הטרנד של רדיפה אחר חלבונים בעקבות פעילות גופנית מאומצת תפס גם את תשומת הלב של הנוער. מאזינים שאלו את פרופ' קרסו בתכניתו ב-103FM, האם בשלב זה של התפתחותם, תוספי תזונה אלו עשויים להסב להם נזק? וגם - מה ההשפעה של רדיו דולק על שנת לילה טובה, וכיצד ניתן לסייע לילדה בת 13 שסובלת מכאבי ראש תכופים? 

בני בן ה־17 מתאמן בחדר כושר כבר תקופה, ובאחרונה החל לערוך אימוני כוח. הוא התחיל לקחת תוספי תזונה בטענה שזה מועיל לו. האם לדעתך זה עלול להזיק לבריאותו?
"אני נגד מכוני כושר שהופכים לחנויות שמוכרות תוספי מזון למתאמנים שלהם, ומה גם שחלקם מוכרים מתחת לשולחן גם תוספים לא חוקיים שמשפיעים הורמונלית על המתאמנים. התפיסה שלי אומרת שבמקום לשלם כסף ולרכוש קופסאות ענקיות של אבקת חלבון, אפשר לשלב בתפריט היומי יותר חלבונים. 

תמליצו לו שיאכל יותר גבינות, טונה, ביצים, ושיזכור שחלבון שמגיע בכמות גדולה כמו שיש באבקות החלבון למיניהן עלול להעמיס על הכליות שלו. נכון שהוא רק בן 17, אבל לאורך זמן הרגל כזה עלול להזיק, ולכן, ההנחיה היא להגביר אכילת חלבונים ולא ליטול תוספים למיניהם".

אני בן 43 ומאז ומתמיד אוהב ללכת לישון כשהרדיו דולק. עד כמה זה עלול להשפיע על איכות השינה שלי לאורך זמן?
"עקרונית, כשמדברים על היגיינה של שינה ההמלצה היא לישון בסביבה שקטה ללא רעשים או אורות מרצדים. מעבר לזה עלינו לזכור שגם הטמפרטורה של החדר חשובה, וכדאי לישון בחדר שהוא לא קר מדי או חם מדי, מאוורר ונוח. יש אנשים שסובלים מקושי בהירדמות, ועל כן מעדיפים להירדם כשהרדיו פועל ברקע.

 ההמלצה היא שהווליום יהיה נמוך כמה שרק אפשר. אני לא ממליץ להירדם עם טלוויזיה דולקת ברקע, כי מעבר לווליום שלה יש בה אורות שנכבים ודולקים, והדבר עלול להפריע לפעילות של המוח".

אני בת 45 ומזה כ־19 שנה סובלת מחרדות. פעם אפילו פחדתי לאכול ולבלוע. אני מטופלת המון שנים בכדור בשם ציפרמיל, ומאז שהפסקתי להשתמש בו התחלתי להרגיש חוסר יציבות, וזה ממש פוגע באיכות חיי. מה דעתך?
"אם אנחנו לא רואים טוב אנחנו נרכיב משקפיים, אם יש לנו לחץ דם גבוה ניטול טיפול תרופתי שיטפל בבעיה, ואם אנחנו סובלים מחרדות אנחנו נטפל בבעיה וניטול את הכדורים הדרושים. להיות גיבור ולסבול זה חבל מאוד. 

אנחנו חיים פעם אחת, אז למה שלא נחיה טוב? אם הכדור מתאים לך תמשיכי איתו, אם את מרגישה שהוא לא אפקטיבי פני לפסיכיאטר שיבדוק ויתאים טיפול למצבך. אל תפסיקי את הטיפול על דעת עצמך. את אישה צעירה, ולכן אני חושב שכדאי שתבדקי אפשרות לטיפול פסיכולוגי התנהגותי בנוסף לטיפול התרופתי".

בתי בת ה־41 סובלת מזאבת כבר 20 שנה. היא מטופלת בכדורים, ובאחרונה גילו שהכליות שלה נפגעו גם הן, והיא מאבדת חלבון בשתן. קראנו באינטרנט שטיפול הומיאופתי יכול לעזור בשילוב שינוי תזונתי ואי־אכילת חלבונים. מה דעתך?

"אני מוכן להמר שהומיאופת הוא זה שכתב את הטקסט שקראתם. למרות שאני מאמין בתחום, אני לא חושב שזה הטיפול הנכון בזאבת. מעבר לזה, אם הבת שלך מאבדת חלבון בשתן, אבל לא צורכת חלבון במזון זה עלול לפגוע בתפקוד מערכות הגוף".

נכדתי בת ה־13 סובלת מכאבי ראש באופן יומיומי. פנינו לנוירולוג ועשינו את כל הבדיקות הדרושות, אבל לא נמצאה שום בעיה. ממה נובע הכאב?
"אנחנו נתקלים במקרים רבים של כאבי ראש וכאבי בטן בקרב ילדים ומתבגרים. בחלק גדול מהמקרים כאבים אלה מופיעים על רקע מצוקה רגשית. ייתכן שהילדה פרפקציוניסטית ודורשת מעצמה יותר ממה שההורים שלה דורשים ממנה. 

היא כנראה מהילדים האלה שתמיד רוצים ציון יותר גבוה, ושואלים למה הם מקבלים במבחן 90 ולא 100. בעקבות המתח הנפשי שהיא חווה היא מגיעה למצבים שבהם יש לה כאבי ראש, ובכדי לסייע לה להתמודד עם המצב כדאי ללמד אותה לבצע סוג של הרפיה או מדיטציה מותאמת לגילה. 

מעבר לזה אני מציע לבדוק איך היא מבצעת פעילות גופנית – יכול להיות שהיא מגזימה במתיחת שרירי הצוואר והכתפיים, זאת בהנחה שאכן לא נמצא כל ממצא בבדיקות על ידי נוירולוג שבדק אותה. דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא שלפעמים גם תנוחה לא נוחה מול המחשב, או שימוש יתר בטלפון הנייד תוך הורדת הראש עלול לגרום לכאב ראש". 

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

רפי קרסו הוא פרופ' למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר אילן ,MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה.

מתוך תכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב-103FM.