לטיול יצאנו: בשבועות האחרונים נפתחים אט אט עוד ועוד אתרי טיולים ברחבי הארץ, המזמינים את הציבור להתאוורר אחרי הסגר. רשות הטבע והגנים הודיעה בחודש החולף על פתיחתם באופן הדרגתי של למעלה מ־40 שמורות טבע וגנים לאומיים לציבור המטיילים בתיאום עם משרד התיירות ובהתאם להנחיות משרד הבריאות והתו הסגול, תוך הקפדה על עטיית מסיכות, מדידת חום בכניסה, שמירה על ריחוק בין המבקרים ומניעת התקהלויות, וכן שמירה על היגיינה אישית לרבות שטיפת ידיים בעמדות שטיפה באתרים. כמו כן, נפתחו חניוני לילה, בהם מתאפשרת גם לינה תחת כיפת השמיים.

"תוכנית רשות הטבע והגנים יוצאת מתוך ידיעה שהציבור הישראלי כמה ליציאה לטבע אחרי שבועות של סגר", אומר מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין. "על מנת לאפשר לו לטייל בארץ באופן מבוקר ומנוהל החליטה הרשות יחד עם משרד התיירות לפתוח באופן הדרגתי חלק מאתריה לביקורים ולאפשר לציבור לחזור לטבע שהוא כל כך אוהב. זכות גדולה לנו לארח את הקהל שמצביע ברגליים למען החוויות במרחבי הארץ הנהדרת שלנו. הכנו את האתרים לכבוד המטיילים ואנו כמהים לארח אותם. יחד, מתוך ערבות הדדית ואכפתיות, נבוא לאתרים בריאים, נמדוד חום, נשמור מרחק ונשטוף ידיים. אנו מקווים שמגמת הדברת ההידבקות תמשיך והציבור יוכל להמשיך ולהרחיב מעגלי תנועותיו".

טיול בשטח (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
טיול בשטח (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המטיילים מתבקשים להקפיד על כללי שמירת טבע וניקיון באתרים כדי שניתן יהיה ליהנות מהטבע ומבעלי החיים שפרחו בתקופת הקורונה. כחלק מכך חשוב לשמור על ההליכה בשבילים מסומנים, לטייל בשעות היום ולהשאיר את שעות הלילה לפעילות חיות הבר, ולנהוג בזהירות בכבישים בדרך אל האתרים כיוון שחיות הבר התרגלו לתנועה פחותה של כלי רכב בכבישים. בנוסף, להימנע משימוש בכלים חד־פעמיים ולדאוג לפנות את האשפה לפח בסיום הביקור.

בין האתרים שנפתחו: הגנים הלאומיים חורשת טל, ארבל, כוכב הירדן, בית שאן, ציפורי, יחיעם, אשקלון, עין חמד, עיר דוד, נבי סמואל, אתר הטבילה, מוזיאון השומרוני הטוב, תל ערד, ממשית, מעיין חרוד, קיסריה, ירקון תל אפק, מקורות הירקון, אפולוניה, בית גוברין, הרודיון, הקסטל, עתיקות עין גדי, מצדה (לרבות חיזיון), חמת טבריה, בית שאן ופארק הבשור, וכמו כן שמורות הטבע בניאס – מתחם המעיינות, תל דן, גמלא, שפך נחל דליות (מג'רסה), חי בר כרמל, נחל מערות, עין מבוע ועין פרת, נחל שניר, נחל עיון, יהודיה, עין אפק, החולה, נחל תנינים, עיינות צוקים, עין גדי ומצוק הצינים.

יודגש כי הכניסה לאתרים מתאפשרת רק בהזמנת מקום ותשלום מראש באמצעות מערכת רישום שהוקמה במיוחד. זאת במטרה למנוע עומסי מבקרים בלתי צפויים ולהבטיח חוויית ביקור מהנה ובטוחה.

רפטינג וקטיף דובדבנים 
בשבוע שעבר נפתחו אתרי השיט בגליל, ובהם אינדי פארק, קייקי מעיין הגושרים, רפטינג נהר הירדן וקייקי כפר בלום. לדברי מנכ"לית עמותת התיירות ארץ הגליל דורית אלמליח, יש ביקוש גבוה לשיט בנחלים השוצפים לאחר עונת החורף הברוכה, ואתרי השיט יפעלו על פי תקן התו הסגול.
גם בוסתן "בראשית" בעין זיוון שבצפון רמת הגולן פתח את שעריו ומזמין את הציבור לחגוג את עונת קטיף הדובדבן. חוויית הקטיף העצמי מותאמת אף היא לתקן התו הסגול ומחולקת למתחמי קטיף מופרדים, תוך פיקוח ושמירה יתרה על מרווחים והיגיינה, מתחמי חניה נפרדים, ופיזור הקוטפים בין אלפי הדונמים המניבים. בנוסף מוצעות שלל פעילויות לכל המשפחה: תערוכת כלים חקלאיים, פארק חבלים, פינת חי, בריכת שחייה, מגרשי משחקים, יקבים, חנות שוקולד ועוד. בין מטעי הדובדבן והתפוח שוכן חאן דרכים ובו חדרים גדולים המתאימים ללינה למשפחות או לקבוצות. ואילו בכפר הנופש הסמוך מוצעות בקתות עץ ללינה זוגית ומשפחתית (לפרטים: 04-6993610/12 או באתר כפר הנופש של עין זיוון).

קטיף דובדבנים בעין זיוון (צילום: תקשורת יעל שביט)
קטיף דובדבנים בעין זיוון (צילום: תקשורת יעל שביט)

כפר הנוקדים שבמדבר יהודה, בין העיר ערד למצדה, מצטרף לחגיגה ומציע חוויית תיירות מדברית ואירוח בסוכות לינה מעוצבות, אוהלים וחאנים רחבי ידיים. בין הפעילויות המומלצות באזור: טיול לילי להכרת חיות המדבר, טיולי גמלים ותצפיות כוכבים. לכבוד חודשי הקיץ הוקם גם מתחם רטוב עם מתזים מרעננים שייטיבו עם האורחים את האקלים המדברי. הלינה בסוכות האירוח מותאמת להנחיות משרד הבריאות, וכחלק מהחזרה לשגרה מציע הכפר הגדול מרווח בין האורחים ובריזה מדברית (להזמנות: 08-9950097 או באתר הכפר).