לאחרונה נכפתה על כולנו מציאות חדשה שכאילו ונשלפה מסרט הוליוודי מדכא: מגפה עולמית, מאות אלפי נדבקים, הסגרים ועוד שלל מונחים שכולם לצערנו שליליים. כחלק מהניסיונות להתמודד עם המצב, רובנו עברנו לעבוד מהבית, משהו שאולי ביום-יום נשמע נחמד ומפתה, אבל בפועל ובמיוחד כשמדובר בתכנית לטווח הארוך, מתגלה כמאתגר. תוסיפו לזה את הקטנטנים (או המתבגרים) שמסתובבים ברחבי הבית משועממים ומחפשים אטרקציות כי אין מסגרות – ותגלו שאתם אפילו קצת (או הרבה) מתגעגעים לעבודה מהמשרד, או לפחות לפרודוקטיביות שמלווה אותה.  

מעין אייזנר-רוזנמן, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הסושיאל גיימינג SciPlay, ריכזה עבורכם טיפים לעבודה יעילה מחוץ למשרד אשר יסייעו לכם להסתגל למצב החדש.

הקפידו על לוח זמנים מסודר 

אחת הבעיות העיקריות שמתעוררות כשמתחילים לעבוד מהבית, היא אבדן השגרה ושעות העבודה המסודרות. אתם קמים בבוקר ומבחינים שהדחף הקבוע להתארגן בהקדם, לחטוף כוס קפה ולצאת לדרך כבר אינו שם. אין לחץ... מפה לשם, אתם עלולים למצוא את עצמכם צופים בסרטים באמצע היום ונתקעים עם מסת עבודה רצינית להמשך. Big no no!

לכן, הדבר הראשון שחשוב לעשות, הוא לבנות לעצמכם לוח זמנים מסודר הכולל את כל מה שאתם נוהגים לעשות ביום עבודה ממוצע. רגילים להתחיל לעבוד ב-09:00 בבוקר? יופי! עשו זאת גם מהבית. קומו מוקדם, צחצחו שיניים, ארגנו את הילדים ובגדול – עשו כל מה שאתם רגילים לעשות בטרם היציאה למשרד, רק שהפעם תחסכו לעצמם את הנסיעה בפקקים ופשוט תתיישבו לעבוד כשמגיע הזמן. אם אתם נוהגים לפתוח את יום העבודה עם מוזלי מפנק שמציעה הקפיטריה שלכם, אל תתעצלו! תכינו כזה גם בבית. 

דרך נוספת לשמור על סדר יום, היא לקיים פגישות סדירות עם הקולגות, על אחת כמה וכמה אם נהגתם לעשות זאת קודם. לאלו מכם שנהגו לקיים פגישת בוקר יומית עם הצוות – המשיכו עם זה גם בבית.

אם לא עשיתם את זה קודם, שקלו ברצינות לנסות ולקדם את הנוהג החדש. זו דרך נהדרת להכניס את כולם לעניינים ולשדר עבודה כרגיל, וחשוב לציין שזה סופר-פשוט! יש מספיק פלטפורמות טכנולוגיות שיאפשרו לכם לעשות את זה בקלות.

שימו לב, שחשוב לשלב בלו"ז גם הפסקות יזומות לארוחת צהרים, קפה או אוורור קל, בדיוק כמו במשרד. 

הגדירו את סביבת העבודה שלכם  

נודדים עם הלפטופ מפינה לפינה ברחבי הבית? חד משמעית – לא מומלץ! סביבת עבודה מסודרת היא ההבדל בין עבודה פרודוקטיבית למריחת זמן. ישבתם לעבוד עם הלפטופ במיטה? צפויה לכם עבודה מהולה בניקורים. עברתם למטבח? היכונו להסחות דעת שמקורן במקרר הסמוך או בשאר בני הבית, אם ישנם. 

אישה מול מחשב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
אישה מול מחשב, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

חשוב מאוד להגדיר מראש את סביבת העבודה שלכם ולצייד אותה בכל מה שאתם צריכים, בין אם זה מסך, מקלדת ועכבר, בקבוק מים ואפילו חטיף או שניים. עמדת עבודה אישית תסייע לכם לשמור על כל הדברים שאתם צריכים במקום אחד, תמנע מכם טיילת מיותרת ובעיקר תכניס אתכם ל"מוד" (Mode) עבודה. 

הפחיתו למינימום את הסחות הדעת 

אם אתם נאלצים לעבוד כשהילדים שלכם בבית, וסביר להניח שזה המצב, תדאגו למצוא עיסוקים גם להם. אל תשכחו שגם הם "נשלפו" מהשגרה שלהם בפתאומיות וצריכים להסתגל למציאות חדשה. הקטנים שביניהם אפילו לא מבינים למה, מה שעלול להגביר את רמת התסכול או האובר התרגשות.

כדי להפחית את הטיפוס על הקירות ולמזער את נזקי הנדל"ן הנלווים לילדים משועממים (למשל, קירות מקושקשים), הקפידו למצוא תעסוקה גם להם. יותר מכך, נסו לבנות לו"ז יומי גם עבורם, הכולל שעות משחק, ציור, הרכבת פאזלים, זמן טלוויזיה וארוחת צהריים משותפת לכולם. אם בן/בת הזוג שלכם גם עובד/ת מהבית – חלקו את היום למשמרות, וכך כל אחד מכם יוכל לקבל זמן שקט ורצוף שמוקדש נטו לעבודה, ללא הסחות דעת. 

במידה ואתם גרים עם שותפים ומוטרדים דווקא מהרעש שלהם – תנסו למקם את פינת העבודה שלכם הרחק ככל הניתן ממוקדי ההתרחשות. 

