כולנו עברנו שינויים משמעותיים באורח החיים שלנו בשנה האחרונה: שינויים בחיים החברתיים שלנו, באופן שבו אנו עובדים ומתפרנסים, במסגרות החינוך של ילדינו, קשרי המשפחה שלנו, הרגלי הקניות, ומה לא? כמעט אין תחום בחיינו שהקורונה לא הכניסה בו שינוי כלשהו.

ההישארות בבית כפתה על רובינו הסתכלות מחודשת על כל תחומי חיינו, תוך הסתגלות למציאות שונה. כך, גם על סביבת המגורים שלנו, אנו מביטים היום במבט יותר בוחן ומעמיק ומנסים גם בה לראות איך אפשר לשנות, איך אפשר להוסיף בה עניין, צבע, ואולי גם איך להכניס לבית את הטבע שנותר בחוץ.

"גישה זו הביאה לאחרונה לביקוש רב לצמחי בית ומרפסות, שמוסיפים לנו הרבה ענין וצבע בסביבה הביתית" מסבירה יעל כהן, הבעלים של מיזם "גרין.דוט" המשווקת צמחים ועציצים עד הבית, ומוסיפה כי "במשתלות השונות מדווחים על עליה רבה (כ-35%) בביקוש לצמחי בית ומרפסת שונים".

מתוך האתר ''גרין.דוט'' (צילום: יוסי מסה)
מתוך האתר ''גרין.דוט'' (צילום: יוסי מסה)

ליאת הדס, אדריכלית ומעצבת פנים, דואגת תמיד שיהיו עציצים בכל מקום אותו היא מעצבת "ברמה הבסיסית ביותר" ומסבירה: "צמחים הם חיים - משתנים, מתפתחים וממלאים את מרחב החיים שלנו ברעננות וצבע. במטבח אני מעדיפה תמיד להציב עציצי תבלין שהם יפים וגם שימושיים. הם ממלאים את הבית בריחות נפלאים ומספקים רעננות וטריות לבישולים. צמחים כמו לימונית, לואיזה, גרניום רפואי ומליסה מומלצים לחליטה של תה. רוזמרין, טימין, בזיליקום ומרווה ישדרגו כל ארוחה. אם יש לכם מרפסת מומלץ לייחד בה אזור לצמחי מאכל שאוהבים אור ואוויר. לא רק תבלינים, גם ירקות ניתן לגדל בעציצים. אין סיפוק גדול יותר מאשר להכין סלט מירקות שקטפתם במו ידכם".

''אין סיפוק גדול יותר מאשר להכין סלט מירקות שקטפתם במו ידכם'' (צילום: ליאת הדס)
''אין סיפוק גדול יותר מאשר להכין סלט מירקות שקטפתם במו ידכם'' (צילום: ליאת הדס)

רחל דגני, דיירת אחוזת צהלה, גילתה מחדש את תחביב הגינון בקורונה. דגני עוסקת בגינון מאז סיימה את בית הספר החקלאי בנהלל. הגינה שלה משולבת בצמחים יפים, ועדיף כל צמח עם פרח לצד צמחי מרפא מהמשנה והרמב"ם. "כשהגעתי לאחוזת צהלה", אומרת דגני, "הכל היה רק אבנים ובנייה ולכן התחלתי לאט לאט לבנות את הגינה. הבאתי אדמה ומילאתי בעציצים". בתקופת הקורונה האיצה דגני את התחביב.

רחל דגני (צילום: ללא קרדיט)
רחל דגני (צילום: ללא קרדיט)

"רציתי שיהיה לי יפה יותר ולכן כל בוקר קמתי ובמשך חצי שעה שתלתי וטיפחתי כל עציץ שיש לו פרחים", היא מספרת ומוסיפה: "הגינון מרגיע אותי, משפר לי את המצב רוח, יוצר תעסוקה יומיומית ובעיקר עושה לי יפה בעיניים". דגני עבדה באו"ם ולכן מכל הצמחים היא ממליצה לטפח את המורינגה המכונפת: "המורינגה היא צמח המכיל את כל אבות המזון שילדים צריכים. האו"ם פיתח אותו במיוחד עבור ארצות נחשלות בהן הילדים סובלים מרעב כמו מקסיקו, דרום אמריקה, הודו, נפאל והפיליפינים. טיפוח עץ כזה גורם לילדים שאוכלים אותו לא לסבול מרעב, ולכן עוד לפני יופי, הייתי מבקשת מכולם לטפח מורינגה".

