נשים שחוו הריון ולידה או אפילו ירידה דרסטית במשקל, וודאי מכירות את התופעה של קווים עדינים בצע לבן או וורוד, המתרכזים לרוב באזור הישבן העליון והבטן התחתונה. הפסים הללו הם סימני מתיחה שנוצרים כתוצאה ממתיחת העור בעקבות העלייה במשקל והתוצאה - פסים בהירים שאינם נעלמים מעצמם ודומה שישארו שם לנצח.



הבשורה הטובה היא שאפשר להמשיך ללבוש ביקיני מאחר וישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לצמצם את התופעה, להחליש את הסימנים ואפילו לגרום להעלמתם.



שאלנו את לנה רזניק, אחות מטעם חברת CWT, האם יש הבדל בין הסימנים הלבנים לורודים וכיצד ניתן לטפל בהם. "סימני מתיחה בעור מעידים כי העור נמתח עד לרמה שבו רקמות העור נקרעו ואיבדו מהאלסטיות שלהן", אמרה רזניק. סימנים אלה מאופיניים בקווים לבנים או ורודים לאורך העור ומעידים כי בחלק זה של העור, חלה מתיחה משמעותית והעור 'נקרע' כתוצאה מכך. לרוב נמצא סימני מתיחה באור הבטן התחתונה והיריכיים והתופעה נפוצה במיוחד כאשר העור נמתח במהירות בעקבות הריון".



"כל עוד סימן המתיחה הינו בצבע ורדרד, הרי שלרוב מדובר בסימן טרי שאפשר עוד להחזיר את מצבו ולטשטש אותו. כאשר סימן המתיחה בצבע לבן, הוא כבר מעיד שהסימן הפך לצלקת בגוף ולכן קשה יותר לצמצם את נראותו", אמרה רזניק.



שמן קוקוס. צילום: istockphoto
שמן קוקוס. צילום: istockphoto



איך מטפלים?
"במקרים שסימן המתיחה רק מופיע על העור (וצבעו כאמור ורדרד), שם המשחק הוא לחות והזנה. ככל שהעור יוזן בלחות ובשמנים המרככים את העור, יוקל עליו לשאת את המתיחה, הוא יוזן בחומרי ריכוך והתופעה תצטמצם".



רזניק מדגישה כי "המלחמה בסימן המתיחה שרק נולד היא בריכוך העור והזנתו בחומרי לחות. כל חומר טבעי לריכוך העור מומלץ כטיפול ביתי. ההמלצה שלי - גם לנשים הרות, היא שימוש בשמנים טבעיים כמו שמן קוקוס המועשר בויטמינים ונוגדי חמצון, שמן זית להזנה עמוקה של העור ומשחות המבוססות על דבש.


לדבש יש יכולות ריפוי מן הטבע. הוא מרכז ויטמינים ומינרלים החיוניים לעידוד יצירת קולגן טבעי בעור ולכן מריחת משחות מבוססות עליו בצד שימון האזור (שמן קוקוס לדוגמה) תסייע להפחית את סימן המתיחה שהופיע".



ומה עושים במקרים בהם סימן המתיחה כבר התקבע וצבעו לבן?
"במקרים של סימני מתיחה שכבר נמצאים על העור במשך תקופה, הטיפול המומלץ הוא הסרת שכבת העור העליונה - האפידרמיס - על ידי טיפולי פילינג טבעיים או במכונים מורשים. הפילינג מאפשר הסרה של רקמות מתות שביניהן צלקת סימן המתיחה ומעודד צמיחה של תאים חדשים. לפילינג ביתי מומלץ להשתמש בתכשירים המיועדים לכך ומומלץ כמובן להמתין עד לתום ההריון לפני שמתחילים בטיפול כזה. למתקדמיתוכלו למצוא בשוק מגוון שיטות להסרת סימני מתיחה בלייזר. לאחר טיפולי הפילינג, מומלץ ללחח את העור ולהזינו במשחות מבוססות דבש על מנת להחזיר לעור את יכולת ייצור הקולגן באזורים שטופלו".