אף פעם לא מאוחר מדי. מחקר חדש שבדק את ההשפעה שיש לפעילות גופנית על הלב אצל אנשים שתפקוד הלב שלהם נפגע כתוצאה ממחלת הסוכרת, מצא באופן מפתיע שכושר בעצימות גבוהה יכול לשקם את תפקוד הלב שנפגע אצל סוכרתיים מסוג 2. המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise - MSSE, הוא משמעותי בכך שהוא נוגע לקבוצת הסוכרתיים שתפקוד הלב שלהם כבר נפגע, כך שהם אינם יכולים להפיק את מלוא הפוטנציאל מפעילות גופנית מאומצת, ובכך שהוא מצביע על השפעה שיש גם אם הנזק כבר נגרם. 
 
אם לוקחים צעד אחורה, זה המקום להסביר שבסוג השני של מחלת הסוכרת מסוג 2, תאי הגוף מפתחים תנגודת להשפעות האינסולין, ההורמון שמסייע להפוך את הסוכר בדם לאנרגיה. כתוצאה מכך, רמות הסוכר בדם עולות וגורמות למצב טרום־סוכרת. רמות גבוהות של סוכר בדם גורמות נזק ועלולות להביא לאובדן ראייה ולבעיות חמורות אחרות באיברים שונים, כולל הלב והכליות.
 
החוקרים, מאוניברסיטת אוטגו שבניו זילנד, מדדו את תפקודי הלב של המשתתפים עם הצטרפותם למחקר, וכן לאחר שלושה חודשי מעקב. במהלך המחקר, התאמנו סוכרתיים מסוג 2, במשך 25 דקות בכל פעם, שבהן ביצעו עשר דקות של התעמלות מאומצת מאוד. החוקרים התמקדו בתועלת שיש לגוף בהשפעת פעילות בעצימות גבוהה לסירוגין עם הפוגות (אימוני HIIT), כמו עלייה זריזה במדרגות ולאחריה פעילות גופנית בינונית. 
 

מנגד, משתתפי המחקר שסווגו בקבוצת הביקורת לא ביצעו את האימונים האמורים, והממצאים הראו שהקבוצה הראשונה הדגימה שיפור משמעותי בתפקוד הלב (ללא שינוי בהרגלי התזונה שלהם או במשטר הטיפול התרופתי). אגב כך, הראה המחקר שהתוכנית לפעילות גופנית בעצימות גבוהה לסירוגין הייתה בטוחה עבור סוכרתיים מסוג 2, עם היענות מרשימה של 80% במהלך תקופת המחקר.
 
"נוכח העובדה שמחלת לב היא סיבת המוות המובילה אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2, מומלץ לסוכרתיים לאמץ פעילות גופנית מאומצת לסירוגין - לשיפור תפקוד הלב", אומרת ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית, ספורט ואנדוקרינולוגיה במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובמכון לאנדוקרינולוגיה, מטבוליזם ויתר לחץ דם במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ומוסיפה: "ייתכן שפעילות גופנית מסוג זה מסוגלת להחזיר לקדמותה, בחלקה, את פעילות הלב שנפגע כתוצאה מהסוכרת". 
 
עם זאת, היא מתריעה: "לא כל סוגי הפעילות הגופנית טובים לכל הסוכרתיים, ולכן מומלץ להיוועץ עם רופא סוכרת באשר לפעילות האולטימטיבית עבורך, וכן להשתמש במערכת לניטור סוכר רציף ללא דקירות, על מנת לבדוק את השפעת הפעילות הגופנית באופן אינדיווידואלי".