אני גרושה בת 40 ואם לשלושה ילדים. מאז שאני זוכרת את עצמי עבדתי כשכירה, אבל לאחרונה אני חושבת על מעבר למסלול עצמאי. אני רוצה לייעץ לאנשים בנושא יחסים וזוגיות ותוהה איך לקדם את עצמי מקצועית. כיצד לדעתך יש להתחיל בשיווק העסק? 

“להיות עצמאי זו מחויבות גדולה, קודם כל לעצמנו ולבחירות שלנו, ומעטים מסוגלים להצליח לבצע את התפקיד הזה נכון ולאורך זמן. כשאדם בוחר להיכנס למסלול של עצמאות, הוא חייב לעסוק על בסיס יומיומי במציאת פתרונות ויוזמות. עצמאות כוללת אחריות בלתי פוסקת. עלייך להתמקצע בהמון דברים וליצור שיתופי פעולה במשך כל שעות היממה. אם את רואה את עצמך כאחת שיכולה ללכת במסלול הזה, תקפצי למים. לכי עם התשוקות שלך ותתקדמי בהדרגה לעבר החלום.

"לתפיסתי, ככל שאדם קרוב יותר לתשוקותיו, כך ההתקדמות שלו תהיה טבעית יותר ויהיה לו יותר דחף להצליח. כדי להכין את הקרקע לקראת העסק החדש תוכלי להיעזר בחברות שמתמחות בנושא ויוכלו לסייע לך בשיווק בסיסי. ישנם מומחים שיוכלו בקלות לבנות לך אתר ואפליקציה במחירים נוחים, ובמידת הצורך תוכלי בקלות לשווק את עצמך לפי קהל היעד שלך. תכיני רשימה של 200 אנשים שיכולים לעזור לך, שלחי להם לינק של האתר ובקשי מהם שיעבירו אותו לאדם אחד שהם חושבים שהשירות שלך יכול לסייע לו. תוכלי לבנות לעצמך מערך שיווק איכותי ולקדם את הרעיון שלך”. 

 

לפני כמה חודשים הודיעו לי ולבעלי שזכינו בירושה של יותר ממיליון שקלים. האם עלינו להשקיע את הכסף בקרן נאמנות או בתיק השקעות?

"כלל האצבע אומר שכשמנהלים תיק השקעות מגוון, הוא צריך לדעת לייצר כ־5% תשואה בשנה. אם את בוחרת להשקיע בתיק אג"ח סולידי, את צריכה לקחת בחשבון שהוא מסוגל לייצר כ־3% תשואה בשנה. אני רוצה שתשאלי את עצמך מה הכספים שלכם מייצרים בממוצע, ולפי זה תוכלי להחליט לבד מה צורת ההשקעה הכי רלוונטית עבורך. יש לי רושם שקרן נאמנות פחות מתאימה לסכומים כאלה, ולכן ההתלבטות שלך צריכה להיות בין תיק אג"ח לתיק השקעות". 
לפני כשמונה שנים העסק המשפחתי שלנו קרס. לקחתי הלוואות בסכומים אסטרונומיים, וכעת נשארה לי עוד הלוואה אחרונה בגובה 120 אלף שקלים. לצערי, אני חי מהיד לפה, בין עבודות, אבל מצליח לעמוד בהחזרים. בקרוב אני עתיד לקבל סכום כסף שיכול לעזור לי לחזור לאיזון כלכלי, אבל מרגיש רצון עמוק לעזוב הכל ולעבור לגור בחו"ל. מה דעתך? 
"במדינת ישראל אין שום רגולציית אשראי. איש לא מלמד אותנו ונותן לנו כלים להתנהגות פיננסית נאותה. למדנו 12 שנה בבית הספר, ולבסוף יצאנו עם תחושה שאנחנו לא יודעים כלום. מנגד, גופים מתוחכמים ומלאי שכל דוחפים לנו הלוואות מהבוקר עד ערב כמו סמים, כשאין איש שמגן עלינו. יש נקודות בחיים שבהן אתה יכול לבחון ולנסות את הדברים. לא יקרה מזה שום אסון. נשמע שהגעת למקום של מחנק ומיצוי בחיים. לפעמים אסור להילחם במקום הזה, ויש להתרחק על מנת לקבל קצת אוויר. אם לצורך העניין יישאר לך סכום של כ־300 אלף שקלים, תוכל לייצר השקעה מניבה ולעבור להיות שכיר. מנגד, אם אתה מרגיש צורך לעבור להתגורר בחו”ל ויש לך הצעת עבודה קונקרטית שתיתן לך קצת אוויר לנשימה, בהחלט שווה לקחת אותה ברצינות. האופציה של מעבר לחו"ל נשמעת לי טובה יותר עבורך מאשר לקחת את הכסף ולהקים ממנו עסק עצמאי שעלול להיות הימור לא מחושב".

 
 
אני נשוי ואב לשישה. אשתי ואני משתכרים יחד בכל חודש סכום של כ־12,500 שקלים. בקרוב אשתי צפויה להפסיק לעבוד, והדבר ישפיע על ההכנסה החודשית שלנו. לפני כמה ימים לקחתי הלוואה בסך 100 אלף שקלים. האם להשקיע את הכסף במסחר אלקטרוני? 
"מהניסיון שלי בתחום ההשקעות, אני בטוח שהסכום שלקחת עבור מהלך כמו מסחר אלקטרוני הוא נמוך מאוד. חנות למסחר אלקטרוני באמזון היא נכס נדל"ן לכל דבר ועניין. אחרי שלוש שנים שבהן אתה מחזיר את ההשקעה בחנות תוכל ליהנות מנדל"ן דיגיטלי ששווה הרבה כסף. מדובר בשוק מתוחכם, והסיכויים שלך להתנהל בו בלי הבנה והון ראשוני גבוה הם נמוכים. מנגד, חשוב לי לציין שבחיים האלה בכל מקום שיש סיכון - יש סיכוי, ולהפך. כל השקעה מסוכנת במהותה, אפילו לנשום או לעלות על כביש מהיר. השאלה היא אם אתה מסוגל לראות את התמונה במלואה".