בקרב הקהילה הטבעונית מקובל לא להשתמש בשום דבר שקשור במרכיבים מן החי – לא רק מזון, אלא גם פריטי לבוש, מוצרי טיפוח וניקיון. יותר ויותר חברות עוברות בשנים האחרונות לאג’נדה הירוקה ומצטרפות למהפכה.

“הטבע מציע כל כך הרבה פתרונות יעילים מעולם הצומח, שאין סיבה אמיתית לשמר מרכיבים מן החי או מנגזרותיו בתוך המוצרים, ובוודאי לא לערוך ניסויים בבעלי חיים”, אומרת רוני קרמר, מייסדת ויו”ר קמדיס, “היתרון הוא בשמירה על רווחתם של בעלי החיים, על כדור הארץ ועל ערכיהם של כל אלו שזאת תפיסת החיים שלהם.

נוסף לאג’נדה האנושית הזאת, צמחים הם המקורות העשירים ביותר של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון וחומרים מזינים חיוניים אחרים. מכיוון שגופנו רגיל לעכל צמחים, הדבר מבטיח את ספיגת החומרים הללו בעור בקלות. נוסף לכך אנו יודעים היום ממחקרים שלצמחים יש מנגנוני הישרדות חזקים ושהם יודעים להילחם בתנאים סביבתיים קשים ובמפגעים חיצוניים. אם כך, מדוע לא להשתמש במנגנונים אלו לטובת העור שלנו?". 

“יתרון חשוב לא פחות הוא מוצרי טיפוח נקיים, על גבול הסטריליים ככל האפשר, מחיידקים וממחלות שעוברות מעולם החי”, מוסיפה ליאת פליסר הלפרט, סמנכ”לית ההדרכה והפיתוח של דרמלוג’יקה ישראל, מותג שמוגדר VEGAN ותכשיריו אינם מכילים רכיבים או נגזרות מן החי.

“לא רק כעת, גם בעבר היו מגיפות קשות שהגיעו מעולם החי. לנולין, למשל, חומר המופק משומן כבשים, היה קיים עד לפני כמה שנים בכל מוצר טיפוח אפשרי. כיום החלופה הצמחית היא ליפידים (שומנים), המופקים מצמחים פעילים ומטפלים במחסום ההגנה הטבעי של העור: שומרים עליו ומאזנים את הלחות הנמצאת בו. קולגן הוא דוגמה נוספת לרכיב שבעבר יכלו לספק אותו מן החי, וכיום יותר ויותר חברות משתמשות ברכיב צמחי או סינתטי המחקה את יעילותו  הטיפולית באופן זהה”.

אומנם השימוש ברכיבים צמחיים, שקשה יותר לשמרם ולתחזקם, הופך את המוצרים כיום ליקרים יותר, אך לדברי קרמר, “המעבר למוצרים אלה משרת את כולם, וצריך להתבונן בו מפרספקטיבה רחבה - לא רק שלילה של רכיבים מן החי ושל תעשיות מזיקות, אלא תפיסת עולם עם פרקטיקה מורכבת של פיתוח והטמעת קריטריונים מיטיבים לכל אורך שרשרת הערך - מאופן גידול הצמחים ועד הייצור וההגעה לצרכן הסופי.

זה מחייב שיתוף פעולה הדוק ושקיפות בין התאגידים והצרכנים, וככל שההבנה המשותפת תגדל, יהיה קל יותר להגיע למודל כלכלי שישרת את כולם”. 
גרנייה ביו (צילום: יח''צ)
מותג הטיפוח האורגני החדש, גרנייה ביו.
12.90-54.90 שקלים. 

Love Beauty & Planet (צילום: סטודיו ליאת רוזנצוויג)
Love Beauty & Planet
16.90-39.90 שקלים. 

SABON fresh&glow (צילום: רונן מנגן)
SABON fresh&glow
79 שקלים.

ערכת אנטי אייג׳ינג ד״ר דבור. 350 ש"ח. (צילום: עומרי שפירא,דן רפאל גבאי)

חמאת שיאה גולמית אורגנית (צילום: לילך אוזן)
חמטאת שיאה גולמית אורגנית יאלי הוד רוקחת טבעית
80 שקלים.

מארז טיפוח לבנדר (צילום: עידו משאלי)
מארז טיפוח לבנדר קוסמטיקה טבעית
160 שקלים.

ecoLove (צילום: עדי גלעד)
ecoLove סבון ידיים אורגני לטיפול ביובש
23 שקלים. 

פופה נטורל אקולוגי (צילום: יח''צ חו''ל)
סדרת האיפור החדשה פופה נטורל אקולוגי
40-92 שקלים.

מבזק טבעונות

  • ישראל היא מעצמת טבעונות. שיעור הטבעונים בארץ מוערך ב־5%־6%, והוא בין הגבוהים בעולם.
  • סימון מוצר כטבעוני או כצמחוני לא מחויב בחוק בישראל, אך מוצרים רבים מסומנים בתו העמותה הישראלית Vegan Friendly וכך מזוהים כטבעוניים.
  • לרוב המשתמשות במוצרי הקוסמטיקה האורגנית יש עור מעורב עד שומני הנוטה לפצעים.
  • מה חשוב לצרכנית בעת רכישת מוצרי טיפוח פנים אורגניים? 1. התאמה לסוג העור; 2. יעילות; 3. רשימת רכיבים טבעית או אורגנית למוצר; 4. מחיר נגיש.