ובכל מקרה, אם אתם מתקשים להתרכז בשל רעשים מהמשפחה או מהשותפים – השתמשו באוזניות! ביוטיוב תוכלו למצוא קטעי מוזיקה רבים המיועדים לתרום לריכוז בעבודה ויכניסו אתכם אל ה"זון" (רעש לבן, גלים, מוזיקה קלאסית ועוד).

שמרו על אורח יום/חיים בריא

כשעובדים מהבית ישנה נטייה לאכול יותר, ולשמור פחות על אורח חיים בריא וארוחות מסודרות. דאגו לאכול מסודר, הימנעו מארוחות כבדות שיגרמו לספה להיראות מפתה מתמיד, ואל תגזימו עם החטיפים או המתוקים. זה יעזור לכם לשמור על ריכוז וערנות במהלך היום. הצטיידו מראש ונסו להכין לכם (או להזמין לכם) מבעוד מועד אוכל בריא וטעים, אפילו לכמה ימים קדימה.

שעות ארוכות מול המחשב עלולות לגרום לכאבי צוואר או גב, במיוחד אם הכיסא עליו אתם יושבים אינו אורטופדי, או שאתם מסתכלים על מסך לפטופ ולא על מוניטור נפרד הנמצא בגובה העיניים. מומלץ להצטייד בכיסא איכותי שמספק לגוף את התמיכה הנכונה, ולחבר אל הלפטופ מסך, כך שלא תצטרכו להטות את הראש מטה במשך שעות. זהו מתכון בדוק לכאבי צוואר וגב. אין לכם מסך? השתמשו בקופסה שיש לכם בבית כדי לספק ללפטופ את ההגבהה הנכונה. 

מעבר לכך, השתדלו לקום מהכיסא ולהימתח כמה פעמים במהלך היום כדי להזרים את הדם לגוף, ואם אתם חובבי ספורט – אפילו פיתחו או סגרו את היום עם אימון ביתי.  

התרחקו מפיתויים וצ'פרו את עצמכם על הצלחות 

כשאנחנו נמצאים במשרד, אין לנו אפשרות לעצור את העבודה לטובת צפייה בעונה האחרונה של "פאודה" או "לחטוף" משחק בפלייסטישן שאיכשהו נמרח לשעה (טוב, תלוי באיזה משרד). בבית הפיתויים האלו ורבים אחרים קורצים מתמיד, וצריך כוח רצון ומשמעת עצמית כדי לשים את כולם בצד ולהתרכז בעבודה.  

מקסמו את זמן העבודה שלכם על ידי הצבת יעדים, וצ'פרו את עצמכם עם השגתם. מהר מאוד תגלו שאתם עובדים טוב יותר כשיש לכם מטרה ("ופרס") מעבר לפינה. זכרו, אם תנצלו את הזמן שלכם כראוי ותשלימו את כל המשימות היומיות שלכם - תוכלו להדליק את הטלוויזיה מהר יותר!

היעזרו בטכנולוגיה 

עבודה מהבית הנה מאתגרת כשלעצמה, והמרחק מהאנשים איתם אתם עובדים באופן שוטף מהווה מכשול נוסף. בעוד שביום-יום אתם פשוט יכולים להרים את הראש מהמסך ולשאול קולגה שאלה, בבית אתם צריכים להחליט האם לשגר את השאלה במייל, טלפון, וואטסאפ או כל אמצעי אחר, ואז להמתין לתגובה.

ההמלצה החד משמעית היא לעודד את כלל עובדי החברה להשתמש באופן קבוע בפלטפורמות טכנולוגיות שמגשרות על המרחק. שיחות וידאו בסקייפ, זום, bluejeans, או כל פלטפורמה אחרת שתאפשר לכם להיות זמינים אונליין מעכשיו לעכשיו ואפילו לראות את הקולגות – ממש כמו במשרד- זוהי הדרך הטובה ביותר להישאר מחוברים לשאר עובדי החברה. הרבו בעריכת שיחות צוות אונליין, פגישות של 1 על 1 ושיחות טלפוניות. זה גם יגרום לכם להרגיש פחות לבד. 

להגיד לא לפיתויים בזמן העבודה (צילום: ingimage ASAP)
להגיד לא לפיתויים בזמן העבודה (צילום: ingimage ASAP)

משתמשים בסלאק? עדכנו את הסטטוס שלכם בהתאם למה שאתם עושים. זו יופי של דרך לעדכן את כולם בו זמנית האם אתם פנויים או עסוקים, ועל מה בדיוק אתם עובדים. מג'נגלים בין עשרות משימות או פרויקטים שונים? כלים לניהול משימות כמו Trello Monday, Asana ואחרים יאפשרו לכם לתעדף בנוחות את המשימות, לפתוח מספר דשבורדים בהתאם לפרויקטים שאתם מנהלים, לתייג את הקולגות שאתם מצפים מהם לתוצרים, ואף לקבל תזכורות כשאתם חורגים מלוחות הזמנים. 

הימנעו מדחיינות  

מאחר ולא ברור מה יביא עמו המחר, אנחנו צריכים לאמץ בשתי ידיים את השגרה החדשה, כי מסתמן שנמשיך לחיות כך בתקופה הקרובה. מאחר וזה המצב, חשוב מאוד לא לדחות משימות, אלא למצוא את הדרך היצירתית לבצע אותן בהצלחה. 

שימו את המחשבות והתהיות בצד והתרכזו בכאן ובעכשיו, ובמשימות שעלינו לבצע. כל דבר אחר יבזבז לנו את הזמן ויגרום לכך שנתעורר בעוד חודש-חודשיים עם מסה של עבודה וההבנה שלא עשינו את המקסימום בתקופה האחרונה.