רוב הדיאטות האופנתיות מתבססות על שינוי חד בתזונה (crash diets) שמטרתו ירידה גדולה במשקל בטווח זמן קצר. לרוב האנשים, רעיון זה נראה מושך לעומת שינוי ארוך טווח בדפוסי התזונה, ההתנהגות ובאורח החיים. אולם, להורדה של כמות הפחמימות או השומנים באופן מסיבי ולספירה המדודה של הקלוריות יש מחיר. מערכת חילוף החומרים שלנו כבר מורגלת לרמת הצריכה האישית שלנו, וכשכוח הרצון שלנו כופה על הגוף שינוי חד בהרגלים, הגוף בדרך כלל יכול להתמודד עם השינוי רק לפרק זמן מסוים, גם אם מדובר בהרגלי תזונה טובים יותר. אם אדם התרגל לצרוך חלבונים ופחמימות ממקורות כאלו ואחרים ובכמויות מסוימות, הגוף כבר למד לנצל אותם בצורה מיטבית, וכשהמאזן משתנה בחדות הגוף יתקשה להפיק את רמת האנרגיה הנחוצה לו. ברוב הדיאטות השינוי המאוד מהיר והלא מאוזן, יוביל לתזונת חסר.



במצב כזה הגוף יחווה משבר. משבר מסוג זה יכול להתבטא בעצבנות, בקושי בריכוז, בעייפות וכן בדכדוך (הנובע מחוסר בפחמימות זמינות המביא לירידה ברמת הסרוטונין). החוסרים יכולים להשפיע גם על תפקוד מערכות שונות בגוף, בהן מערכת העיכול , ירידה בתפקוד החיסוני ופגיעה במערכת המטבולית. במקרים קיצונים דיאטות בזק עלולות להוביל לאנמיה, לנשירת שיער, לציפורניים שבירות, לפגיעה בבריאות השיניים ולאורך זמן אף לפגיעה במחזור אצל הנשים. כשאנו נמצאים ב'מצוקת רעב' גם קצב חילוף החומרים נפגע והירידה במשקל הופכת לקשה יותר.



זו למעשה מערכת הישרדותית, הגוף לא פועל נגדנו אלא מתכוונן בכדי להבטיח את הקיום שלו. זו הסיבה לכך שכמעט כל הדיאטות נכשלות, חלקן תוך שבועות בודדים. אך שינוי בתזונה לא מוכרח להשפיע על המערכת ההישרדותית של הגוף. כשהשינוי הוא עדין, כשהירידה בצריכה הקלורית מאוזנת ונעה בין 5% ל-10% לאורך זמן סביר, אז הגוף יגיב לשינוי בצורה הרבה יותר טובה. לשם כך, ניתן לתגבר את התזונה בסוגי מזון הידועים בכינוי 'מזונות-על', שמצד אחד מספקים ערך תזונתי גבוה ומסייעים להשלים חוסרים ומצד שני הם דלי קלוריות ומכילים רכיבים כמו סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת שובע. בכך הם עוזרים להגיע להישג הרצוי.



אצת הספירולינה למשל, מכילה חלבון איכותי וזמין בכמות גבוהה מאוד. כמה גבוהה? מדובר ב- פי 3 יותר חלבון מטונה או בשר בקר ופי 4 יותר חלבון מגבינה לבנה או קוטג'. הספירולינה אף מכילה את כל חומצות האמינו החיוניות, החלבון שלה בעל ערך ביולוגי גבוה ויש בה גם קומפלקס מינרלים, ויטמינים וחומצות שומן חיוניות. ולמי שמסתייג מטעמן של אצות - כיום קיימים ברשתות השיווק מוצרי מדף המאפשרים למקסם את היענות הצריכה, למשל פתיתי ספירולינה שניתן להוסיף לכל מנה ולהעשירה בחלבון איכותי.



שורש המאקה מהווה מקור מצוין לברזל מהצומח. השורש גדל במרומי האנדים הפרואניים בגובה של 4000 מטרים מעל פני הים, ובאזור זה הוא משמש כרכיב המזון העיקרי של תושביו, ממנו הם מתקיימים. הוא מכיל חלבון איכותי, 19 חומצות אמינו, ויטמינים, פחמימות מורכבות, ויטמינים ומינרלים כמו ברזל, סידן ואשלגן. לשם המחשה, שורש המאקה מכיל פי 5 יותר ברזל מתרד וכן ויטמין C שמסייע לספיגת הברזל. בשנים האחרונות פורסמו מעל ל- 400 פרסומים מדעיים ומחקרים לגבי סגולותיו, חלקם עוסקים בתועלותיה הבריאותיות של המאקה בתחום הפריון לגברים ונשים כאחד. ישנם שלושה צבעים לשורש המאקה הפרואנית: צהוב, אדום ושחור. לכל סוג מיוחסות תכונות ייחודיות, ובכדי להפיק את מיטב הסגולות מהשורש, מומלץ לצרוך את שלושת הצבעים יחדיו. את המאקה ניתן לשלב כאבקה בשייקים מרעננים ואף להוסיף לעוגות ולקינוחים בריאים ודיאטטיים ובכך ליהנות מהטעם ה'אגוזי' ורכיבי התזונה המשביעים שבו.



הסידן הוא מינרל חיוני בגופנו שהכרחי לתפקוד תקין של כל תאי הגוף, לבניית השיניים והעצמות וכן לפעילות תקינה של הלב, להולכה עצבית תקינה ולוויסות לחץ הדם. נראה כי צריכת סידן נאותה מתקשרת גם למשקל גוף ולאחוזי שומן נמוכים יותר, כי שמצביעים מחקרים מהשנים האחרונות. בעלי המורינגה הגדלים באזורים טרופיים באפריקה אך גם באזור בערבה הישראלית יש כ- 2,185 מ"ג סידן ב- 100 גרם עלים יבשים, ועל כן הם מהווים מקור מצוין לסידן מהצומח. בנוסף, עלי המורינגה מכילים חלבון, חומצות שומן, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים נוספים כגון ברזל ומגנזיום. בשנים האחרונות העלים נחקרו בהקשר של תועלות בריאותיות נוספות, כגון שמירה על רמות סוכר וכולסטרול מאוזנות וכן הגברת תפוקת החלב בנשים מיניקות.



על כן, במקום דיאטה מהירה אפשר לבחור בשינוי תזונתי פחות דרמטי ולשלב בו כמויות לא גדולות מדי של מזונות-על, בין פעם לפעמיים ביום, שיסייעו לשמור על תזונה מאוזנת ולספק לגוף רכיבי תזונה חשובים בצורה ממוקדת. מניסיוני כהרבליסט קליני, השילובים בין מזונות אלו יכולים לעשות את ההבדל ולסייע לגוף להתרגל לחילוף החומרים החדש. דיאטות בכלל והשימוש במזונות-על בפרט צריכים להיעשות בצורה מושכלת ובהתאם להמלצות מטפל. לעומת דיאטות הבזק, אלו שב-95% מהמקרים נכשלות, המלצות תזונתיות נכונות לאורך זמן, המשולבות עם מעקב טיפולי וביצוע התאמות ותוספת של מזונות-על וצמחי מרפא, יתמכו כמעט תמיד בתוצאות חיוביות לזמן ארוך. מילת המפתח בכל הדיאטות היא סובלנות. את תוצאות השינוי התזונתי עדיף לקבל בהדרגה ובביטחון.



התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד של רפואת הצמחים וניסיונו של הכותב כהרבליסט, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.



הכותב הוא  הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"