טיפוח הקרקפת הוא נושא שלא ממש מדברים עליו ומה שהרבה לא יודעים הוא שהטיפול בקרקפת מתחיל בטיפוח השיער עצמו. יש חומרים מסוימים שנמצאים במוצרי שיער והם מייבשים את הקרקפת, יוצרים שומניות שאינה בריאה, פצעונים ועוד. בנוסף, כדי שהקרקפת תהיה בריאה, יש חשיבות לתזונה, תדירות החפיפות, אופן החפיפה ועוד. אם הקרקפת אינה בריאה - גם השיער אינו בריא! לכן חשוב להבין את שורש הבעיה ולטפל בכך. שימי אזוט, מעצב שיער ב"שוורצקופף פרופשיונל" ועידן בר, מעצב שיער ושגריר "שוורצקופף פרופשיונל" בישראל, הסבירו מה עלינו לעשות כדי לשמור על קרקפת בריאה ונקייה.

קרקפת שומנית

הקרקפת מייצרת 2-4 גרם של שמן - כמות המקבילה לכף של שמן בישול – מדי יום. למרות שאיננו יכולים לשנות את כמות השמן שמייצרת הקרקפת, אנו יכולים למתן את התופעה. קיימים גורמים שונים לקרקפת שומנית, כאשר ברוב המקרים מדובר בנטייה גנטית לשיער שומני, אך יש כאלו שסובלים מהתופעה בעקבות שינויים הורמונליים בעיקר בתקופות של גיל ההתבגרות, הריונות לידות וגיל המעבר.

חשיפה למזג אוויר עתיר בלחות עלולה אף היא לגרום לייצור שומן בקרקפת בכמות המשתנה מאדם לאדם. בנוסף, לחץ נחשב כגורם נוסף שיכול לגרום לחוסר איזון וקרקפת שומנית. 

בעלי שיער שמן עלולים לסבול מקשקשים, נשירה וגירוי. בקיץ השיער מפריש יותר שומן במיוחד במהלך חשיפה לשמש, ולכן חשוב לטפל היטב בשיער ולהעניק לו את תשומת הלב הראויה. 

חמש דרכים להפחית את שומניות הקרקפת:

1. חפיפת השיער נועדה לנקות ולהסיר מהקרקפת את כל השומן ושאריות הלכלוך שהוא צובר במהלך היום. הכי נכון לחפוף פעמיים. מדוע? נשים רבות חופפות בדרך כלל רק פעם אחת וזה לא מספיק. תפקידה של החפיפה הראשונה הוא לספוח את כל השומן שמצטבר על עור הקרקפת ולכן ברוב המקרים השמפו גם לא מקציף באופן שאנחנו רוצים. תפקידה של החפיפה השנייה הוא לנקות את שאריות הלכלוך, ולכן בחפיפה השנייה מרגישים את ההקצפה באופן מירבי. 

חשוב מאוד לשטוף את השמפו היטב ובמידה ומשתמשים במרכך/מסיכה, יש לשים מעט ואך ורק על קצוות השיער, מכיוון שפעולת הריכוך שלהם יכולה לגרום לשימון הקרקפת והשיער. לבעלות שיער דק ,מומלץ להשתמש במסיכה קלילה שלא מכבידה על השיער וכך הנפח הטבעי ישמר.

2. תרופת סבתא לטיפול בקרקפת שומנית וסבוראיה על ידי חומרים שנמצאים בכל בית - למשל, שטיפת השיער עם סודה לשתייה פעם בשבוע מפחיתה גירויים בקרקפת והשריית השיער במיץ לימון סחוט טבעי מקלה על הגירוד.

3. עיסוי לנטרול השמן: יש הבדל בין עיסוי מסיבי של השיער שעלול לעודד הפרשת שומן לבין עיסוי בלחיצות על שיער שומני שמייבש את השומן בזקיקים, עוזר לשיער להראות פחות שמנוני ומאפשר להרגיש שהשיער פחות דביק. יש לשים לב שגם הברשה של השיער (במיוחד אגרסיבית) עלולה לעודד הפרשות נוספות בתדירות גבוהה יותר.

חפיפה מוגברת מגרה את הקרקפת ולכן יש לחפוף פעמיים-שלוש בשבוע ולא יותר, בשמפו איכותי שאינו מכיל סיליקון או שמנים ולהשתדל לחפוף במים פושרים ולא חמים, מכיוון שהחימום מגרה את הפרשת השומניות. כמו כן, יש לחפוף בעדינות באמצעות כריות האצבעות ולא חזק מידי. לפני השינה (ובאופן כללי) נסו לפזר את השיער ולא להדק אותו עם גומייה צמודה.

4. תזונה נכונה: חשוב להקפיד על תזונה המבוססת בעיקר על פירות, ירקות ודגנים מלאים, שתהיה מועשרת בוויטמינים מסוג B6 ואבץ שמחזקים את שורשי השערה.

