שנת הלימודים החדשה כבר ממש כאן, ואחרי חודשיים ארוכים ומהנים שבהם בילו בעיקר בים, בבריכה ובטיולים, נדרשים תלמידי ישראל להסתגל מחדש למסגרת בית הספר, לישיבה בכיתה ולשגרת לימודים מאומצת, ובקיצור - הילדים שלנו צריכים להתחיל לאמן מחדש את שרירי המוח. אין ספק שזו נשמעת כמו משימה לא כל כך פשוטה, כפי שבטח גם אתם זוכרים מימי הלימודים שלכם, אך למעשה אתם יכולים לסייע להם באימונים ולספק להם נחיתה רכה יותר לשנת הלימודים. הכיצד?



מחקרים זיהו צמחים שיכולים להשפיע לטובה על תפקודים קוגניטיביים שונים ולטפח יכולות לימודיות הקשורות לזיכרון והמיקוד, למהירות המחשבתית וכן לקשב והריכוז ואף לסייע להם להתמודד עם הסטרס והחרדה המלווים אותם במהלך שנת הלימודים. הכירו את הצמחים שיכולים לעזור להשפיע על ההישגים בתעודת סוף השנה:



שורש הכורכום

נפלאות הכורכום כבר ידועות לכל, והמחקר לא מפסיק להתעניין בתכונותיו האנטי-דלקתיות ובהשפעתו הנרחבת על מערכות הגוף ועל הבריאות הכללית, אך לאחרונה נראה כי לכורכום השפעה מיטיבה גם על המוח. מחקרים עדכניים מצאו כי לרכיב הכורכומין שבשורש הכורכום השפעה על תהליכים שונים במוח, כולל על תהליכי התנוונות המוח בגיל המבוגר. אחד מהמחקרים אף הצביע על כך שרכיב הכורכומין יכול להביא לשיפור יכולות הזיכרון ואף להשפיע לטובה על מצב הרוח.



כיצד מומלץ לשלב בתזונה? ניתן להשתמש באבקת הכורכום כדי לתבל תבשילים מגוונים וכן להוסיף שורש כורכום טרי לשייקים טבעיים מזינים. אך יש לציין שרכיב הכורכומין לו מיוחסות התועלות הבריאותיות העיקריות, נמצא בכמות מאוד קטנה (עד כדי אפסית) באבקה הכתומה. מסיבות אילו מומלץ ליטול תמצית כורכומין מרוכזת (בטבליות למשל), כזו שגם משלבת טכנולוגיה לשיפור ספיגתו.



תלמיד בכיתה. צילום אילוסטרציה: אינגאימג'
תלמיד בכיתה. צילום אילוסטרציה: אינגאימג'



רוזמרין רפואי

 
צמח הרוזמרין הרפואי יעשה את העבודה. לא בכדי נחשב הרוזמרין הרפואי ברפואת הצמחים המודרנית כצמח שיכול לשפר את הפעילות השכלית בשתייה ובנטילה של תמצית מרוכזת. הסוד הוא בשמנים הנדיפים בעלי הצמח, שמכילים נוגדי חמצון עוצמתיים שמיוחסת להם איכות ממריצה, מעוררת וממקדת. מחקרים הראו כי אפילו חשיפה לארומה של הרוזמרין הרפואי תורמת לשיפור במדדים של זיכרון - גם אצל תלמידי בית ספר בגילאים שונים. בקליניקה, הורים לילדים מדווחים כי הרוזמרין תורם להתמודדות עם מצבי סטרס לימודיים, הוא משפר את ערנות התלמיד ואף את מצב הרוח שלו.



כיצד מומלץ לשלב בתזונה? ניתן להכין חליטת תה רוזמרין, להוסיף עלי רוזמרין טריים לבקבוק המים של הילדים, או פשוט למהול 2-3 טיפות של תמצית רוזמרין מרוכזת בכוס מים - זו גם הדרך היעילה ביותר למצות את השמנים הנדיפים שבעלים.



