נשים רבות סובלות מכתמי פיגמנטציה על אזורים בגופן שנחשפו לשמש, בהם הידיים והצוואר, וכמובן הפנים. מעבר לחשיפה ממושכת לשמש, כתמים אלה מושפעים גם מגיל ומשינויים הורמונליים. “צבע העור שלנו נקבע בעיקר על ידי פיגמנט המלנין אשר נמצא בשכבת העור החיצונית (האפידרמיס)”, מסבירה אלונה שכטר, בעלת מותג ביוטי המבוסס על צמחי מרפא.

“תפקידו העיקרי הוא להגן על גופנו מקרינת השמש. המלנין נוצר כאשר העור נחשף לקרני השמש. מדי פעם המלנין אינו מתפזר באופן אחיד על כל שכבת העור, הוא מצטבר באזור מסוים, ולכן נוצרים הכתמים החומים שאנו מכנים פיגמנטציה. פיזור לא אחיד בדרך כלל נוצר מחשיפה מוגזמת לשמש, אך גם מתהליכים הורמונליים, ולכן נשים בהריון או נשים שנוטלות גלולות או תחליפי הורמונים עלולות לסבול יותר מתופעה זו”. 

סוגי הכתמים העיקריים הם נמשים, שנוצרים בעיקר בשכבת האפידרמיס על ידי עלייה בפיגמנט המלנין. כתמים אלה ניתן להסיר בקלות יחסית; כתמי הריון (מלזמה) – נוצרים בעיקר בשכבת העור השנייה. הם רחבים, סימטריים ומופיעים בעיקר באזור הלחיים ומרכז המצח אצל נשים צעירות בזמן הריון או אצל נשים הנוטלות גלולות. הסרתם דורשת תהליך הבהרה הנמשך כארבעה עד שישה חודשים; כתמי הגיל נוצרים בשכבת העור הפנימית ונקראים גם “כתמי כבד” בגלל צבעם: הם עמוקים וכהים יותר. כתמים אלה קשים להסרה ויכול להיות שלא ירדו לעולם.

“לקוחות רבים מבקשים לתקן את נזקי השמש כאשר הדגש הוא על כתמי פיגמנטציה והזדקנות העור”, מספרת ד”ר יוליה שולמן, מומחית לרפואת עור ברשת כללית אסתטיקה פתח תקווה. “לאחר שרופא מומחה מאבחן את המצב, הוא ממליץ על טיפולים בהתאם למצב הקליני בכמה דרכים: טיפול בתכשירים מקומיים המבוססים על רטין, הידרוקינון, חומצה סליצילית, חומצה גליקולית, חומצה קוג’ית, חומצה אזלאית וכדומה. מטרת השימוש בקרמים היא הבהרה של העור על ידי עצירת ייצור מלנין; טיפול במכשירי לייזר או קרן אור. המכשירים שולחים גלים באורכים שונים אל התא, ואלו גורמים לפירוק של מולקולות מטרה באופן סלקטיבי ומבוקר מבלי להרוס את הרקמה שמסביב. תהליך זה גורם להבהרה של העור ולעתים אף להעלמה מוחלטת של הכתם; טיפולי פילינג קלילים, או בינוניים ועמוקים - מיועדים לפנים ולאזורי גוף שונים, כמו אזור החזה והידיים. זהו הליך המתבצע הן בעזרת חומרים כימיים והן בעזרת סוגים שונים של מכשירי לייזר. כתוצאה מהפילינג, העור הישן מתקלף ובמקומו צומח עור חדש – חלק יותר, ללא כתמים, קמטים, צלקות ונקבוביות”.

טיפולים לפיגמנטציה (למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יח''צ)
טיפולים לפיגמנטציה (למצולמת אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יח''צ)


הקוסמטיקאית טניה אוהב שלום, מומחית בפתרונות העור ובטיפול בפיגמנטציה, מדגישה כי טיפול נכון בעור מתחיל באבחנה מדויקת. רק אם מאבחנים את סוג הפיגמנטציה באופן מדויק, ניתן לבנות מערך טיפול יעיל שמניב תוצאות יעילות. בקליניקה שלה היא מטפלת בשיטת TOH - מערך טיפולי הבהרה הכולל שימוש במכשור טכנולוגי מתקדם ובמוצרים פעילים. 

בזמן הטיפול בכתמי פיגמנטציה עדיף להיחשף כמה שפחות לשמש. קרם הגנה בעל מקדם הגנה גבוה הוא מוצר הכרחי לאישה הסובלת מכתמי פיגמנטציה על מנת למנוע את החמרתם. לדברי אוהב שלום, ימי הקורונה, שבהם אנו שוהות זמן רב בבית, הם זמן מצוין לטיפולי הבהרה ומלחמה בפיגמנטציה כי יש בהם פחות חשיפה לשמש, מה שהופך את הטיפול ליעיל יותר ומונע נזקים נוספים. 

מקום חדש תחת השמש

פולה בליק, מומחית לרפואה טבעית, מציעה טיפים להתמודדות עם כתמי שמש ולהבהרה טבעית של עור הפנים בעזרת חומרי גלם ביתיים

כורכום: חומר טבעי מוצלח במיוחד להבהרת העור וכתמי גיל. יש לקחת תבלין כורכום טחון, מעט שמן זית ומיץ לימון, לערבב יחד לכדי משחה ולמרוח על עור הפנים, להמתין לייבוש ולהסיר בעדינות עם מים.

כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
כורכום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

לימון ותפוז: בפירות הדר יש שפע של ויטמין C המסייע להבהרת כתמים בעור. יש לסחוט מיץ מלימון טרי ומתפוז אחד, לטבול בצמר גפן ולשפשף מדי יום את האזורים שבהם מופיעים הכתמים. בתוך שבועיים תבחינו בתוצאות מרהיבות.

לימון, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
לימון, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

שיבולת שועל: שיבולת שועל מעולה כפילינג לעור ומסייעת בהסרת הכתמים. טחנו שיבולת שועל לאבקה וערבבו עם ארבע כפות מיץ לימון. שפשפו קלות את עור הפנים בעיסה שנוצרה ושטפו במים. עשו זאת אחת לשבוע למשך שלושה שבועות.

שיבולת שועל, אילוסטציה (צילום: אינג אימג')
שיבולת שועל, אילוסטציה (צילום: אינג אימג')

תפוח אדמה: עשיר בעמילן המעולה לעור הפנים וגם באנטי־אוקסידנטים ובוויטמין C. טחנו בבלנדר תפוח אדמה וערבבו עם כף דבש. מרחו את המסיכה על הפנים לכמה דקות והסירו בשטיפה עם מים פושרים.

תפוח אדמה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תפוח אדמה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

תה ירוק: נוגדי החמצון שבתה מעולים לעור ולהקלת הכתמים. הרתיחו סיר קטן עם תה ירוק, תנו לו להתקרר ומרחו על הפנים עם צמר גפן. 

חזרת: שורש החזרת מכיל ויטמינים A ו־C התורמים לשיפור מראה העור. גרדו את השורש בפומפייה או טחנו אותו דק בבלנדר, מרחו על האזורים עם הכתמים ושטפו לאחר 20 דקות. 

חזרת, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
חזרת, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

חלבון ביצה: כאשר מורחים אותו על הגוף, יש לו אפקט קירור בזכות הקולגן העתיר ויטמינים המצוי בתוכו.

ביצה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
ביצה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')