5. אופן בחירת השמפו והמרכך: חשוב שלא לבחור רק על פי הריח. רובם הגדול של השמפואים מכילים שמנים סינטטיים שמפיקים את כל הריחות המדהימים שגורמים לנו פשוט להתמכר לריח הנשאר בשיער לאורך זמן, וכך גם בתודעה שלנו למשך היום. מה שאנחנו לא יודעים זה שהשמנים הללו לא יורדים בקלות מהשיער ובמיוחד מעור הקרקפת, ואז נוצרת שכבת שומן לא טבעית על עור הקרקפת שגורמת לנו למראה שיער שומני, קשקשים שומניים ופצעים במצבים קיצוניים יותר. השומן הזה נדבק לקרקפת וסותם לנו את זקיק השיערה, מה שבעצם מדכא את שורשי השיער וגורם לנשירה, ריח לא נעים, שיער לא נקי ורצון לחפוף את השיער כל יום.

הבחירה של שמפו נכון לשיער יכולה לחסוך המון נזקים לעור הקרקפת והשיער עצמו. הפתרון הטוב ביותר לקרקפת שומנית הוא שמפו מקצועי המותאם לסוג העור שלך, והתוצאה תורגש באופן מידי. בחירה נכונה נעשית באמצעות אבחנה מקצועית על ידי מעצב שיער היודע לזהות צורך מדויק בהתאם לסוג הקרקפת וסוג השיער.

יש לחפוף לא יותר מפעמיים שלוש בשבוע  (צילום: אינגאימג')
יש לחפוף לא יותר מפעמיים שלוש בשבוע (צילום: אינגאימג')

קשקשים 

תופעת הקשקשים הנה תופעה שכיחה מאוד. כ-40% מהאוכלוסייה תסבול מקשקשים במהלך החיים. ישנם מספר סוגים שונים של קשקשים ולכל סוג קשקשים טיפול שונה, לכן חשוב לאבחן את הקרקפת על ידי מעצב שיער שמתמחה בנושא.

יש קשקשים שנוצרו כתוצאה מהפרשת סבום (שומן) שהתייבש (בלוטת שומן בקרקפת) ויש קשקשים שהנם תאי עור מתים ומתחלפים. תופעה זו נוצרת בעקבות מחלות עור, בקטריה (פטריה), וכן בגלל מצב נפשי ולחץ.

כיצד נטפל בבעיה?

קשקשים כתוצאה מעודף הפרשת סבום: נשתמש בחומרים שמאזנים את בלוטת החלב בקרקפת (שמפו סקאלפ ג'נסיס – פיוריפינג ). רצוי לא לשפשף חזק מדי את הקרקפת בחפיפה, פעולה זו מגבירה את פעילות בלוטת החלב. חשוב לסיים את החפיפה עם מים קרים, כדי לסגור את הנקבוביות.

קשקשים "יבשים": חשוב לאוורר את הקרקפת, ולא להשתמש בחומרי עיצוב באזור הקרוב אליה. כדי להתגבר על בעיית הקשקשים חשוב להשתמש בשמפו טיפולי (שמפו סקאלפ ג'נסיס – אנטי דנדרוף ). שימוש בשמפו רגיל ולא טיפולי לא יטפל בבעיה, ויכול רק לנקות את הקרקפת.

נשירת שיער

מי מאיתנו לא סובל/ת מנשירת שיער? את כולנו זה מטריד, גברים ונשים. חשוב להבין מה הן הסיבות לנשירת שיער, ומה הן דרכי הטיפול וההתמודדות עם נשירת שיער. 

נשירת שיער טבעית מתרחשת כל יום. ממוצע השערות הנושרות ביום באופן תקין הוא בין 60 ל-100. כאשר מרגישים שהנשירה מחריפה, בחפיפה, בסירוק, או שהשערות נמצאות בכל מקום, חשוב לגשת ראשית לבדיקות דם וזאת על מנת לוודא פעילות תקינה של בלוטת התריס, איזון הברזל והאבץ, מאחר וחוסרים באחד מאלו יגרום להאצה בנשירת השיער. 

בנוסף לכך, ישנם גורמים גנטיים, שינויי תזונה, טראומה (אירוע אישי שהשפיע בצורה נפשית, ניתוח, דיאטות וכו').

כיצד נטפל בבעיה?

ראשית, נבצע בדיקה אצל רופא עור. במידה והמדדים תקינים ואין צורך בתוספי מזון וויטמינים, ישנן דרכי טיפול מבוססות מינוקסדיל וסטמוקסדין – חומרים שנמצאים באמפולות נגד נשירה, שמחזקים ומגבירים את צמיחת השיער. 

במידה והמדדים תקינים, חשוב להתייעץ עם מעצב שיער שמתמחה בבעיות קרקפת, ולבדוק את חלופות הטיפול בנשירה. ישנם טיפולים יומיים שניתן לבצע לבד בבית (סקאלפ ג'נסיס – רוטס אקטיבינג) במשך מספר שבועות, כמו חפיפה, טיפות לקרקפת וקצף (מוס) לשורשי השיער.