מחקר מפתיע שנערך לאחרונה בבריטניה, מראה כי בקרב תאומים זהים שאוכלים מזון דומה ועל אף הדמיון הגנטי - תאום אחד יכול להשמין והשני לא. המחקר נערך באוניברסיטת סטנפורד ובבית החולים הכללי במסצ'וסטס, ארה"ב, וכן בקינגס קולג' שבלונדון, במסגרת שיתוף פעולה מיוחד. ממצאיו מעידים כי בני אדם, ובכלל זה תאומים זהים בעלי אותו מבנה גנטי, מגיבים אחרת לסוג זהה של מזון, ולכן לכל אחד מהם תהיה עלייה שונה ברמות הסוכר והשומן בדם וכתוצאה מכך גם שינוי במשקל.

1,100 איש השתתפו במחקר, בהם זוגות תאומים זהים לצד אנשים ללא קשר גנטי. במשך יממה כל המשתתפים קיבלו אותו מזון ולאחר מכן נבדקה ההשפעה על רמות הסוכר והשומן בדם, הן במצב של מנוחה לאחר האכילה והן בפעילות גופנית.
מסקנות החוקרים מעלות שתוכניות דיאטה אחידות לכלל האוכלוסייה יעילות פחות מאשר המלצות תזונה אישיות המותאמות לתגובה הייחודית של כל אדם למאכלים שונים. לטענתם, למרכיבים האחידים של תכולת המזון מבחינת פחמימות, שומנים וחלבונים השפעה של 30% בלבד על הגוף, והשאר תלוי בהרגלי הפעילות, השינה ואורח החיים.

ממצאי המחקר החדש מחזקים מחקר ישראלי של החוקרים פרופ׳ ערן סגל ופרופ׳ ערן אלינב ממכון ויצמן שהביא לפיתוח אלגוריתם הבינה המלאכותית של חברת DayTwo הישראלית. מדובר בטכנולוגיה למתן המלצות תזונה אישיות במטרה לאזן את רמות הסוכר בדם על בסיס פרופיל אישי המורכב מבדיקות דם, ניתוח אורח חיים וריצוף דנ"א של הרכב חיידקי המעי.
"מחקרים מסוג זה מחזקים את ההבנה שלנו שדיאטות אחידות לא יכולות לעזור לכולם לאזן את רמות הסוכר בדם", אומרת ליהיא סגל, מנכ"לית מייסדת של DayTwo. "אנשים רבים חווים שנים של תסכול לאחר ניסיונות רבים בדיאטות שהומלצו על ידי חברים ובני משפחה ולא מצליחים להגיע לאותן תוצאות. היום אנחנו מבינים שייסורי המצפון שלהם נוכח חוסר ההצלחה וההאשמות העצמיות לא היו מופנים למקום הנכון. גם עם רצון טוב, משמעת ושליטה עצמית, אם מישהו אוכל מאכלים שאינם נכונים ספציפית עבורו, דבר זה גורם לקפיצות ברמת הסוכר, מה שיוצר רעב חוזר וחוסר יכולת לשמור על דיאטה שתאפשר איזון סוכר לאורך זמן ואורח חיים בריא בהתאם".