גם החברות הטובות מירל'ה חסיד ויהודית בר-חן מאחוזת פולג גילו את הגינון לפני שנים רבות. "תמיד אהבתי לעסוק בגינון", אומרת חסיד, "אבל כשגרתי בדירה לא ממש התאפשר לי לבנות את גינת חלומותיי. ברגע שנכנסתי לדיור מוגן אחוזת פולג וראיתי את הגינה הגדולה, ידעתי שאגשים חלום והעץ הראשון שנטעתי היה הברוש הצריפי".

הברוש הצריפי של מירל'ה חסיד (צילום: ללא קרדיט)
הברוש הצריפי של מירל'ה חסיד (צילום: ללא קרדיט)

"אני מאז ומעולם טיפחתי את תחביב הגינון", מספרת בר-חן ומוסיפה: "עוד מימי השירות שלי בנח"ל הייתי אחראית על הגינה השיתופית. אני הכי מכורה לריח הוורדים שפורחים אצלי בגינה, ריח כזה עושה לי את כל היום".

הגינה של יהודית בר-חן (צילום: ללא קרדיט)
הגינה של יהודית בר-חן (צילום: ללא קרדיט)

כהן ממליצה לכל מי שרוצה להתחיל עם תחביב הגינון לבחור בצמחים ש"קל לגדל אותם". גם מי שחושש מטיפול בצמחים יוכל להתמודד עם המשימה. "צמחים פופולריים במיוחד וקלים לגידול הם הסנסיווריה, זמיה קוקוס, דקל קנציה, אנטוריום, קלתיאה והביפי. מככבים בימים אלו גם הסחלבים שנמצאים בשיא פריחתם", היא אומרת. "אם עוד לא התנסתם בגידול עציצים ואתם חוששים להתחיל", מוסיפה הדס, "עם סוקולנטים קל להצליח. סוּקוּלֶנטים הם צמחים אשר לרוב הם בעלי עלים וגבעולים עבים ובשרניים המכילים תאים אוגרי מים, ולכן לא דרושה להם השקיה רבה".

חשוב להכיר

החווה החקלאית המונגשת הראשונה בישראל, יחד ובסיוע עם הקרן ההולנדית "Eleven Flowers Foundation" שמטרתה להעביר את המודל לישראל. 

החווה, היושבת על שטח של שמונה דונם, תהווה מקור תעסוקה לכ-24 עובדים עם מוגבלויות, נוסף על 22 העובדים המועסקים כיום בצוות הגינון של הכפר.

החווה החקלאית המונגשת הראשונה בישראל (צילום: ללא קרדיט)
החווה החקלאית המונגשת הראשונה בישראל (צילום: ללא קרדיט)

צוות הגינון והחקלאות של הכפר השיקומי עדי נגב נחלת-ערן חנך לפניי מספר חודשים את השטח במבצע שתילות רחב היקף וכבר השבוע ביצע קטיף ראשון של חסות שנמכרו לעובדים. בעבודות החקלאות, הגינון והנוף משולבים כיום 30 עובדים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית קלה ומגבלות מוטוריות. העובדים הם חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מצוות העובדים בכפר, אשר מקבלים משכורת מכובדת ומשולבים במגוון הפעילויות של רווחת העובדים. 

במסגרת החווה נבנתה תכנית להקמת בית ספר חקלאי שיקומי, אשר מטרתו להכשיר ולשלב אנשים עם צרכים מיוחדים בעולם החקלאות והגינון. החווה החקלאית תכשיר גם חקלאים מהאזור בכדי שיוכלו לקלוט ולהעסיק עובדים עם מוגבלויות במסגרות תעסוקה מחוץ לכפר.

מקור תעסוקה לכ-24 עובדים עם מוגבלויות, נוסף על 22 העובדים המועסקים כיום בצוות הגינון של הכפר (צילום: ללא קרדיט)
מקור תעסוקה לכ-24 עובדים עם מוגבלויות, נוסף על 22 העובדים המועסקים כיום בצוות הגינון של הכפר (צילום: ללא קרדיט)

בחווה מספרים כי "לפרויקט זה חשיבות רבה לא רק בשל שילובם בעבודה אמיתית ומאתגרת שמכבדת אותם, אלא גם בפרויקטים משותפים שהם מובילים עם תלמידי ודיירי הכפר. מידי שבוע לדוגמה, מתקיימת עבודה משותפת בגינת ירק עם תלמידי ביה"ס לחינוך מיוחד. הגננים מלמדים וחונכים את התלמידים ומעידים על סיפוק אדיר. הם מרגישים שהם לא רק עובדים, אלא גם נותנים לאחר ומצליחים להשפיע".