ג'ינקו בילובה

הג'ינקו בילובה הוא אחד מצמחי המרפא הנחקרים ביותר באשר להשפעתם על התפקודים הקוגניטיביים. עד לאחרונה המחקר התמקד בעיקר בהשפעת הצמח על האוכלוסייה המבוגרת, אך מחקרים חדשים מצביעים על כך שמדובר בצמח אשר יכול להביא לתועלת רבה גם בתקופת הלימודים, במיוחד לילדים שמתקשים להתמקד ולהתרכז בכיתה. החוקרים מאמינים כי הג'ינקו מסייע לשפר מדדים קוגניטיביים שונים בזכות העובדה שהוא מקדם זרימת דם משופרת אל המוח, וכנוגד חמצון הוא תורם להגנה על תאי המוח מפני חשיפה לגורמים מזיקים. במחקרים הוא אף סייע להרגיע תחושות של חרדה.



כיצד מומלץ לשלב בתזונה? ניתן לשתות חליטות על בסיס עלי ג'ינקו - כפית בספל מים רותחים, פעם-פעמיים ביום.



ויתיניה משכרת

 הויתניה המשכרת תספק לכם בוסט של אנרגיה למוח. הצמח הידוע גם כג'ינסנג ההודי נחשב ברפואות המסורתיות כבעל תכונות מחזקות ומעלות רמות אנרגיה. הויתניה המשכרת משמשת מזה אלפי שנים לתמיכה בחוסן הגוף, לאיזון רמות גבוהות של סטרס ולתמיכה בתפקודי המוח כגון ריכוז וזיכרון. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות על הצמח תומכים בשימושים המסורתיים, והראו כי יש לו השפעה על מדדים של קשב, זמן מהירות התגובה ועמידה בביצוע משימות וכי הוא אף מסייע להפחית תחושת חרדה, ונטילתו לאורך זמן יכולה לווסת את רמות הסטרס.



כיצד מומלץ לשלב בתזונה? ניתן לשתות חליטות על בסיס שורש הויתניה – כפית בספל מים רותחים, פעם-פעמיים ביום.



בקופה

צמח הבקופה הוא צמח מרכזי במסורת רפואת הצמחים ההודית מזה שנים רבות, אך בשנים האחרונות הוא הגיע גם אל מעבדות המחקר המדעי. המחקרים הרבים שנעשו ונעשים בימים אלו ממש מבקשים לבחון את השפעתו על תפקודים קוגניטיביים בהקשרים שונים כמו שיפור יכולות שכליות, תמיכה בקרב ילדים המתקשים להתרכז ולהתמקד בלימודים וכן השפעתו על תהליכי התנוונות המוח בגיל השלישי. מתוצאות המחקרים הרבים עולה, כי מדובר בצמח עם השפעות קליניות מרשימות שיכול בהחלט לתמוך ביכולות המנטליות שלנו, בכישורי הלמידה ואפילו לסייע לא לשכוח חומר חדש שנלמד לאחרונה.



כיצד מומלץ לשלב בתזונה? זהו צמח הצומח בר גם בישראל. ניתן לחלוט את עליו המיובשים - כפית בספל מים רותחים, ולשתות פעמיים ביום.



תשמחו לדעת שכיום עומדות לרשותנו פורמולות צמחיות המשלבות צמחים אלה יחד באמצעות טכנולוגיות מיצוי מתקדמות המאפשרות להפיק את המירב מסגולותיהם. אז ליד הקלמר, המחברת וקופסת הכריך כדאי לפנות מקום למוצרים הצמחיים שיכולים לשנות את חווית הלימודים של הילד ולאפשר לו למצות את מלוא הפוטנציאל שטמון בו. שנת לימודים פורייה ומוצלחת.



התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד של רפואת הצמחים ושל ניסיונו של הכותב כהרבליסט, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים ואנשים הנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.



הכותב הוא  הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב"ברא צמחים"