אם אתם מבלים זמן רב מול המחשב, אתם בטח יודעים כמה עייפות העיניים שלכם מרגישות בסוף היום. בייחוד בימים אלו סביר להניח שאתם מבלים חלק ניכר מזמנכם מול המסכים. לידיעתכם: מחקרים מצביעים על כך שילדי ישראל נחשבים מהמובילים בעולם בכמות שעות הבילוי מול מסכים. אז איך זה משפיע על הבריאות שלנו? לחץ על העיניים, כאבי ראש, ראייה מטושטשת, עיניים יבשות, כאבי צוואר וכתף. להלן כמה פעולות פשוטות שכדאי להקפיד עליהן כדי לשמור על בריאות העיניים של כולנו בתקופה זו:

אל תוותרו על השמש – אור יום הוכח כגורם חשוב בעיכוב בעיות ראייה. בשגרת החיים הרגילה אנו מבלים מספר שעות מחוץ לבית – לימודים, חוגים, ביקורים אצל חברים וכו’. בתקופה זו שבה אנו שוהים כל היום בבית, חשוב לנצל את אור היום דרך המרפסת, חצר ואפילו החלון. מחקר מצא שהוספה של 40 דקות בלבד ביום של חשיפה לאור השמש מצמצמת באופן משמעותי את בעיית העיניים בקרב ילדי בית הספר.

הרימו את העיניים – במידה שיושבים מול מסך מחשב, טאבלט או טלפון נייד זמן ממושך, יש לבצע הפסקות מפעם לפעם על מנת לתת לעיניים לנוח ולהסתכל גם למרחק גדול יותר.

שמרו מרחק – מידת הקִרבה למסך משפיעה גם היא על הנזק המצטבר. כשיושבים מול מסך כלשהו, כדאי להשתדל שלא לקרב אליו את הפנים יתר על המידה.

בצעו את כלל ה־20/20/20 – הקפידו לקחת הפסקה של 20 שניות כל 20 דקות ולמקד את העיניים בחפץ שנמצא במרחק של כשישה מטרים (20 אינץ’).

זוזו – רוב האנשים לוקחים שתי הפסקות של 15 דקות במשך כל יום העבודה, אבל לקיחת הפסקות תכופות וקצרות יותר בזמן עבודה על מכשירים דיגיטליים יכולה לתת מנוחה לעיניים. הקפידו לקום, להתמתח ולהתהלך מעט במהלך ההפסקות.

אם אתם מרגישים הידרדרות בראייה חשוב לפנות לרופא מומחה לבדיקה. חוסר טיפול בבעיה יוביל לבעיה גדולה יותר בעתיד. קיימים כיום מספר פתרונות לתיקון ראייה כמו עדשות מגע וטיפות, שנמצאו כי הם יכולים גם להאט את התפתחות קוצר הראייה.

הכותבת היא אופטומטריסטית, מנהלת תחום מחקרים קליניים בחברת CooperVision