המעבר לכיתה א' ידוע כמעבר המרגש ביותר בחייו של הילד, אולם לצד ההתרגשות הרבה הוא גם גורם לחששות ודאגה בקרב ההורים, בקרב הילדים ואפילו בקרב המורות המלמדות בכיתות א'.



הקשיים שחווים הילדים באים לידי ביטוי בצורות שונות, החל מהקושי להיפרד מההורים בכניסה לבית הספר ועד קושי להירדם בלילות במקרים קיצוניים. ילדים חוששים להיכשל במשימות, לשכוח ציוד נדרש, לא להבין את הוראות המורים, והם אף מוטרדים מדברים שנראים בעיני המבוגרים ברורים מאליהם, כמו מיקום השירותים ומציאת הכיתה בכל בוקר.



בשלב זה של הכניסה לכיתה א' ההורים הם גורם משמעותי מאוד בהתמודדות הרגשית של הילדים, ויש להם תפקיד בהכנתם למעבר זה ובהקניית תחושות של מסוגלות, ביטחון, הערכה עצמית ועצמאות לילדיהם. מוכנות ההורים לשינוי תאפשר היערכות משפחתית מהנה ולא מלחיצה ותקל על השינוי עד כדי מעבר חלק לכיתה א'.



הפתרון לחששות: שיח פתוח והעברת האחריות לילד


כאשר הילדים חווים קושי בפרידה מההורים בבוקר מומלץ לשוחח עימם, לתת להם לבטא את החששות, לשתף אותם ברגשות שאתם עצמכם מרגישים, ואף לקרוא יחד סיפורי ילדים העוסקים במעבר לכיתה א'.



כדי להקל על הפחד משכחה או מכישלון בהבנת המשימות נסו לברר עם הילדים מה עשוי לסייע להם. מצאו יחד פתרונות שיקלו עליהם אך גם יקנו להם כלים להתמודד בעצמם עם מילוי המשימות.



כדי למתן את החשש מחוסר התמצאות בבית הספר מומלץ לערוך סיור מוקדם, שבו יכיר הילד את המבנה ואת הצוות. בסיור מתואם מראש הילד יקבל הסבר על סדר היום הנהוג בו ועל ההבדלים בין הכיתה לגן. הילד ירגיש בטוח ביום הראשון ללימודיו כאשר ידע להגיע לבד לכיתה, ולהתמצא במבנה בכוחות עצמו.



מומלץ לתת לילדים לבטא את החששות. צילום: אלוני מור
מומלץ לתת לילדים לבטא את החששות. צילום: אלוני מור



כהורים יש לנו השפעה רבה על טיפוח גישה חיובית של הילדים כלפי בית הספר, וכלפי עצמם כתלמידים. לכן עלינו להקפיד לשדר לילד כי המורה בכיתה היא דמות משמעותית ביותר עבורו ושהוא יכול לסמוך עליה. עם זאת, מומלץ להיות קשובים לילד ולצרכיו.



כדי לאפשר להורים להיות מודעים באופן מלא לנהלים הנהוגים בבית הספר ולגבש ציפיות מציאותיות מהעתיד לבוא באופן שיפיג את חששותיהם, מומלץ להשתתף בפעילויות הנערכות כמעט בכל בית ספר לקראת פתיחת שנת הלימודים, שבהן משתתפים המורים והמורות של כיתות א'.



הילד מביע קושי? אתם מרגישים שהוא מתנהג שונה? אין סיבה לפחד מזה, וחשוב מאוד לייצר איתו שיח סביב העניין, כדי לעודד מציאת פתרון מהיר. אם תקפידו לשלב בשיח גם דוגמאות אישיות משלכם, הוא ייפתח ויהיה נכון יותר לשתף. כך למשל, שאלו את הילד איך היה היום שלו בבית הספר, עם מי הוא שיחק בהפסקה, מה גילה היום וממה נהנה במיוחד. שתפו אותו גם בקורות היום שלכם, וספרו לו גם על רגעים שהקשו עליכם מעט.



לצד זאת, חשוב לשדר לילד שאנחנו, ההורים, סומכים עליו ומאמינים ביכולות שלו להתמודד בהצלחה במצב החדש. אמירה בנוסח "אני סומך עליך שתסתדר" תעניק לו את הביטחון ביכולות שלו, ותאפשר לו להיות עצמאי ולקחת אחריות.



עצות למורים 



והנה כמה עצות למי שעתידים להיות מורים ומורות בכיתות א' בשנת הלימודים הקרובה, כדי שיוכלו לסייע לתלמידיכם ולהוריהם לעבור את התקופה המרגשת והמאתגרת בשלום:



מומלץ שתיזמו מפגש הכנה עם ההורים לקראת סיום החופש הגדול, שבו יתאפשר להם לתאם ציפיות, להביע רגשות ולהתעדכן לגבי התכנון המתפתח של שנת הלימודים.



חשוב לאפשר לתלמידים כניסה "רכה" ומכילה, הכוללת התאמה של דרכי ההוראה בכיתה לאלה הנהוגות בגן, שילוב משחק בלמידה, והקפדה על תנועה ופעילות חברתית מגבשת ומקדמת. כמו כן, רצוי לשלב למידה המקדמת את מיומנויות המאה ה-21 כמו יצירתיות, פתרון בעיות, עבודה בצוות ועבודה בסביבה משתנה.



חשוב להעניק לתלמידים כלים ועזרה בהתארגנות יעילה של ציוד ועמידה בזמנים. הדבר יעניק ביטחון ושקט לילדים ולהורים ויקנה עצמאות לילדים.



הקפידו על מינון סביר של שיעורי בית ועודדו את הילדים לבלות גם זמן פנוי אחרי הלימודים במנוחה ובמשחק חברתי.



שתהיה לכולם שנת לימודים מוצלחת!



הכותבת היא מרצה וחוקרת בתחום החינוך לגיל הרך במכללת לוינסקי