לאנשים שהתגלו בבדיקות רפואיות כרגישים לגלוטן. לפי התיאוריות, יש יתרון למזונות ללא גלוטן רק לאנשים שרגישים לגלוטן ולחולי צליאק. אנשים רבים רגישים לגלוטן ואינם יודעים זאת, רגישות לגלוטן יכולה לצוץ בכל גיל, וכן, גם אחרי גיל 60. אם יש לכם מישהו במשפחה שרגיש לגלוטן, אז הסיכון להיות רגיש גם כן גדל פי עשרה. משתמשים בגמילה מגלוטן כשיטה בטוחה לירידה במשקל, אבל מניסיוני השיטה הזו לא תמיד תורמת. אם לא שומרים על תפריט מאוזן, אפשר להגיע לצריכת קלוריות גבוהה מאוד גם ללא גלוטן”.
יש לי נטייה לסוכרת, ובמכוני הגמילה מסוכר ממליצים לי להימנע מגלוטן למרות שאינני רגישה. האם ידוע הקשר בין סוכרת לגלוטן?

“אין כל קשר בין סוכרת לגלוטן. הסיבה שבגללה אמרו לך להימנע מגלוטן היא מכיוון שהמון מאכלים עם גלוטן מקורם בקמח לבן, שאינו מתאים לתפריט תזונתי של חולי סוכרת. במידה ואת מעוניינת לשלב בתפריט היומי שלך לחם הייתי ממליצה לך לשלב לחם מקמח מלא או חיטה מלאה, גם לחם שיפון יכול להיות מתאים עבורך. יש יתרון בשילוב של פחמימות עם חלבונים, ולכן אם תאכלי לחם עם גבינה, השילוב מעכב עוד יותר את ספיגת הסוכר”.

לחם קל. צילום: אינג אימג'
לפני כמה ימים הייתי בהרצאה שבה דיברו על הנזקים של הקמח לגופנו. המרצה טען שאם אנחנו מעוניינים לרדת במשקל, חשוב שנוריד מהתפריט שלנו לחמים, מאפים וכל מוצר שעשוי מקמח ונעבור למוצרים אחרים. מה דעתך על הגישה הזו? 
“בתקופה האחרונה ישנה מגמה שבה אנשים מפסיקים לצרוך מוצרים העשויים מקמח בטענה שהוא מתועש ועלול לגרום למחלות. הטענה הזו מבוססת על התיאוריה שלפיה גוף האדם אמור לאכול בשר, ירקות ופירות ולא מוצרים העשויים מקמח חיטה. רבים טוענים שהגוף שלנו לא באמת התרגל לאכילת מוצרים מקמח חיטה, וכל מי שאוכל תפריט ללא מוצרים המבוססים על קמח חיטה מצליח לשמור על המשקל ואף לווסת את החשק לאכילת מתוק. רוב האנשים צורכים יותר מדי מוצרים העשויים קמח חיטה במהלך היום. הם מתחילים עם קורנפלקס בבוקר, ממשיכים עם מנת פסטה או פיצה בצהריים ובאמצע היום חוטפים עוד מאפה או פרוסת לחם עם ממרח כלשהו. לתפיסתי זה באמת יותר מדי, ולכן כדאי לשמור על תפריט מאוזן וליהנות מכל מה שאנחנו רוצים, רק בצורה בריאה שאינה מזיקה לגופנו”. 
אני בת 67 ואוהבת מאוד להוסיף קערת זיתים לכל ארוחה. לאחרונה קראתי מחקר שטוען כי אכילת זיתים משפיעה לרעה על הזיכרון שלנו. מה דעתך? 
“לתפיסתי מדובר במיתוס. אכילת זיתים אינה פוגעת בזיכרון. אני חוששת שבעקבות רמת הנתרן הגבוהה שיש בזיתים, אכילת כמות זיתים גדולה באופן יומיומי עלולה לפגוע בבריאותך. המלצתי היא שתפחיתי את הכמות ותאכלי לא יותר מעשרה זיתים ביום”.