אח שלי פותח עסקים וחי ברמה גבוהה, אבל שוכח שכל הכסף שיש לו מגיע מהלוואות. הוא מאוד הרפתקן, והתנהלותו עלולה לסכן אותו כלכלית. אני עוזרת לו כלכלית לפעמים, אבל מה אוכל לעשות בשביל לסייע לו לבנות את חייו בצורה טובה יותר?
“אני מתרשם שלמרות דפוסי ההתנהגות שלו, את לא דורשת ממנו לקחת אחריות, ואף מעמידה לו עזרה מכספך. את אומרת שהוא חייב תמיד את המכירה הבאה, את השותף הבא. הוא עושה את זה כדי לממן את ההימור הקודם. את בעצם מדברת על התמכרות. אח שלך מכור לריגוש. גם אני נושם יזמות עסקית, אבל באתי מבית ששמר עלי ואיזן אותי. אבא שלי הוא איש צבא, הכל אצלו היה מחושב ושקול. הוא לימד אותי שאצא להרפתקאות שלי רק מכספים שיש לי, בלי לערער את היסודות שיש לי. אח שלך יודע שהוא צריך עזרה? הוא רוצה בה? ההתנהלות שלו, שאת מוקסמת ממנה, היא גם פירמידה מסוכנת. גם לוליין שיודע להחזיק חמישה כדורים יכול לאבד הכל בכדור השמיני; גם להרפתקאות ולסיכונים יש גבול, וצריך לשמור שלא לעבור אותו". 


אני בת 32 ולאחרונה הוצאתי 200 אלף שקלים ששכבו אצלי בבנק. אני מתלבטת אם להשקיע 70 אלף שקלים בנכס או בחברת ביטוח. שמעתי לא פעם שהמלצת על קניית נכס בחו"ל. מאיפה להתחיל?
"לתפיסתי, הדבר הראשון שאת צריכה לעשות הוא ללכת לפגישת ייעוץ עם דף ועט ולרשום את כל מה שאומרים לך - כך בודקים ומקבלים ידע. אם נושא הנדל"ן בחו"ל מעניין אך גם מפחיד אותך בו זמנית, את צריכה להיפגש עם האנשים הנכונים, לשמוע, לבדוק ולבקש המלצות. אם את צריכה שהכסף יהיה נזיל, דעי שכמעט בכל דבר יש נזילות. אפילו בדירה בארצות הברית יש נזילות כי את יכולה למכור אותה ולקבל את הכסף. אם את משקיעה את הכסף בחברות ביטוח, את גם זו שבוחרת את הסיכון. במקומך הייתי מגוון ומשקיע 70 אלף שקלים בקופת גמל להשקעה, שם עוד כסף בתוכנית חיסכון במסלול סולידי בחברת ביטוח ומוסיף גם השקעה בהלוואות חברתיות. זו פלטפורמה שלא הרבה שמעו עליה, אבל אנשים שרוצים לקבל הלוואה עם ריביות טובות מאלו שיש בבנק - פונים לאפיק הזה. מי שנותן את ההלוואה הם משקיעים כמוני וכמוך, וזה מאוד סולידי ובטוח כי ההלוואות ניתנות מאדם אחד לכמה אנשים שונים. הכסף מתחלק בחתיכות קטנות, ואז יוצא שהרבה אנשים מקבלים הלוואה קטנה. כך אפשר להגיע לתשואות בטוחות".
לפני כמה חודשים עברתי תהליך גירושים. אני ובן זוגי לשעבר רוצים למכור את הדירה ולהתחלק ברווחים. הדירה מאוד מיוחדת, ויש כאלה שהיא פחות תתאים להם. ניסינו למכור את הדירה כמה שבועות, אבל ללא הצלחה. האם עלי למכור את הדירה באופן עצמאי או בסיוע של מתווך?
“אני מכיר אנשים שחשבו שיצליחו למכור את הדירה שלהם לבד, ועד היום מנסים למכור אותה. אנשים בטוחים שמכירת דירה היא דבר פשוט, אבל לא מוכנים לפעול לטובת העניין. מעבר לזה, אני תמיד בעד שאנשים יתעסקו במקצוע שלהם בלבד. מתווך עושה את אותה העבודה שאת יכולה לעשות, רק בצורה חכמה ונכונה. הוא יודע בדיוק את מי להכניס לדירה, ולא פעם נעזר באנשים אחרים. תוכלי להגיד למתווכים ‘לא תודה’, או לבחור לעבוד עם משרד תיווך אחד טוב שתוכלי לסמוך עליו”.  

 


מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM