"בתקופת הקורונה איבדנו את רוב האלמנטים החיצוניים של חיינו - העבודה, המחויבויות למשפחה המורחבת, עיסוקי הפנאי הכרוכים ביציאה החוצה, רשימת ה־To do", אומרת אורית אופיר, מורה ליוגה, פילאטיס, מדיטציה וצ'יקונג, שמציעה את האופציה המדיטטיבית להתמודדות עם המצב.

יש לה כמובן כמה תרגילים מומלצים ליוגיסט המתחיל, כמו לדוגמה, האנאלומה וילומה: תרגיל נשימה שנקרא נשימת נחיריים מתחלפת. חוסמים עם יד ימין את נחיר ימין, לוקחים שאיפה מנחיר שמאל, ומחליפים בין הנחיריים. כשנחיר שמאל חסום, נושפים ושואפים מנחיר ימין, מחליפים ונושפים ושואפים משמאל - וכך הלאה. מתחילים מחמש דקות, כשהשאיפה והנשיפה באותו אורך. אפשר להשתמש באפליקציה "מטרונום" לספירת הנשימה.

"זה תרגיל חשוב, כי הוא מאזן את שתי מערכות העצבים בגופנו", מסבירה אופיר. "זו שאחראית על תגובת 'הילחם או ברח' הסימפתטית, הקשורה לנחיר ימין, וזו הפאראסימפתטית, המרגיעה ומאפשרת הרפיה, הקשורה לנחיר שמאל. אין לעשות את התרגיל הזה אם את בהריון, בעת לחץ דם גבוה, או אם מצוננים ומנוזלים. התרגיל מאזן, מעורר את זרימת הדם בגוף ומכאן את רמת החמצן, מנקה את הריאות ומחזקן, ומרגיע מאוד. מומלץ לפני השינה, כדי לישון טוב יותר".

מדוע המדיטציה היא שער לעולם טוב יותר?
"התחושה הגוברת היא ש'משהו צריך להשתנות', יחד עם רמת מתח גבוהה בשל המצב ואי־הבהירות לגבי העתיד, כשהיחיד נאלץ להתמודד כעת עם עצמו. עם נפשו. רבים נאלצים להתמודד עכשיו עם השדים החיצוניים והפנימיים, כמו פחד מהמוות, הפחד לאבד את כל מה שהשגנו ויש לנו, ואת מה שאפיין אותנו. אנחנו בשקט, ובחלל שנוצר 'שומעים' את הרעשים הפנימיים שלנו ואת השיח הבלתי פוסק בתוך ראשנו. הלחץ והחרדה נובעים משיפוטיות וציפייה – איך החיים אמורים להיות. אם רק נצליח לקבל את המציאות כהמשך של מסע חיינו, יהיה לנו קל יותר – וזה כל כך לא פשוט".

איך משתחררים מכל הלחצים האלה?
"סוד השחרור האמיתי תלוי במרווח בין גירוי לתגובה. אני מוצאת שבעזרת המדיטציה, אני מצליחה להגביר זאת בחיי. הנוירולוגים מגדירים את קליפת המוח הקדם־מצחית האמצעית, כמקום שבו מתרחש ויסות רגשי. מה שהרוחניקים מכנים ה'עין השלישית', הוא בלוטת האצטרובל הכל כך חשובה. על פי חוקרים, המדיטציה מייצרת העברת מסרים מרגיעים למבני המוח היותר מגיבים, הרגשיים, על ידי סיבים אינטגרטיביים של קליפת המוח הזו. המסע שלנו אל השלווה והאושר כרוך בהשתחררות מהתגובה שירשנו מאבותינו – בריחה או מלחמה".

מה עוד?
"המדיטציה היא חופש. המהות שלה היא חזרה אל הטבע המהותי והראשוני שלנו. מי שלא מכיר, יחשוב שמדיטציה זה קשה, וזו בעיניי הוכחה לעובדה שכולנו התרחקנו מאוד מההוויה הראשונה שלנו. מדיטציה היא להירגע לתוך עצמנו, באמצעות ההתמקדות מרגע לרגע בהווה, ובמה שמתרחש כעת. כעת, כשמרחב החופש החיצוני שלנו הצטמצם, או נעלם, החופש שאנחנו מבקשים נמצא בתוכנו. כך נגלה חופש אמיתי מהו".