לאחרונה שמעתי רבות על היתרונות של דיאטה ים־תיכונית. כמה חברות שלי אפילו התחילו לבנות את התזונה שלהן לפי עקרונות הדיאטה. האם לדעתך מדובר בדיאטה בריאה יותר ביחס לאחרות? 
"דיאטה ים־תיכונית היא מושג מוכר בתחום התזונה המתייחס לדפוסי אכילה שמאפיינים מדינות באזור הים התיכון. דיאטה זו מבוססת על כמה עקרונות חשובים כמו צריכה גבוהה של פירות וירקות טריים, אכילת מזון מהצומח כמו חיטה מלאה, קטניות למיניהן, שקדים ואגוזים, תפוחי אדמה ואורז. בתזונה מסוג זה מצמצמים צריכה של מזון מעובד, צורכים שומן בלתי רווי - בעיקר שמן זית - ואוכלים באופן מתון מוצרים כמו דגים, עוף, ביצים ובשר אדום. אנשים שמקפידים על תזונה ים־תיכונית נוהגים לאכול כמויות קטנות של מוצרי חלב. והכי חשוב, שימוש בחומרי גלם טבעיים, כמעט ללא מזונות מעובדים. מי שמקפיד על תזונה זו יכול לשתות כוס יין אדום ביום. הירקות והפירות הטריים מכילים כמות גדולה של ויטמינים ונוגדי חמצון, שמנטרלים חומרים מזיקים שחודרים לגוף ומונעים מחלות רבות. הירקות והפירות גם עשירים בסיבים תזונתיים. דגי הים עשירים בחומצת השומן אומגה 3, שמפחיתה סיכון לדלקות וכן את הסיכון למחלות לב. צריכת יין אדום בכמות מתונה מפחיתה את הסיכון לסוכרת, מחלות לב ושבץ מוחי. את שמן הזית מייצרים כמעט תמיד בכבישה קרה השומרת על תכונותיו התזונתיות. הוא עשיר בחומצת שומן שנקראת אולאית, שמקטינה את הכולסטרול הרע ובכך תורמת למניעת טרשת עורקים. שמן הזית עשיר גם בוויטמין E שהוא נוגד חמצון שמפחית תהליכי הזדקנות. כל המרכיבים הפעילים בתזונה כזו פועלים יחד טוב יותר מאשר כל מרכיב בנפרד, וגם בכך טמון סוד ההצלחה. כמעט בכל הדירוגים שעורכים בעולם, הדיאטה הים־תיכונית זוכה במקום הראשון ומובילה מבחינה בריאותית כבר עשרות שנים. תזונה ים־תיכונית נחשבת לתזונה שמפחיתה סיכון למחלות לב, מאריכה חיים ומעכבת תהליכי הזדקנות. בנוסף, היא ידועה כתזונה המפחיתה סיכון למחלות רבות כמו סוכרת, סרטן וגם אלצהיימר ופרקינסון".
 
אני מאוד אוהב לאכול שקדים קלויים, אבל חושש שכמות המלח בהם גבוהה ועלולה להזיק לבריאות. מה דעתך? 

"בניגוד למיתוס, כמות המלח בשקדים הקלויים אינה כל כך גבוהה. ב־100 גרם של שקדים יש כ־400 מ"ג נתרן, אבל אף אחד לא באמת אוכל כמות של 100 גרם אלא הרבה פחות. לצורך השוואה, חשוב שנדע שמנה ממוצעת של 15 שקדים מכילה בסביבות 130 מ"ג נתרן. כמות מלח כזו נוכל למצוא גם בפרוסת לחם אחת. אומנם בשקדים שאינם קלויים אין נתרן בכלל, אבל אם אתה לא אוהב אותם אפשר בהחלט ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של השקדים גם באמצעות אכילת הקלויים. השקדים מכילים הרבה סידן, ברזל, אבץ שדרוש לפוריות ולתפקוד מערכת החיסון, אשלגן שדרוש לשריר הלב, וגם הרבה ויטמינים וחומצות שומן חיוניות".
האם לדעתך צריכת מלח יכולה לגרום להשמנה?
"במחקר שפורסם זה עתה בירחון מדעי לתזונה, בדקו אם יש קשר בין צריכת מלח לבין עודף משקל בארצות שונות בעולם עם מאפייני תזונה שונים: אנגליה, יפן, סין וארצות הברית. במחקר בדקו את עודף המשקל לפי מדד BMI של 4,680 אנשים, ואת צריכת המלח שלהם בדקו לפי כמות הנתרן שמצאו בשתן. בכל הארצות צריכת מלח גבוהה יותר הייתה קשורה להשמנה ועודף משקל. לדעתי יש קשר בין צריכת מלח להשמנה, וזאת משום שאפשר למצוא במזונות מעובדים ומתועשים כמויות נתרן עצומות. כשצורכים מוצרים מסוג זה במקום אוכל בריא, עלולים להגיע למצב של עודף משקל". 
לאחרונה גיליתי שיש לי נטייה לסוכרת. אני מקפידה מאוד על תזונה מאוזנת, אבל תוהה האם מותר לי לאכול דובדבנים. מה דעתך? 
"הדובדבנים מכילים 13% סוכר, אבל חשוב לציין שהאינדקס הגליקמי שלהם נמוך מאוד. זאת אומרת שהסוכר שנמצא בדובדבנים נספג באטיות רבה, וזה דווקא מתאים אם יש סוכרת. כדי לעכב אף יותר את קצב ספיגת הסוכר רצוי לשלב את אכילת הדובדבנים עם מזון שמכיל חלבון או שומן, למשל יוגורט או אפילו כמה אגוזים. מעבר לזה, אם ברצונך לדעת מה הערך הקלורי של דובדבנים, דעי לך שיש בהם כ־63 קלוריות ל־100 גרם". 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM