על כף המאזניים: למדדים ולמדידות יש משמעות רבה בחיים המודרניים. מודדים הצלחות כמו גם אי־הצלחות במספרים: ציונים של מבחנים בלימודים, עמידה ביעדים בעבודה, הישגים בספורט, ואפילו כישורים ותכונות נמדדים כמו מנת משכל או כישורים חברתיים. את מראה הגוף מודדים על פי המספרים המופיעים על המשקל או במידות הבגדים.
 
מדידה בכל תחום מאפשרת השוואה, בין יחידים ובין היחיד לכלל. המדידה גורמת לבחון את המיקום בטווח המקובל ולברר אם יש מקום לשינוי או לשיפור. במקרה של משקל גוף, המספר על המאזניים משפיע על מצב הרוח לטוב או לרע וגם על דימוי הגוף. 
 

טווח המספרים לעתים מצמצם ואף מבטל את השונות הטבעית והיפה בין בני האדם. כאשר מדובר במשקל הגוף, המדדים המקובלים הם משקל בק"ג, BMI (היחס בין המשקל לגובה), היקפים כמו היקף המותניים בס"מ או אחוזי שומן. ילדים לומדים מגיל צעיר דרך ההורים, האחים והמעגלים הרחבים יותר כי עדיף להיות במשקל נמוך מאשר במשקל גבוה.
 
אל תטעו, אנחנו גם רואות ומבינות את הבעייתיות שבהשמנה. מעבר לשונות הגנטית ולמיקרוביום (אוכלוסיית חיידקים במעי), להשמנה גם גורמים נוספים כמו דפוסים התנהגותיים ששורשיהם בהרגלים לא נכונים לאורך השנים, אכילה רגשית וגם חוסר ידע או מידע מוטעה לגבי תזונה. עם זאת, המטרות שאנחנו צריכים להציב בנושא תזונה הן לאו דווקא מדידות. המטרות והיעדים הם אימוץ תזונה נכונה, המשלבת בחירות מושכלות של התפריט בימי שגרה והנאה מהאוכל, מהטעמים וממה שהוא מייצג - תרבות, מסורת ויצירתיות, למשל. שינוי הרגלים יש לעשות בהדרגה ובאופן מותאם ואישי לכל ילד ומבוגר.

הג'ינס והטי־שירט
 
בדרך להשגת משקל גוף תקין ושמירה עליו יש אנשי מקצוע הממליצים להישקל פעם בשבוע, אחרים יציעו מדי יום. ויש שיציעו דרך אחרת, שאותה אנחנו מאמצות בדרך כלל ומכנות "תיאוריית הג'ינס והטי־שירט". במקום השקילה והסגידה למספרים של המאזניים, עדיף לבדוק את ההתקדמות על פי מה שמשתקף במראה כשלובשים את מה שיש לכל אחד בארון: מכנסיים וחולצה, בלי להתייחס למידה המודפסת על התווית.
 
והנה ההסבר. קצב הירידה במשקל אינו ליניארי, כלומר לא בקצב קבוע וצפוי, ומושפע לא רק מהתפריט אלא גם משעת השקילה, צבירת נוזלים (כפי שהיא מושפעת, למשל, מכמות הנתרן בארוחה האחרונה) ועוד.

מדידת הכרס. צילום: אינג אימג'

 
לעתים לתוצאות השקילה השפעה חסרת פרופורציה על מצב הרוח. ירידה של חצי ק"ג במשקל משמחת אך אינה ערובה להשלה של חצי ק"ג שומן מיותר. עם מצב רוח טוב ללא סיבה אמיתית אין לנו בעיה, אלא עם הסיטואציה ההפוכה: עלייה של חצי ק"ג ב"שקילת הבוקר" בחדר האמבטיה, גם כן אינה מעידה בהכרח על צבירת שומן. מספרים אלה גוררים אכזבה ותסכול, במיוחד אם "אתמול כל כך הקפדתי בארוחה ולא אכלתי קינוחים", ולאורך זמן עלולים לפגוע בתהליך הירידה במשקל. לכן חבל להשתעבד, שלא לומר לסגוד, למאזניים, ולהעדיף להתרכז בזוג מכנסיים אחד שיהווה את "מדד המשקל". מכנסיים שקצת לוחצים על המותניים ועם ההתמדה ישקפו את הירידה במשקל.
 
אף על פי שיש אנשים ששקילה ומספרים רותמים אותם יותר לתהליך, מניסיון בקליניקה, "שיטת הג'ינס", שמודדת את היקף המותניים בלי להתייחס למספרים מדויקים, אפקטיבית. עובדה זו נתמכת במחקרים רבים, המצביעים על כך שהיקף מותניים (נמדד באזור הטבור) מעל 88 ס"מ בנשים ומעל 102 ס"מ אצל גברים מעלה את הסיכון לסוכרת, למחלות לב וכלי דם, בלי קשר למשקל בק"ג. ויתור על שקילה גם מוריד את הלחץ הנפשי הנלווה לה, בבחינת "עברתי" או "נכשלתי".
 
היתרונות בשקילה יומיומית

לאור הדברים, המחקר שהתפרסם בחודש שעבר בכתב העת המקצועי "Obesity" עורר את סקרנותנו. במחקר שנערך באוניברסיטת ג'ורג'יה נמצא כי אנשים ששקלו את עצמם מדי יום ועקבו אחר תנודות משקל הגוף באמצעות אפליקציה, לא הוסיפו למשקלם במהלך תקופת החגים בהשוואה לאלו שלא עקבו בצורה זו.
 
"חופשות וחגים הם כנראה הפעמים היחידות בשנה שאנשים רגישים ביותר לעלייה במשקל בתקופה קצרה מאוד של זמן", אומר החוקר הבכיר ג'יימי קופר מאוניברסיטת ג'ורג'יה. "החגים יכולים להיות בעלי השפעה גדולה על הבריאות לטווח ארוך".
 
החוקרים טוענים כי שקילה עצמית יומיומית היא "דרך יעילה למניעת עלייה במשקל הקשורה לחגים במבוגרים עם עודף משקל או השמנה". הם מוסיפים כי העלייה במשקל במהלך החג "עשויה להיות גורם משמעותי לעלייה השנתית במשקל ולהשמנה".
 
שקילה או לא שקילה?

אין ספק כי כפי שהמחקר מציג, לניטור המשקל יש השפעה. השפעה זו ניכרת וחשובה בעיקר בתקופות של יציאה מהשגרה כמו חגים וחופשות, בהריון ולאחר לידה, בזמן מחלה של קרובים ועוד. אך האם לטווח הארוך היא אכן מסייעת? התלות במשקל והתחושות הקשות שלעתים קרובות מתלוות לשקילה מוסיפות לחצים ומתחים לא רק סביב נושא המשקל אלא גם סביב הארוחות והאוכל. תחושות שבטווח הרחוק עלולות לפגוע בתהליך ולא לקדם אותו. השורה התחתונה, עבור אלו שחשים שהשקילה מסייעת להם ומתקשים לוותר עליה מומלץ להישקל פעם בשבוע ולא בתדירות יומית.
 
אנו מציעות להתמקד בתזונה ובהרגלים נכונים, כמו העדפה של אוכל ביתי על פני מעובד, שתיית מים מספקת, הקפדה על מתן תשומת לב בארוחה לאכילה, ללא מסכים, אכילה אטית ובישיבה, במקום בעמידה או בהליכה. ולא פחות חשוב, לאכול אוכל טעים, ליהנות ממנו ומהאכילה עצמה.