הולך וקרב היום שבו ההסגר שהוטל עלינו כדי לשמור על בריאותנו ישתחרר במלואו ונשוב לשגרה. ככל הנראה תהיה זו שגרה שונה מזו שהייתה לפני שהתפרצה מגפת הקורונה, אך ברור לכולם שאת הילדים הצעירים נצטרך להכין. מומלץ שנבנה איתם תוכנית פעולה מותאמת לנסיבות, שתסייע בהשגת שגרה יעילה לכל ילד ולמשפחה כולה, בדומה להכנות שנעשות בסוף חופשת הקיץ לקראת החזרה ללימודים.

כולנו עדיין תחת הגבלת הריחוק הפיזי וייתכן שכשנצא לראשונה מהבית לאחר ימים רבים של שהייה בו, הרחוב לא ייראה כבעבר. הכבישים יהיו עמוסים פחות, בתי עסק יהיו סגורים בחלקם, לא נוכל לחבק את האהובים שלנו גם אם נפגוש אותם בדרך, וכל מי שגילו יותר משש שנים יעטה מסכה על פניו. מצב זה אינו טבעי ולכן מומלץ לשוחח עליו עם הילדים ולהכין אותם מראש למה שהם עשויים לראות.

אפשר לקשט יחד איתם את המסכות, למדוד אותן בבית ולמנות אותם לאחראים להזכיר לכל המשפחה להצטייד במסכות ובכפפות לפני שיוצאים מהבית. הכנה כזו תקל על ההתמודדות הרגשית של הילדים ותפחית את הבהלה שעלולה להופיע כאשר ייתקלו במציאות החדשה בימים הראשונים ליציאה מההסגר. שיחה זו תעזור מאוד גם לילדים צעירים שיחזרו ללמידה בגנים ואנשי צוות הגן יקבלו את פניהם בבוקר כשהם עטויים מסכות.

שיח כזה יקדם את ההבנה של הילדים לגבי חזרה לשגרה שהיא אחרת, שתאופיין בהדרגתיות. בקרוב תתאפשר חזרה ללמידה בגן עצמו, אך במתכונת מצומצמת ושונה מזו שהילדים הורגלו אליה מתחילת השנה. ילדים שיגיעו מוכנים ומתורגלים לתרחישים השונים האפשריים, יסתגלו מהר יותר לשינויים.

בשיחות שלנו עם הילדים בהתאם לגילם מומלץ לתת שמות לרגשות שאנו חווים כמבוגרים עקב המצב והשינויים שהוא מביא עמו - אכזבה, עצב, דאגה, תסכול, כמובן בלי להכביד עליהם בדאגות מיותרות. מתן שמות לרגשות חשוב וישמש לילדים מודל לביטוי הרגשות שלהם. רצוי למצוא זמן רגוע במהלך היום, לספר להם על חוויותיכם ותחושותיכם ולשאול אותם ממה הם נהנו היום במיוחד, ומה היה להם קשה. שתפו את הגננת אם עולה קושי והתייעצו איתה לגבי פתרון מותאם.

בינתיים, כדי לשמור על שגרה מסודרת ככל האפשר, הכינו את הילדים כל ערב ליום שלמחרת: מתי נקום? מה נעשה כשנקום? ומה נעשה אחר כך? לאיזה ציוד נזדקק? הידיעה הזו תקנה להם ביטחון ותקל עליהם כל יום מחדש. הזכירו להם דמויות אהובות מהגן שהם יפגשו בקרוב - גננת, סייעת, חברים וחברות, וקבלו בהבנה גם התנגדויות וחוסר הסכמה. 

נסו להפיק את המיטב מהמצב וזכרו שבסופו של דבר, כשמאפשרים להם, ילדים מצליחים להסתגל בדרך כלל תוך זמן קצר יחסית. 

הכותבת היא מומחית לחינוך לגיל הרך ומרצה במכללת לוינסקי לחינוך