החורף כבר כאן ושינויי מזג האוויר משפיעים על כולנו וגם על הכלבים שלנו. עם ירידת הטמפרטורות, אפשר לראות שינויים ברורים במצב רוחם ובהתנהגותם של ההולכים על ארבע.

ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר של חברת "ביופט", ליקט עבור בעלי הכלבים צרור עצות שימושיות להתנהלות נכונה בימי החורף:

קור: כלבים מסתדרים בטמפרטורות נמוכות, זאת בתנאי שנדאג להם למקום מסתור מהגשם והרוח, ולכן כדאי שהמלונה תהיה מבודדת מהרצפה. זה לא אומר, שאם נכניס אותם לבית המחומם והנעים הם יפנו לעמותת "תנו לחיות לחיות" - אדרבא (אגב, גורים קטנים מתקשים לשמור על חום גופם, ולהם כדאי לדאוג לחימום).

ביגוד: מעבר לצו האופנה, כלבים (במיוחד כלבים קטנים וכלבים קצרי פרווה) צריכים סוודר או מעיל בימים קרים כשמטיילים איתם בחוץ. 

ברקים ורעמים: כמעט כל מי שמגדל כלב, יכול להעיד על הקושי בימי החורף בהישמע רעמים. למרבית הכלבים יש פחד גדול מאוד מרעשים חזקים, מה שמכניס אותם לחרדה והם מגיבים בצורה אינסטינקטיבית מאוד שעלולה לגרום להם לברוח, לרוץ לכביש, לקפוץ מהחלון ואפילו להיפצע אם לא נשמור עליהם. אסור להעניש את הכלב במהלך ההתנהגות החריגה ואסור לכעוס עליו - זה חסר טעם ויכול רק להחמיר את המצב. בנוסף, רצוי למצוא לכלב מקום סגור בו יוכל להתחבא בזמן הרעמים.

כלבת לברדור מתחממת בחורף (צילום: סתיו נמר)
כלבת לברדור מתחממת בחורף (צילום: סתיו נמר)

חימום: במהלך האבולוציה אבותיהם הפראיים של חיות המחמד שלנו לא נחשפו לקמין או לרדיאטור 12 צלעות, ולכן אין להם את האינסטינקט הדרוש להיזהר מכוויות. שימו לב שהכלב שלכם לא מתכרבל קרוב מדי לתנור. אם הוא נכווה, החישו אותו לרופא/ה. בנוסף, מומלץ להימנע משימוש בשמיכה חשמלית, מאחר ואם כלב לועס אותה הוא עלול להתחשמל. אחת מהדרכים הבטיחותיות לחמם כלב קטן כשהוא ישן זה לספק לו בקבוק מים חמים. יש אנשים שלוקחים בובת פרווה כמו דובי ומכניסים לתוכה את בקבוק המים כדי שהכלב יוכל להתפנק עם בובה חמימה בחורף.

תזונה: כדאי לדעת, שחיות מחמד ששוהות בחוץ בחורף, משתמשות בהרבה אנרגיה על מנת לשמור על חום גופן. לכן הן צריכות לאכול יותר, ואפילו הרבה יותר. אם בעל החיים שוהה בחוץ בטמפרטורה קרה מאד הוא עשוי להזדקק לכמות כפולה של מזון. כלבים שחיים בבית לא אמורים לאכול יותר במהלך החורף כי הם נהנים מהטמפרטורה שיש בתוך הבית ולא צריכים לחמם את עצמם.

מחלות חורף: כל החיידקים והנגיפים שפוגעים בדרכי הנשימה נפוצים יותר בחורף. בכלבים רואים יותר מקרים של שעלת מדבקת הנגרמת על ידי החיידק בורדטלה ברונכיספטיקום. קיימים חיסונים יעילים נגד מחלות אלה ועוד. החיסון לכלב לא כלול בחיסון המשושה ויש לבקש אותו במיוחד. 

צער בעלי חיים: כשבחוץ קר, גשום וחשוך ובתוך הבית נעים וחמים, זה הזמן לחשוב על מאות הכלבים והחתולים הרטובים והעצובים, שכמעט שכחו מה זה חיבוק  ויד מלטפת. רוצו לאמץ ידיד חדש. דאגו בעוד מועד לניתוח עיקור או סירוס לחיית המחמד שלכם, כי כל גור חדש שיוולד יחרוץ את גורלו של גור אחר שמחפש בית. בחורף כדאי גם לחשוב על חתולי הרחוב שמסביב. קצת אוכל ומקום מסתור יעזור להם לעבור את החורף בשלום.