מאוד חשוב לי לשמור על מראה עור פנים מבריק, ובמשך תקופה ארוכה אני רודפת אחר שיטות לשיפורו. על איזו תזונה את ממליצה כדי להשיג את המטרה?

"הגורם החשוב והמשפיע ביותר על מראה העור הוא התזונה שלנו. ויטמינים ונוגדי חמצון מסייעים לעור להתמודד עם קרינת השמש, שומרים על שכבתו החיצונית, עוזרים לתקן את נזקי השמש ואפילו מונעים פיגמנטציה מיותרת. הקפידי על צריכת ויטמין C בכמות גדולה. הוא חיוני לייצור קולגן המעניק לעור את הנפח שלו. מחסור בוויטמין זה ימנע מהגוף לייצר כמות גדולה של קולגן וכתוצאה מכך העור ייחלש, יתכווץ ויהפוך דק יותר. הגוף מייצר קולגן מחומרי גלם בסיסיים ותוסף תזונה שלו לא בהכרח יועיל. לכן רצוי לצרוך אותו באמצעות אכילת פלפל אדום, עגבניות, קיווי ותפוזים. כמו כן, עלייך להקפיד על שתיית מים מרובה. במצב של חוסר מים בגוף העור יתייבש מהר יותר ובעקבות כך יוחמר מראה הקמטים. הסיבה לכך היא שהגוף זקוק לכמות מינימלית של נוזלים על מנת לייצר את השתן, שדרכו מופרשת הפסולת שלו. במקרה של מחסור בנוזלים, הגוף יעדיף לפגוע בעור ולא באיברים פנימיים, אשר תפקודם חיוני לחיים בריאים.

נוסף על כך, אבץ הוא מינרל הנמצא במזונות כגון גרעינים, אגוזים וביצים. כחלק מתפקידו, הוא מפחית מצבי דלקת שונים, בעיקר דלקות עור. הופעת פצעונים היא חלק מדלקת חיידקית והפתרון האידיאלי הוא צריכה של אבץ. המינרל משפיע על המאזן ההורמונלי בגוף ובכך מונע יצירת חומרים הגורמים לעור להיות שומני. מעבר לכך, הקפידי על צריכה של ויטמין B12, הנמצא בבשר, בביצים ובמוצרי חלב. תפקידו למנוע קשקשים או סבוריאה. כדאי לשתות גם יין אדום, שיכול אף לתרום לשיפור מצב הרוח. הוא מכיל פוליפנולים, שעל פי המחקרים פועלים ביעילות נגד הזדקנות העור. ולא פחות חשוב: שמירה על מצב רוח טוב. במקרה כזה קיימת השפעה על טונוס השרירים בפנים בצורה התורמת לקמטים להיראות חמורים פחות".

האם יש קשר בין צריכת מוצרי חלב ללחץ הדם?

"בהחלט כן. הסידן הנמצא במוצרי החלב קשור להרפיית שרירים ודרוש לשמירה על לחץ דם תקין. אני ממליצה לשים לב לכמות המלח במוצרי החלב: ייתכן מצב שקובייה אחת של גבינה מלוחה תכיל מעל 1,200 מ"ג נתרן, כלומר חצי כפית מלח. כמות גבוהה כזו בבת אחת בהחלט יכולה להשפיע על לחץ הדם. כשמדובר במוצרי חלב אחרים, שיחסית דלים במלח, ייתכן שההשפעה היא הפוכה".

במשך שנים ניסיתי לרדת במשקל בדרכים רבות. לאחרונה קיבלתי המלצה לפתוח את הבוקר בשתיית מים בתוספת של מיץ לימון או חומץ תפוחים. האם זה יכול לעזור?

"שתיית מים על הבוקר היא הרגל נפלא, שעוזר לפעילות המעיים שלנו ותורם להפסקה בריאה של צום הלילה. במיץ לימון יש ויטמין C, שהוא נוגד חמצון חשוב המתקבל בברכה בכל משקה ובכל ארוחה. עם זאת, תוספת של חומרים אלה לא תתרום להרזיה ולא תעודד פירוק שומן. נוסף על כך, חומציות הקיבה גבוהה יותר מזו של מיץ לימון או חומץ תפוחים, ואין בהם כל גורם שמעודד שריפת שומן".

האם תאנים נחשבות מנת פרי בדיאטה? אם כן, כמה תאנים באפשרותי לאכול?

"מנת פרי בדיאטה צריכה להכיל 100 קלוריות לכל היותר. התאנים בהחלט יכולות לשמש כמנת פרי. ערכן הקלורי עומד על כ־74 קלוריות ב־100 גרם, ולכן בזמן דיאטה אפשר לאכול מנה של שתיים־שלוש תאנים, תלוי בגודל התאנה. אומנם הן דלות בוויטמין C, אך עשירות בברזל: בחמש תאנים יש ברזל כמו בחזה עוף. חשוב לזכור כי התאנים מתוקות מאוד ומכילות כ־16.5% סוכר. עם זאת, הסיבים התזונתיים בשילוב עם הסוכר, שמושך נוזלים אל המעיים, מועילים למערכת העיכול. תרומה נוספת שלהן לגוף היא בכך שהתאנים מרככות את הצואה ותורמות למניעת עצירות. אגב, כמות הקלוריות בתאנה מיובשת אחת זהה לזו של תאנה טרייה. יש לשים לב שכאשר מדברים על כמות של כ־100 גרם תאנים מיובשות הערך הקלורי עולה ל־250, בגלל הירידה בכמות המים מול משקל התאנה".