יום המשחקים התחיל לראשונה ב-20 בדצמבר 1975 בלונדון כיוזמה של יצרנית משחקים לקביעת יום בו מתקהלים ביחד כדי לשחק. אחרי גלגולים שונים שעבר במהלך השנים לאחר מכן, הוא התקבע סביב התפיסה לפיה עוצרים הכל על מנת ליהנות ממשחקי קופסה, משחקי מחשב, שחמט, דמקה ועוד. 

לגיל השלישי המשחק חשוב במיוחד ומציע הרבה יותר מבידור. לרגל יום המשחקים שמצוין היום, ענת מייק, גרונטולוגית ומנהלת תרבות מ"אחוזת צהלה" מונה שבעה יתרונות של משחק אצל מבוגרים:

1. מעלה רמות אושר, מפחית מתח ומשפר את המערכת החיסונית: הצחוק והחיוך בעת המשחק משחררים חומרים מיטיבים (אנדורפינים) הנוגדים דיכאון וחרדה ויכולים לגרום למבוגר לראות את העולם והסובבים אותו באור חיובי יותר. בדרך זו השרירים נרגעים יותר והדם זורם באופן סדיר יותר, כך שלחץ הדם יורד. רגשות ומחשבות חיוביים, כמו הצחוק וההנאה שמגיעים תמיד עם משחקי קופסה או משחקי קלפים, משפרים את החסינות על ידי שחרורם של כימיקלים הנלחמים בלחץ ומגבירים את המערכת החיסונית.

2. מפר את הבדידות: למשחק יתרונות חברתיים גדולים, כיוון שהוא מאפשר אינטראקציה קרובה עם חברים ובני משפחה. משחקים כמו ברידג', רמיקוב ומשחקי קלפים אחרים, לצד משחקי חוץ כמו פטנק, כדורת דשא או קריקט - מאפשרים ליצור חברויות חדשות. העקביות בפגישת אנשים אחרים מונעת בידוד ובדידות, הנפוצים בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

3. שיפור זיכרון ומיומנויות קוגניטיביות: משחקים עוזרים לתרגל מיומנויות קוגניטיביות חיוניות ולהעצים את חלקי המוח האחראים על יצירת מחשבה וזיכרון מורכבים. המשחק עוזר למוח לשמור על מיומנויות שלא נפגעו ולבנות אסוציאציות קוגניטיביות בגיל מבוגר. המשחק עוזר לתרגל חשיבה יצירתית ולפתח סקרנות. 

ענת מייק (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)
ענת מייק (צילום: יח''צ אחוזת צהלה)

4. מפחית את הסיכון למחלות כמו אלצהיימר ודמנציה: למידה של משחקים חדשים מפעילה אזורים אחרים במוח ובכך תורמת לשמירה עליו ומפחיתה את הסיכון לירידה קוגניטיבית, הקשורה לדמנציה ואלצהיימר.

5. מתרגל מוטוריקה עדינה: משחקי קופסה רבים דורשים שימוש בכישורי מוטוריקה עדינה כדי להרים או להזיז חתיכות וחלקים, פעולות שדורשות גם תיאום וגם זריזות. תרגול ופעילות קבועים משפרים את הכישורים הבסיסיים החשובים למבוגרים.

6. מחזק שיווי משקל: גם למשחקי וידאו יתרונות לא מעטים למבוגרים. משחקים מסוימים דורשים אינטראקציה פיזית ולכן יכולים לסייע בשיפור שיווי המשקל, התיאום והרפלקסים כתוצאה מהצורך לקבל החלטות מהר והתיאום הנדרש למשחק. מבוגרים רבים דיווחו על הליכה מהירה יותר כתוצאה ממשחקי וידאו. אם משחקי וידאו מסייעים לפעילות הגופנית, מציאות מדומה כבר משאירה את חותמה בפיזיותרפיה. תוכניות VR חדשות פשוטות כמו הליכה בנוף המוקרן על גבי מסך טלוויזיה הראו תוצאות מדהימות.

מחקר שנערך על מבוגרים שהשתמשו במציאות מדומה הראה ירידה של 42% בנפילות מבוגרים שהתאמנו באמצעות הליכון בשילוב עם VR. מקרן המציאות המדומה הקרין את רגלי המשתתפים על גבי מסך לפני ההליכון. לאחר מכן הציג מכשולים אמיתיים שהמשתתף היה צריך לעבור מעליהם כחלק מהאימון להגברת האיזון והכוח.

7. מגוון הוא המפתח: מחקרים קיימים מראים כי חידוש מהווה זרז ללמידה. כלומר, משימות חדשות לחלוטין יוצרות מסלולים חדשים במוח. ולכן משחק וידאו מאתגר וחדש שמציב את השחקן בסביבות רחוקות מאוד ממציאות חייו היומיומית ויוצר משימות שמבוגרים לא מתנסים בהן באופן שוטף - יהיה הרבה יותר יעיל ביצירת קשרים עצביים חדשים במוח לעומת פעולה, גם אם מאתגרת, שנעשית כבר שנים על גבי שנים. 

משחק מהנה בכל גיל אבל טוב במיוחד למבוגרים, ויכול לשמש אפילו כאמצעי טיפול בגיל המבוגר. זוהי דרך מצוינת לשמור על מוחם של מבוגרים בתפקוד גבוה ואת המבוגרים פעילים ובריאים, לשמור על פעילות גופנית בסיסית ולתרגל מוטוריקה גסה ועדינה. משחקי וידאו אף חושפים את  המבוגרים להתנסות בטכנולוגיות העדכניות ביותר וכך הם יכולים לפתח דרכי תקשורת חדשות עם הדור הצעיר. 

הכותבת היא גרונטולוגית ומנהלת תרבות מ"אחוזת צהלה"