כתמי פיגמנטציה הנם אחת הבעיות העוריות הנפוצות ביותר, במיוחד במדינה שטופת שמש כמו שלנו. מנגד, מדובר באחת הבעיות העוריות המורכבות ביותר לטיפול.

חשוב להבין מספר דברים בסיסיים בתהליך יצור המלנין (הפיגמנט) בכדי להבין מדוע מדובר בתופעה כה מורכבת ובמקרים רבים בטיפול ארוך טווח - עד לכדי מה שאנו מכנים "treatment for life" (טיפול לכל החיים).

התאים האחראים על ייצור המלנין נקראים מלנוציטים והם יושבים בחלק הפנימי ביותר של שכבת העור העליונה (האפידרמיס). המלנין הוא חלק ממערך ההגנה של העור והוא מופרש בכמות מוגברת בכדי להגן עלינו, בעיקר במצבים של חשיפה לרדיקלים חופשיים - כפי שמייצרות קרני השמש. זו אגב הסיבה שמעשנים, החשופים לכמויות גדולות של רדיקלים חופשיים על בסיס יומי, סובלים יותר מכתמי פיגמנטציה.

לפיגמנטציה גורמים רבים, כאשר חשיפה לשמש היא רק אחת מהם. שינויים הורמונליים, סטרס נפשי ופציעה של העור, גורמים גם הם להופעת כתמים. העור יגיב אל אותם גורמים על פי הנטייה הגנטית שלו. יהיו כאלה שיגיבו בהיפר פיגמנטציה (יצור מוגבר של פיגמנט) באופן משמעותי, ויהיו כאלה שכמעט ולא יושפעו מהם. 

אילו סוגי פיגמנטציה קיימים, ממה הם נגרמים, איך ניתן לטפל וגם ממה כדאי להימנע.

כתמי שמש ונמשים

מדובר בתופעות המושפעות מחשיפה לשמש, צורת הטיפול דומה אך האפיונים שלהם שונים.

הנמשים נחשבים לסוג השטחי ביותר של כתמים, הם מופיעים כבר בילדות ונפוצים יותר אצל בהירי עור. הם קטנים מחמישה מ"מ, ועלולים להופיע גם באזורי עור אשר לא נחשפו לשמש, אולם הם יתכהו וכמותם תעלה עם חשיפה לשמש. הם קשורים לאותו הגן האחראי על גוון העור MC1R- , והיכולת לפתח אותם הנה גנטית. בהרבה מקרים רמת הכהות תשתנה בהתאם לרמת החשיפה לשמש, כלומר, הנמשים יתכהו בקיץ ויתבהרו באופן טבעי בחורף. כמו כן, בהרבה מקרים הם מתבהרים עם השנים.

כתמי השמש קשורים באופן ישיר לחשיפת העור לשמש. הם גדולים יותר מנמשים ומופיעים רק באזורים חשופים, זרועות, רגליים, צוואר, מחשוף ופנים. כתמים אלו יופיעו בגיל מאוחר יותר - 30 +, והם מכונים גם סולר לנטיגו. מדובר בכתמים עיקשים הנוטים להתכהות עם השנים.

צורת הטיפול המומלצת: כמובן שהטיפול היעיל ביותר במקרה הזה הוא מניעה והקפדה יתרה על שימוש במקדם הגנה, אך המידה והכתמים כבר קיימים אז שילוב של תרפיית עור כגון IPL נקודתי יחד עם טיפול טופיקלי יתנו תוצאה אפקטיבית. יש לקח בחשבון שטיפולים מבוססי תרפיית אור אינם מתאימים לגווני עור כהים, כיוון שהם עלולים להחמיר את הבעיה.

מלזמה וכתמי עור הורמונליים

כתמים אלו נובעים משינויים הורמונליים אשר עוברות נשים לאורך השנים ועלולים להופיע בהריון, בזמן טיפולי פוריות, וכתגובה לגלולות שונות.

מלזמה מאופיינת כ"מסכה" סימטרית המכסה את הפנים ומופיעה בזמן הריון. 

במקרים רבים נראה התבהרות ברמה מסוימת לאחר שהעור מתאזן מבחינה הורמונלית, אך לרוב נדרש שילוב של טיפול להשגת תוצאה מקסימלית.

פיגמנטציה פוסט טראומטית

פיגמנטציה הנוצרת כתוצאה מטראומה עורית, ונפוצה יותר בגווני עור כהים. עומק הפיגמנטציה משתנה בעקבות מקור הפציעה. כיוון שתפקידו של המלנין הוא להגן עלינו, הוא מופרש גם במצבים שהעור נפצע או עובר תהליך דלקתי כמו כוויה, חתך, גירוי משמעותי, אקזמות ונגעי אקנה.

צורת הטיפול המומלצת: בדומה מאוד למלזמה, צורת הטיפול במקרה הזה תהיה מבוססת על טיפול ארוך טווח ולא אגרסיבי. טיפולי תרפיית אור כמו IPL וגירוי ייתר של העור עלולים להחמיר את הבעיה, ולכן הטיפול המומלץ הוא טיפול טופיקלי ללא חומצות אלפא הידרוקסיות.

כיום קיימים בשוק תכשירים טיפוליים לטיפול בפיגמנטציה העובדים באופן יעיל ביותר. היתרונות שלהם הם בכך שהם מתאימים לכל סוגי העור ומטפלים בכל סוגי הפיגמנטציה ללא זמן החלמה ותופעות לוואי. תכשירים אלו משלבים רכיבי הבהרה, רכיבים המונעים הופעה של פיגמנטציה עתידית, אנטי אוקסידנטים המונעים את השפעתם ההרסנית של הרדיקלים החופשיים ופפטידים ממצקי עור. 

תכשירים מסוג זה הינם יעילים ביותר, מכילים חומרי הבהרה חדישים ובדרך כלל לא מצריכים טיפול מיכשור, אך כן מצריכים אבחון מקצועי ופיקוח. הרכיבים החדשים הם: פנילאתיל רוזרצינול, אוקסותיאזולידין קרבוקסיליק אסיד. תכשירים מסוג זה ניתנים לשימוש גם בתקופת ההריון.

הכותבת היא מנהלת חטיבת ההדרכה בתאגיד הקוסמטיקה "חוה זינגבוים"