ההוראה הראשונה שקיבלתי הייתה לצלם את עצמי בחזייה ותחתונים, כדי שבסוף התהליך אוכל לראות את השינוי. בנוסף, התבקשתי למדוד את היקף המותן בנקודה הצרה ביותר, את הבטן ס"מ מתחת לפופיק, ואת האגן בנקודה הרחבה ביותר. אבל את ענייני הצילומים והמדידות חסכתי מעצמי והחלטתי לגשת ישר לאקשן - דיאטת הזון - המתבססת על יחס קבוע בכל ארוחה של פחמימה, חלבון ושומן.



"השיטה המקורית של ד"ר בארי סירס אומרת שאת אף פעם לא יכולה לאכול נציג אחד בלי האחרים", מסבירה הנטורופתית ענת אשר.



השיטה מומלצת למי שרוצה לרדת במשקל או לשמר אותו. קצב הירידה האידיאלי נע בין חצי קילו ל־800 גרם בשבוע. והעיקר, כך מבטיחים, בזכות הזון נראה ירידה מדהימה בהיקפים, במיוחד באזור הבטן. בשורה טובה נוספת: לא מתעסקים בקלוריות אלא בהקפדה על ההרכב המדויק של המנות. השתכנעתי לנסות.



אחרי מילוי שאלון קצר, קיבלתי שתי הערות: שאני כמעט לא שותה מים ושעלי להקפיד על הליכה מהירה של חצי שעה פעמיים בשבוע. בעניין המים נהייתי די ממושמעת והתקרבתי לשמונה כוסות ביום. את ההליכות, כך החלטתי, אתחיל עם בוא הסתיו. כרגע, בחום ובלחות של תל אביב, קשה להתנתק מהמזגן.


קיבלתי מראש רשימת קניות מסודרת למכולת ותפריט התחלתי לשבועיים. הכלל הוא לאכול כל שלוש שעות, כאשר שם המשחק בדיאטה הזו הוא "בלוקים" - כינוי למנה המכילה את שלושת אבות המזון הדרושים לארוחה.



הוקצבו לי תשעה בלוקים ליום הנחלקים בין חמש ארוחות. הבלוק של ארוחת בוקר - חובה עד שעה אחרי שקמים - כולל למשל כריך משתי פרוסות לחם קל עם שתי כפות גבינה לבנה או קוטג'. ניתן לגוון גם עם חביתה, ביצה קשה או יוגורט 1.5% טבעי 200 מ"ל עם חצי פרי. הייתה גם אופציה לפתוח את היום עם שייק מעלים ירוקים בתוספת חצי מנת פרי. ויתרתי עליה מראש.



***



המשימה הבאה הייתה לא לשכוח לאכול שוב בעוד שלוש שעות. שמתי תזכורת בטלפון, אחרת אין סיכוי שהייתי זוכרת. קיבלתי אישור לאכול חצי חטיף או פרי עם שתי כפות קוטג' או עם אצבע עמק. בין האופציות המגוונות של הצהריים, הכוללות בדרך כלל שניים עד ארבעה בלוקים, היה מאוד קל לבחור: המבורגר עם חצי לחמנייה, כאשר את החלק העליון התבקשתי לזרוק ואת התחתון, עם הירקות, להשאיר. גם סושי היה שם, גם שווארמה בצלחת עם קצת ירקות ושתי כפות טחינה. וכמובן חזה עוף על האש עם ירקות וארבע כפות פחמימה כגון אורז או פתיתים.



אחרי שלוש שעות שוב אוכלים: פנקייק (לפי מתכון ספציפי) עם כוס קפה או 3/4 כוס פלסטיק בייגלה עם 3-2 כפות גבינה. בערב, שקשוקה עם סלט או טוסט בשרי/חלבי.



אשר ציידה אותי בעשרות כרטיסיות צבעוניות עם מתכונים שונים המחולקים לבלוקים. לפעמים רציתי לגוון את התפריט שקיבלתי והכנתי מנה אחרת שוות בלוקים. כשמתעמקים בשיטה, לומדים להבין את היחסים המדויקים בין אבות המזון ולהרכיב לבד ארוחה.



המגוון בשיטת הזון הוא מאוד רחב, וגם אין סיכוי שתרגישו רעבים. את הדיאטה הזו התחלתי לפני כשבועיים ומאז ירדתי קילו. אבל במקרה שלי המשקל דווקא לא היה הפואנטה. אחרי ימים ספורים שבהם נצמדתי לתפריט, כבר שיננתי את שפת הזון: לא אוכלים פחמימה בלי חלבון ושומן. בקיצור, אותי לא תתפסו יותר נוגסת סתם ככה בתפוח או אפרסק. חפשו גם את הגבינה.



המיתוס - צריך למרוח קרם הגנה בנהיגה ברכב


"ישראלים רבים נחשפים לקרינת השמש מבלי לדעת זאת בזמן השהייה במכונית", אומר פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור ומין בשירותי בריאות כללית. "השמשה - הקדמית והאחורית - של המכונית חוסמת את קרינת השמש, אך שמשות הצד אינן חוסמות קרינה מסוג UVA. רופאי עור יודעים כי יש יותר נזקי שמש בצד שמאל של הפנים - האזור החשוף של הנהג לשמש מבעד לשמשת חלון המכונית. נהגים השוהים זמן ממושך ברכב, גם כאשר הוא ממוזג, חייבים להשתמש בתכשירי הגנה מפני השמש באזורים החשופים, כדי למנוע הופעה של נזקי שמש וסרטן העור".