חופשה כבדת משקל: רבות נכתב ועוד ייכתב בשבועות הקרובים על הילדים בחופשה, במיוחד כשבחודש אוגוסט מסתיימות הקייטנות. בערוצי המדיה השונים מוצגים אתגרים להורים: להעסיק את הילדים, לצמצם את שעות המסך בבית, לדאוג לתזונה נכונה ומאוזנת. כאמהות וכתזונאיות גם אנחנו עסקנו בנושא, מובן שגם על במה זו. יחד עם זאת, השבוע אנחנו בוחרות להתייחס להורים ולא לילדים. ליתר דיוק, לתזונה שלהם בחופשת הקיץ של הילדים. חופשת הקיץ מפירה את שגרת היום של הילדים, אך גם של ההורים, בין שהם עובדים מחוץ לבית, ובין שהם בבית עם הצאצאים או בחופשה איתם.

הבוקר בא ולעבודה?
פטור ראשון בחופשת הקיץ הוא מהמטלה היומית של הכנת כריכים לבית הספר. זאת בהנחה שההורים טורחים להכין במהלך השנה, ולא מציידים את הילדים בכסף כדי שיקנו טוסט, בורקס או שניצל בפיתה בקפיטריה.
 

בבתים רבים ההורה שאחראי על הכריכים מכין באותה הזדמנות כריכים או קופסאות עם פירות, ירקות חתוכים, יוגורט וכו' לעצמו ולעתים גם לבן הזוג. כמעט כל אחד ישקיע יותר בילדיו מאשר בעצמו, וברגע שאין צורך בארוחה לבית הספר, מדלגים גם על הכנת אוכל לעבודה. כדאי לנצל את הזמן המועט הנדרש לכך, בהשוואה לימי לימודים, לארוחה מושקעת יותר, ואין הכוונה למנות גורמה עתירות רכיבים ומשאבי זמן, אלא להעשרת התקרובת ביותר ירקות, בבחירה של רכיבים חדשים, שלילדים לעתים אין אומץ לאכול או שההורים חושבים שלא "יעברו" את החך של ילדיהם. למשל, פסטו או עלי בייבי.
 
וכמובן לא לשכוח לצרף בקבוק מים. אם יהיה לכם כזה, בדומה לזה של הילדים, הסיכוי שתשתו גדול יותר. גם אם בעבודה יש בר מים, בקבוק בהישג יד בדרך לעבודה ובמהלכה יעלה את הסיכויים לשתייה מספקת, שחשיבותה מקבלת משנה תוקף בקיץ, גם אם שוהים בחדר ממוזג.
 
יוצאים מהבית
סרט בקניון, בילוי בבריכה או בים, נדידה בין מתקן אחד לאחר בפארק שעשועים או טיול משפחות עם חברים. כל אלה אורכים מספר שעות, שבמהלכן כדאי וצריך לאכול. הפתרון הקל (וגם היקר) הוא לקנות במקום. אך המחיר יתבטא לא רק בשקלים אלא לרוב גם באיכות המזון ובמספר הקלוריות.
 
אנחנו לא בעד חישובי קלוריות, אבל בימי החופשה ובתכיפות הגבוהה יחסית של הארוחות מחוץ לבית, זהו נתון שאי אפשר להקל בו ראש, במיוחד אם יש עודף משקל במשפחה. מצד שני, יציאה עם צידה מהבית היא לא כיף גדול וגם לא תמיד ריאלית, מסורבלת ולעתים נדמה גם שהאוכל פחות טעים. אם כך, מה הפתרון? כמו בתחומים אחרים: הכל עניין של איזון. אם תכיפות הבילויים היא מספר פעמים בשבוע, מומלץ שלפחות פעם אחת תהיה עם אוכל מהבית.

לחלופין, אפשר לאכול לפני היציאה ובחזרה הביתה ארוחות מלאות ומזינות ולבילוי לקחת מנות קלות כמו פירות, קלחי תירס, ירקות חתוכים ושתייה ולהסתפק בקנייה של פינוק כמו גלידה. האפשרות השלישית היא לאכול בחוץ. כשהילדים בחופשה, הורים רבים שחסים על גזרתם "מעגלים פינות" גם בכל הקשור לתזונה של הילדים ושלהם. הילדים לרוב שמחים מאוד למזון מהיר ומעובד, שהוא לא תמיד איכותי. ההורים לא פעם "מיישרים קו" עם התפריט שהילדים בוחרים, ומצטרפים אליהם לארוחת המבורגר עם צ'יפס וקטשופ, פיצה או בורקס על הדרך.
 
מה ניתן לעשות?
כדי למנוע תחושת תסכול והחמצה על ההורים לבחור במסעדה ראויה. עדיף לבחור במקום שבו רכיבי המזון טריים ואינם מעובדים. מסעדה שבה הכנת המזון נעשית במקום על ידי צוות המטבח ולא מזון מעובד שאותו מחממים בנקודת המכירה. אפשר גם להעשיר את הארוחה בירקות איכותיים וצבעוניים.
מזונות מטוגנים מכל סוג שהוא לא מומלצים, כיוון שטיגון הוא שיטת בישול לא בריאה ואפילו מזיקה. במהלך הטיגון עובר השמן מספר תהליכים הפוגעים באיכותו ובערך התזונתי של המזון. מזון מטוגן (צ'יפס, חצילים, שניצל, אגרול) עלול להכפיל ואף לשלש את כמות הקלוריות בהשוואה לאותו מזון מבושל, אפוי או מאודה.
 
קינוחים הם חלק כמעט בלתי נפרד מההנאה של הארוחה בחוץ. להבדיל מילדים, למבוגרים קל יותר לדחות סיפוקים. אין צורך לוותר לגמרי על הקינוח, אלא לחלוק עם הילד ולהסתפק בכפית או שתיים. זה אתגר שאפשר לעמוד בו. בחירה של מנות מאוזנות תנטרל את החשש של ההורים שמא יעלו במשקל, וללא מילים יהוו דוגמה לילדיהם לבחירות נכונות מתפריט המסעדה.

ומה בסוף היום?
בערב כולם מותשים ועייפים, בימי לימודים ובמיוחד בימי חופשה. יש פחות סבלנות וכוח לארגן ארוחת ערב, והזמנת פיצה הביתה (עם תוספות ושתייה) פופולרית יותר. רוב ההורים יחושו שהם חוטאים אם הם מצטרפים לילדים לארוחה כזו. אל תחמירו עם עצמכם. תחושת אשמה צריכה להיות רק אם ההזמנה היא שכיחה.
 
עם זאת כדאי לנצל את הזמן החופשי של הילדים (לא הקטנטנים) ואת העובדה שבשעות הערב אתם עייפים והם ערניים ולגייס אותם להכנת ארוחה. אפשרו להם להיות יצירתיים בהכנת מנות מרכיבי מזון טריים ואיכותיים.